ТЕМА : Електронна търговия в
интернет
Гр.Свищов
03.2011г.
Електронна тъговия в Интернет:
1.Понятие за
електронна търговия
2.Стратегии за
развитие на фирмите в областта на електронната търговия
-стратегия за
намаляване на разходите
-стратегия за
изграждане и повишаване на рейтинг
-стратегия за
увеличаване на добавената стойност
-стратегия за
увеличаване на пазарния обхват
3.Отношения в
електронната търговия
-понятие за отношения
в ел.търговия
-видове отношения в
ел.търговия
-източници на правила
в ел.търговия
-способи за
регулиране на отношенията в ел.търговия
4.Бизнес модели за
електронна търговия
-електронен магазин
-електронен търг
-електронно хали
-електронна доставка
5.Предимства и
недостатъци на електронната търговия
-предимства
-недостатъци
6.Общи заключения
7.Използвана
литература
1.Понятие за
електронна търговия
„Електронната търговия е непрекъснат цикъл
от обработка и обмен на данни,чрез който се осъществява унифицирано и
интегрирано информационно осигуряване на участниците в цялостната тъговска
транзакция , независимо от сферата на дейност, отрасъла, държавата и
прочее”.Това гласи определението за електронна търговия ,одобрено от
Министерския Съвет на Република България през 2000г.
Електронната търговия постепенно става
неразделна част от живота на хората ,сделките онлайн постепенно се превръщат в
неизменна част от ежедневието.Електронната търговия е широко разпространено
понятие и характерно за нея е,че се осъществява чрез интернет и всички свързани с него технологии.При нея
не е необходимо да има предварителна уговорка между купувача и продавача.Електронната
търговия включва разглеждането на стоки, избирането на стоки,тяхната покупка , сравняване
на стоки на различни производители , техните цени , електронен контакт между
купувач и продавач.
В днешно време, когато интернет се е наложил
като безспорен лидер на световния пазар и се е превърнал в част от живота на
хората, изключително важно за всички големи и наложили се на пазара фирми,но
също така и за всички останали фирми,които се стремят към големи успехи , е да
имат стратегия за създаване , поддържане и развитие на електронната
търговия.Наличието на възможности за електронна търговия е важно,тъй като тя
създава предпоставки за пространствена неорганиченост на фирмите,т.е не е
необходими фирмата физически да присъства на дадено място в дадено време,за да
осъществява сделките си.В случая това става по виртуален път.
Основния акт,който
определя правната рамка на електронната търговия е ЕС е Директива 2000/31/ЕС от
08.06.2000,наричан Директива за електронната търговия
2.Стратегии за
развитие на фирмите в областта на електронната търговия-най-общо казано,фирмите
желаещи да оперират на пазара на електронната търговия и да се наложат като
лидери,могат да избират между няколко групи стратегии
-Първата стратегия е
свързана с намаляване на разходите. Това е възможно тъй като чрез електронната
търговия се спестяват средства за
заплащане на човешки труд,за наеми за офиси и др.Всичката необходима информация
за продуктите ,за поръчката, за доставката ,за наличностите я има в интернет
сайтовете.За потребителите това е удобно,тъй като могат директно от сайта по
всяко едно време да се информират за интересуващите ги продукти и процедури по
поръчката.В случай ,че има нещо неясно фирмите поддържат в сайтовете си и форми за контакт , където потенциалния
потребител може да зададе въпросите относно неясните неща.
-Втората стратегия е
свързана с изграждането на рейтинг.Фирмите, които се занимават едновременно и с
двата типа търговия –онлайн и офлайн,т.е с електронна търговия и с физическа
търговия , изграждат името и доверието към фирмата,благодарение на физическите
си контакти и физическото си присъствие.По този начин те привличат повече
клиенти и към електронната търговия, с което повишават доверието към фирмата и
рейтинга си.
-Третата стратегия е
за увеличаване на добавената стойност. Използването на физическата и електронна
търговия едновременно дава възможност на
фирмата да използва най-различни стратегии за добавяне на стойност без това да
се отразява на разходите.Чрез разнообразие от продукти,използване на виртуални канали
, предлагане на услуги,улесняващи плащанията и доставката, предлагане на
стимули като отстъпки,намаления,ползване на кредити, осигуряване на достъп до
бази от данни,съдържащи информация за текущата сметка на клиента,за предишни
поръчки и др.,фирмите биха могли да спечелят повече лоялни клиенти.
-Четвъртата,последна
стратегия е свързана с пазарния обхват. Неорганичеността във времево и
пространствено отношение дава големи възможности на фирмите да намират нови
клиенти извън територията,на която физически е разположена фирмата.По този
начин тя привлича,клиенти от различни места,както в държавата , така и извън
нея,а клиентите имат възможност да избират и поръчват продукти от най-различни
и отдалечени точки.
Всяка една от
стратегиите има своите преимущества и недостатъци. Най-подходящо е обаче
използването на хибриден подход ,т.е комбинация между физическа и виртуална
търговия,тъй като този подход предлага най-много възможности за развитие и
налагане на фирмата.
3.Отношения в
електронната търговия
-понятие – за да се
осъществи определена търговска дейност е необходимо субектите да влязат в
отношения помежду си.По този начин става обмена на стоки и услуги,придобиват се
права от една страна и се поемат задължения от друга страна.Тези отношения
между субектите са регламентирани и затова са правни отношения.
-видове отношения-
установено е наличието на четири вида отношения между субектите,участващи в
електронната търговия
*B2B (бизнес към бизнес) – тези отношения протичат между
отделните компании в процеса на производство и реализация на техните
продукти.Този тип сделки описват транзакциите между предприятията,като това
могат да бъдат производител и търговец на едро или между търговец на едро и
търговец на дребно.Тези отношения се създават тъй като компаниите не могат
самостоятелно да осигурят всички аспекти на дейността си и се налага да си
сътрудничат с други компании,които са специалнисти в определена дейност или
сфера.В последно време тези отношения съставляват относително голям дял в
реализирания обем на сделки в електронната търговия.Основна причина за този
голям обем на сделки е ,че в типичната верига за доставки,ще има много сделки ,
включващи B2B под формата на компоненти и суровини за
производство ,за да може да се осъществи една сдела B2C(бизнес към потребител).
*B2C(бизнес към потребител)-те
осъществяват връзката между субектите на електронната търговия и крайните
потребители на стоки и услуги и чрез този вид отношения се реализира целта на
бизнес моделите на компаниите,а именно физическото достигане на продуктите до
пазара на потребителите.При този модел идеята е насочена към разпространение на продукти,които имат
самостоятелно значение извън бизнес модела на определена компания.В отношенията
B2C се включват и услуги като онлайн
банкиране,туристически услуги,сайтове за недвижими имоти. Основното предимство
както за бизнеса,така и за потребителите е, че търговията B2C намалява разходите за сделки и позволява на
потенциалните клиенти да имат достъп до информация за различни продукти,което
разширява възможностите за избор на клиента.
*C2C(потребител към потребител) –тези отношения се
проявяват най-явно в т.нар аукциони за продажба на стоки между физически
лица.Освен физически лица в сделката могат да участват и юридически лица.Пример
за такива сайтове са ebay.com , aukro.bg и др.Очаква се за
в бъдеще дела на този тип сделки да нарастне, тъй като благодарение на него се
премахват разходите за използване на други компании или трети лица.Възможността
в случая да се закупи нещо на цена , много по ниска от пазарната му към момента
на сделката е една от основните причини този тип сделки да се увеличават
постоянно.
*B2G(бизнес към публична власт) –това са отношения
възникнали по повод предоставяне на административни услуги от държавата към
субектите на електронната търговия.От друга страна този тип търговия включва
продажба на стоки и услуги на различни нива на управление,включително федерално
и место ниво чрез интегрирани маркетингови комуникационни техники,връзки с
обществеността, търговски марки,реклама,уеб базирани комуникации.
-източници на правила
в електронната търговия- източниците на правила са същите като източниците на
граждански и търговски права.Източниците на правила в електронната търговия са
правни норми и други правила,които регулират отношенията между субектите в
електронната търговия.Закона за електронната търговия е главния източник,чрез
който се уреждата отношенията, свързани с осъществяването на електронна
търговия.Той определя свободата за продажба на стоки и услуги,характераю на доставчика
и получателя, задълженията и правата,както и регламентира понятията търговско
съобщение,непоискано търговско съобщение и др.- „ЗАКОН
ЗА ЕЛЕКТРОННАТА ТЪРГОВИЯ” в сила от 24.12.2006 г.
Предмет на
регулиране:
Чл. 1. (1)
Този закон урежда обществени отношения, свързани с осъществяването на
електронна търговия.
-способи за
регулиране на отношенията в електронната търговия – от основно значение за
нормалното протичане на електронната търговия е наличието на правна рамка,която да регулира отношенията ,
но в същото време да не ограничава свободата за развитие на търговската
дейност.Директива 2000/31/ЕС урежда някои правни аспекти на услугите на
информационното общество и в частност на електронната търговия.Според тази
директива развитието на електронната търговия предлага значителни възможности
за повишаване на заетостта в общността и в частност в малките и средните
предприятия и ще стимулира икономическото развитие,както и
конкурентноспособността на европейската индустрия.Като цяло директивата
установява общата тенденция,в която ще се развива правната регламентация в
страните членки на Европейския съюз.Тя регламентира кодексите за поведение ,
извънсъдебното решаване на спорове,сътрудничество , санкции,
договорите,сключени чрез електронни средства,предоставянето на информация,както
и много други страни и отношения,свързани с електронната търговия.
4.Бизнес модели за
електронна търговия-обща характеристика
-електронен магазин (e-shop)- под това понятие се разбира web- маркетинга на дадена компания или магазин.Идеята е
,че от този магазин могат директно да се правят поръчки –чрез регистрация и
форма за поръчка.Чрез този електронен магазин фирмите значително намаляват
разходите си за реклама и за продажба . Предимства за потребителите са че има
по-голям избор, повече информация за продуктите,за техните качества и
характеристики , различни начини за плащане,доставка в най-кратки срокове,която
се осъществява най-често чрез куриерски фирми. Важно за потребителите е
възможността да закупят стоки от всяка точка на страната.В такива магазини се
предлагат най-разнообразни стоки – дрехи(drehi.com,bg-look.com,irridu.com) , обувки (magazinzaobuvki.com , megias.bg,obuvki-bg.com), техника (electron.bg ,eshop.bg), бижута(elegans-bg.com, via-still.com), бельо(bulbel.bg), детски стоки(mal4o.com), книги(knigibg.com), цветя(ivenfloris.com), самолетни
билети(e-bileti.com).аксесоари, мебели(shop.yavo-bg.com) и много
други.
-електронен търг(e-auction)- това е електронен
вариант на механизма на наддаването.Предимствата се изразяват в повишения
ефект,спестяването на време,липсата на необходимост от физическо транспортиране на
стоките преди финализиране на сделката,по – ниски цени от пазарните.Процедурата
е същата като при обикновения търг,само че в случая наддаването става по
интернет и става сравнително по-бързо.В тези аукциони всеки може да бъде както
залагащ,така и организатор на търгове,както и двете едновременно,разбира се за
различни продукти.Примери за такива сайтове са aukro.bg , ebay.com и др.
-електронно хали(e-mall)- представлява група от
е-магазини, обикновено събрани под обща шапка,например някоя известна
марка.Когато такова хали се специализира в даден пазарен сегмент, тези борси
могат да станат индустриален пазар.Организациите,които поддържат е-халите може
да нямат интерес към бизнесите,а да очакват изгода от продажба на технологии ,
необходими на е-халите,както и от
продажба на рекламно пространство
-електронна доставка(e-procurement)- представлява електронно предлагане и доставка на стоки и
услуги.Големите компании и държавните администрации са основни
участници.Характерно е наличието на по-широк избор от доставчици,което води до
по-ниски разходи,по-бърза доставка и по-евтина доставка.
5.Предимства и
недостатъци на електронната търговия- всяка търговия независимо дали е
електронна или физическа има своите предимства и недостатъци и фирмите
занимаващи се с търговия трябва да успеят да извлекат най-полезното от
предимствата на търговията и да се опитат да избягват недостатъците като
своевременно поправят своите грешки и поддържат постоянни контакти с
потенциалните и реалните си потребители.
-предимства на
електронната търговия
*съкращаване на разходи-намаляване на разходите
за заплати на персонал, автоматизиране на почти всички дейности, свързани с
преоцеса на продажба.Това позволява на мениджърите да посрещнат по-лесно трудни
периоди за икономиката, както и при възможност да инвестират в по-голям
асортименти или в предлажането на нови услуги
*разширяване на
обхвата на продажбите-електронната търговия позволява да се привличат нови
клиенти,доставчици и партньори от всяка точка на света,без да има значение
времевата и пространствена отдалеченост
*повече възможности
за маркетинг и реклама- рекламата в интернет е по-евтина в сравнение с
традиционната реклама в печатни издания или по радиото и телевизията.Позиционирането
в интернет пространството предоставя повече възможности за
комуникация,повишаване възможностите за контакти с клиенти, както и повишаване
на възможностите за промоции.
*няма необходимост да
се поддържат складови помещения,тъй като има възможност да се закупят стоки от
борси на едно след като клиентите вече са поръчали и платили
*повишаване
лоялността на клиентите-възможността за поддържане на постоянни контактни с
потребителите,поддръжката на бази от данни ,бързата доставка, изчисляване на
разходи за доставка , стимулират клиентите да правят повече поръчки като се
чувстват защитени и важни за фирмата.
*увеличаване на
приходите-има възможност за увеличаване на приходите,освен чрез намаляване на
разходите,но и чрез продажба на рекламни полета в онлайн сайтовете
*по-лесен старт за
нови компании-по-ниски разходи и съкращаване на срока за старт на бизнеса, в
сравнение с разходите и времето при откриване на традиционен магазин
*възможност за
връщане на стоката,в случай че на клиента не му допада(по закон това става в
седем дневен срок)
-недостатъци на
електронната търговия
*необходимост от достъп
до интернет-някои хора нямат възможност да използват интернет,което ги
прави недостъпна аудитория
*необходимо е
споделяне на лична информация при регистрация в сайта-имена,адрес,телефон –все
още потребителите нямат доверие на институциите,че ще спазят закона за защита
на личните данни
*невъзможност за
незабавна доставка-доставката на стоката при електронна търговия става минимум
на следващия ден
*прилагане на данък
при търговия между различни държави,което съответно оскъпява доставката.
Друг недостък е недостатъчната информираност
на потребителите На база мое проучване сред 53 респондента,на които им е
зададен въпроса”Поради каква причина не пазарувате в онлайн магазини или бихте
спряли да пазарувате в онлайн магазини?” , 34 о тях посочват като основна
причина факта,че не може да се види и и изпробва стоката преди да се закупи.Според
друга статистика обаче в последно време почти всички онлайн магазини предлагат
опция стоката да се види и изпробва преди да се плати.От тук следва,че фирмите
не информират своевременно потенциалните клиенти за промяна във фирмената си
политика.
6.Общи заключения
Според проучване на
„Гемиус” направено в началото на 2010 год. почти всички български интеренет
потребители са запознати с възможността да се пазарува онлайн,и нещо повече
половината от тях твърдят че онлайн пазаруването отнема по-малко време от
офлайн пазаруването, но и приблизително същия процент от отговорилите смятат,
че купуването на онлайн стоки и услуги е доста рисковано начинание.Според същото
проучване това,което е най-важно за
българския онлайн купувач е възможността да се закупят висококачествени
продукти(това е мнение на 41 % от отговорилите).Може да се предположи,че за в
бъдеще онлайн пазара ще се развива с бързи темпове.Това мнение се основава на
факта,че 50 % от отговорилите смятат да пазаруват чрез мрежата
по-често,отколкото са го правили досега.
Според друго
проучване онлайн купувачите в Европа заемат една трета от общите разходи за
интернет стоки и услуги.Очаква се глобалната интернет търовия да достигне
повече от 550 милярда, тъй като пазарния дял само на купувачите в Европа
надвишава една трета от световния.
Електронния бизнес и
електронната търговия се основават на няколко много прости свойства на
интернет,а именно неговата комуникативност,универсалност и глобалност.Идеята на
електронната търговия е да улесни контакта между купувача и продавача,да ускори
размяната на информация , на стоки и услуги между потребителите.
В днешно време,в
условията на икономическа криза за фирмите е от изключителна важност да успеят
да задържат позициите си на пазара и да могат да предлагат своите стоки и
услуги на колкото се може повече потребители.Използването на интернет
търговията позволява привличането на много повече потребители,отколкото при
традиционната търговия.Въпреки своите недостатъци електронната търговия се
развива с големи темпове и се налага на пазара на стоки и услуги като един
важен и водещ тип търговия.
7.Използвана
литература
-Закон за електронната търговия
-Директива 2000/31/ЕС
- www.blog.izgodnobg.com/elektronna-targoviq
-проучване
- http://konsultirai.me/?p=855 -проучване
Няма коментари:
Публикуване на коментар