събота, 22 август 2015 г.

Курсова работа по електронна търговия в интернет







ТЕМА :    Електронна търговия в
интернет







                                             Гр.Свищов
                                             03.2011г.
                                                         








 


Електронна тъговия в Интернет:

1.Понятие за електронна търговия
2.Стратегии за развитие на фирмите в областта на електронната търговия
-стратегия за намаляване на разходите
-стратегия за изграждане и повишаване на рейтинг
-стратегия за увеличаване на добавената стойност
-стратегия за увеличаване на пазарния обхват
3.Отношения в електронната търговия
-понятие за отношения в ел.търговия
-видове отношения в ел.търговия
-източници на правила в ел.търговия
-способи за регулиране на отношенията в ел.търговия
4.Бизнес модели за електронна търговия
-електронен магазин
-електронен търг
-електронно хали
-електронна доставка
5.Предимства и недостатъци на електронната търговия
-предимства
-недостатъци
6.Общи заключения
7.Използвана литература
















1.Понятие за електронна търговия
   „Електронната търговия е непрекъснат цикъл от обработка и обмен на данни,чрез който се осъществява унифицирано и интегрирано информационно осигуряване на участниците в цялостната тъговска транзакция , независимо от сферата на дейност, отрасъла, държавата и прочее”.Това гласи определението за електронна търговия ,одобрено от Министерския Съвет на Република България през 2000г.
   Електронната търговия постепенно става неразделна част от живота на хората ,сделките онлайн постепенно се превръщат в неизменна част от ежедневието.Електронната търговия е широко разпространено понятие и характерно за нея е,че се осъществява чрез интернет  и всички свързани с него технологии.При нея не е необходимо да има предварителна уговорка между купувача и продавача.Електронната търговия включва разглеждането на стоки, избирането на стоки,тяхната покупка , сравняване на стоки на различни производители , техните цени , електронен контакт между купувач и продавач.
   В днешно време, когато интернет се е наложил като безспорен лидер на световния пазар и се е превърнал в част от живота на хората, изключително важно за всички големи и наложили се на пазара фирми,но също така и за всички останали фирми,които се стремят към големи успехи , е да имат стратегия за създаване , поддържане и развитие на електронната търговия.Наличието на възможности за електронна търговия е важно,тъй като тя създава предпоставки за пространствена неорганиченост на фирмите,т.е не е необходими фирмата физически да присъства на дадено място в дадено време,за да осъществява сделките си.В случая това става по виртуален път.
Основния акт,който определя правната рамка на електронната търговия е ЕС е Директива 2000/31/ЕС от 08.06.2000,наричан Директива за електронната търговия

2.Стратегии за развитие на фирмите в областта на електронната търговия-най-общо казано,фирмите желаещи да оперират на пазара на електронната търговия и да се наложат като лидери,могат да избират между няколко групи стратегии
-Първата стратегия е свързана с намаляване на разходите. Това е възможно тъй като чрез електронната търговия  се спестяват средства за заплащане на човешки труд,за наеми за офиси и др.Всичката необходима информация за продуктите ,за поръчката, за доставката ,за наличностите я има в интернет сайтовете.За потребителите това е удобно,тъй като могат директно от сайта по всяко едно време да се информират за интересуващите ги продукти и процедури по поръчката.В случай ,че има нещо неясно фирмите поддържат в сайтовете си  и форми за контакт , където потенциалния потребител може да зададе въпросите относно неясните неща.
-Втората стратегия е свързана с изграждането на рейтинг.Фирмите, които се занимават едновременно и с двата типа търговия –онлайн и офлайн,т.е с електронна търговия и с физическа търговия , изграждат името и доверието към фирмата,благодарение на физическите си контакти и физическото си присъствие.По този начин те привличат повече клиенти и към електронната търговия, с което повишават доверието към фирмата и рейтинга си.
-Третата стратегия е за увеличаване на добавената стойност. Използването на физическата и електронна търговия едновременно дава  възможност на фирмата да използва най-различни стратегии за добавяне на стойност без това да се отразява на разходите.Чрез разнообразие от продукти,използване на виртуални канали , предлагане на услуги,улесняващи плащанията и доставката, предлагане на стимули като отстъпки,намаления,ползване на кредити, осигуряване на достъп до бази от данни,съдържащи информация за текущата сметка на клиента,за предишни поръчки и др.,фирмите биха могли да спечелят повече лоялни клиенти.
-Четвъртата,последна стратегия е свързана с пазарния обхват. Неорганичеността във времево и пространствено отношение дава големи възможности на фирмите да намират нови клиенти извън територията,на която физически е разположена фирмата.По този начин тя привлича,клиенти от различни места,както в държавата , така и извън нея,а клиентите имат възможност да избират и поръчват продукти от най-различни и отдалечени точки.
Всяка една от стратегиите има своите преимущества и недостатъци. Най-подходящо е обаче използването на хибриден подход ,т.е комбинация между физическа и виртуална търговия,тъй като този подход предлага най-много възможности за развитие и налагане на фирмата.   

3.Отношения в електронната търговия
-понятие – за да се осъществи определена търговска дейност е необходимо субектите да влязат в отношения помежду си.По този начин става обмена на стоки и услуги,придобиват се права от една страна и се поемат задължения от друга страна.Тези отношения между субектите са регламентирани и затова са правни отношения.
-видове отношения- установено е наличието на четири вида отношения между субектите,участващи в електронната търговия
*B2B (бизнес към бизнес) – тези отношения протичат между отделните компании в процеса на производство и реализация на техните продукти.Този тип сделки описват транзакциите между предприятията,като това могат да бъдат производител и търговец на едро или между търговец на едро и търговец на дребно.Тези отношения се създават тъй като компаниите не могат самостоятелно да осигурят всички аспекти на дейността си и се налага да си сътрудничат с други компании,които са специалнисти в определена дейност или сфера.В последно време тези отношения съставляват относително голям дял в реализирания обем на сделки в електронната търговия.Основна причина за този голям обем на сделки е ,че в типичната верига за доставки,ще има много сделки , включващи B2B под формата на компоненти и суровини за производство ,за да може да се осъществи една сдела B2C(бизнес към потребител).
*B2C(бизнес към потребител)-те осъществяват връзката между субектите на електронната търговия и крайните потребители на стоки и услуги и чрез този вид отношения се реализира целта на бизнес моделите на компаниите,а именно физическото достигане на продуктите до пазара на потребителите.При този модел идеята е насочена  към разпространение на продукти,които имат самостоятелно значение извън бизнес модела на определена компания.В отношенията B2C се включват и услуги като онлайн банкиране,туристически услуги,сайтове за недвижими имоти. Основното предимство както за бизнеса,така и за потребителите е, че търговията B2C намалява разходите за сделки и позволява на потенциалните клиенти да имат достъп до информация за различни продукти,което разширява възможностите за избор на клиента.
*C2C(потребител към потребител) –тези отношения се проявяват най-явно в т.нар аукциони за продажба на стоки между физически лица.Освен физически лица в сделката могат да участват и юридически лица.Пример за такива сайтове са ebay.com , aukro.bg и др.Очаква се за в бъдеще дела на този тип сделки да нарастне, тъй като благодарение на него се премахват разходите за използване на други компании или трети лица.Възможността в случая да се закупи нещо на цена , много по ниска от пазарната му към момента на сделката е една от основните причини този тип сделки да се увеличават постоянно.
*B2G(бизнес към публична власт) –това са отношения възникнали по повод предоставяне на административни услуги от държавата към субектите на електронната търговия.От друга страна този тип търговия включва продажба на стоки и услуги на различни нива на управление,включително федерално и место ниво чрез интегрирани маркетингови комуникационни техники,връзки с обществеността, търговски марки,реклама,уеб базирани комуникации.
-източници на правила в електронната търговия- източниците на правила са същите като източниците на граждански и търговски права.Източниците на правила в електронната търговия са правни норми и други правила,които регулират отношенията между субектите в електронната търговия.Закона за електронната търговия е главния източник,чрез който се уреждата отношенията, свързани с осъществяването на електронна търговия.Той определя свободата за продажба на стоки и услуги,характераю на доставчика и получателя, задълженията и правата,както и регламентира понятията търговско съобщение,непоискано търговско съобщение и др.-ЗАКОН ЗА ЕЛЕКТРОННАТА ТЪРГОВИЯ”   в сила от 24.12.2006 г.
Предмет на регулиране:
Чл. 1. (1) Този закон урежда обществени отношения, свързани с осъществяването на електронна търговия.
-способи за регулиране на отношенията в електронната търговия – от основно значение за нормалното протичане на електронната търговия е наличието на  правна рамка,която да регулира отношенията , но в същото време да не ограничава свободата за развитие на търговската дейност.Директива 2000/31/ЕС урежда някои правни аспекти на услугите на информационното общество и в частност на електронната търговия.Според тази директива развитието на електронната търговия предлага значителни възможности за повишаване на заетостта в общността и в частност в малките и средните предприятия и ще стимулира икономическото развитие,както и конкурентноспособността на европейската индустрия.Като цяло директивата установява общата тенденция,в която ще се развива правната регламентация в страните членки на Европейския съюз.Тя регламентира кодексите за поведение , извънсъдебното решаване на спорове,сътрудничество , санкции, договорите,сключени чрез електронни средства,предоставянето на информация,както и много други страни и отношения,свързани с електронната търговия.

4.Бизнес модели за електронна търговия-обща характеристика
-електронен магазин (e-shop)- под това понятие се разбира web- маркетинга на дадена компания или магазин.Идеята е ,че от този магазин могат директно да се правят поръчки –чрез регистрация и форма за поръчка.Чрез този електронен магазин фирмите значително намаляват разходите си за реклама и за продажба . Предимства за потребителите са че има по-голям избор, повече информация за продуктите,за техните качества и характеристики , различни начини за плащане,доставка в най-кратки срокове,която се осъществява най-често чрез куриерски фирми. Важно за потребителите е възможността да закупят стоки от всяка точка на страната.В такива магазини се предлагат най-разнообразни стоки – дрехи(drehi.com,bg-look.com,irridu.com) , обувки (magazinzaobuvki.com , megias.bg,obuvki-bg.com), техника (electron.bg ,eshop.bg), бижута(elegans-bg.com, via-still.com),  бельо(bulbel.bg), детски стоки(mal4o.com), книги(knigibg.com), цветя(ivenfloris.com), самолетни билети(e-bileti.com).аксесоари, мебели(shop.yavo-bg.com) и много други.
-електронен търг(e-auction)- това е електронен вариант на механизма на наддаването.Предимствата се изразяват в повишения ефект,спестяването на време,липсата на  необходимост от физическо транспортиране на стоките преди финализиране на сделката,по – ниски цени от пазарните.Процедурата е същата като при обикновения търг,само че в случая наддаването става по интернет и става сравнително по-бързо.В тези аукциони всеки може да бъде както залагащ,така и организатор на търгове,както и двете едновременно,разбира се за различни продукти.Примери за такива сайтове са aukro.bg , ebay.com и др.
-електронно хали(e-mall)- представлява група от е-магазини, обикновено събрани под обща шапка,например някоя известна марка.Когато такова хали се специализира в даден пазарен сегмент, тези борси могат да станат индустриален пазар.Организациите,които поддържат е-халите може да нямат интерес към бизнесите,а да очакват изгода от продажба на технологии , необходими на е-халите,както  и от продажба на рекламно пространство
-електронна доставка(e-procurement)- представлява електронно предлагане и доставка на стоки и услуги.Големите компании и държавните администрации са основни участници.Характерно е наличието на по-широк избор от доставчици,което води до по-ниски разходи,по-бърза доставка и по-евтина доставка.

5.Предимства и недостатъци на електронната търговия- всяка търговия независимо дали е електронна или физическа има своите предимства и недостатъци и фирмите занимаващи се с търговия трябва да успеят да извлекат най-полезното от предимствата на търговията и да се опитат да избягват недостатъците като своевременно поправят своите грешки и поддържат постоянни контакти с потенциалните и реалните си потребители.
-предимства на електронната търговия
*съкращаване на разходи-намаляване на разходите за заплати на персонал, автоматизиране на почти всички дейности, свързани с преоцеса на продажба.Това позволява на мениджърите да посрещнат по-лесно трудни периоди за икономиката, както и при възможност да инвестират в по-голям асортименти или в предлажането на нови услуги
*разширяване на обхвата на продажбите-електронната търговия позволява да се привличат нови клиенти,доставчици и партньори от всяка точка на света,без да има значение времевата и пространствена отдалеченост
*повече възможности за маркетинг и реклама- рекламата в интернет е по-евтина в сравнение с традиционната реклама в печатни издания или по радиото и телевизията.Позиционирането в интернет пространството предоставя повече възможности за комуникация,повишаване възможностите за контакти с клиенти, както и повишаване на възможностите за промоции.
*няма необходимост да се поддържат складови помещения,тъй като има възможност да се закупят стоки от борси на едно след като клиентите вече са поръчали и платили
*повишаване лоялността на клиентите-възможността за поддържане на постоянни контактни с потребителите,поддръжката на бази от данни ,бързата доставка, изчисляване на разходи за доставка , стимулират клиентите да правят повече поръчки като се чувстват защитени и важни за фирмата.
*увеличаване на приходите-има възможност за увеличаване на приходите,освен чрез намаляване на разходите,но и чрез продажба на рекламни полета в онлайн сайтовете
*по-лесен старт за нови компании-по-ниски разходи и съкращаване на срока за старт на бизнеса, в сравнение с разходите и времето при откриване на традиционен магазин
*възможност за връщане на стоката,в случай че на клиента не му допада(по закон това става в седем дневен срок)
-недостатъци на електронната търговия
*необходимост от достъп до интернет-някои хора нямат възможност да използват интернет,което ги прави  недостъпна аудитория
*необходимо е споделяне на лична информация при регистрация в сайта-имена,адрес,телефон –все още потребителите нямат доверие на институциите,че ще спазят закона за защита на личните данни
*невъзможност за незабавна доставка-доставката на стоката при електронна търговия става минимум на следващия ден
*прилагане на данък при търговия между различни държави,което съответно оскъпява доставката.
  Друг недостък е недостатъчната информираност на потребителите На база мое проучване сред 53 респондента,на които им е зададен въпроса”Поради каква причина не пазарувате в онлайн магазини или бихте спряли да пазарувате в онлайн магазини?” , 34 о тях посочват като основна причина факта,че не може да се види и и изпробва стоката преди да се закупи.Според друга статистика обаче в последно време почти всички онлайн магазини предлагат опция стоката да се види и изпробва преди да се плати.От тук следва,че фирмите не информират своевременно потенциалните клиенти за промяна във фирмената си политика.

6.Общи заключения
Според проучване на „Гемиус” направено в началото на 2010 год. почти всички български интеренет потребители са запознати с възможността да се пазарува онлайн,и нещо повече половината от тях твърдят че онлайн пазаруването отнема по-малко време от офлайн пазаруването, но и приблизително същия процент от отговорилите смятат, че купуването на  онлайн стоки и услуги  е доста рисковано начинание.Според същото проучване  това,което е най-важно за българския онлайн купувач е възможността да се закупят висококачествени продукти(това е мнение на 41 % от отговорилите).Може да се предположи,че за в бъдеще онлайн пазара ще се развива с бързи темпове.Това мнение се основава на факта,че 50 % от отговорилите смятат да пазаруват чрез мрежата по-често,отколкото са го правили досега.
Според друго проучване онлайн купувачите в Европа заемат една трета от общите разходи за интернет стоки и услуги.Очаква се глобалната интернет търовия да достигне повече от 550 милярда, тъй като пазарния дял само на купувачите в Европа надвишава една трета от световния.
Електронния бизнес и електронната търговия се основават на няколко много прости свойства на интернет,а именно неговата комуникативност,универсалност и глобалност.Идеята на електронната търговия е да улесни контакта между купувача и продавача,да ускори размяната на информация , на стоки и услуги между потребителите.
В днешно време,в условията на икономическа криза за фирмите е от изключителна важност да успеят да задържат позициите си на пазара и да могат да предлагат своите стоки и услуги на колкото се може повече потребители.Използването на интернет търговията позволява привличането на много повече потребители,отколкото при традиционната търговия.Въпреки своите недостатъци електронната търговия се развива с големи темпове и се налага на пазара на стоки и услуги като един важен и водещ тип търговия.


7.Използвана литература
 -Закон за електронната търговия
 -Директива 2000/31/ЕС
 - www.lex.bg –закон за електронната търговия
 - http://konsultirai.me/?p=855 -проучване





Няма коментари:

Публикуване на коментар

Предварителен договор за покупко-продажба на жилищен имот

ДОГОВОР (предварителен, за покупко-продажба на жилищен имот) Днес ..., ..., 2002 год . в гр. София, на основание чл.18 и чл.19...