ПУ “Паисий Хилендарски”
Факултет по икономически
и социални науки
КУРСОВА РАБОТА
НА
ТЕМА:
ОЦЕНКА
НА РИСКА НА РАБОТНОТО МЯСТО
Изготвил: Цветомира Павлинова
Учкурова
Специалност: Финансов мениджмънт
Форма на обучение: редовно
Курс: І І
Фак. № 0708387066
2008 г.
Пловдив
Съдържание:
1. Увод
ü здравословни и безопасни условия на труд
ü оценка на риска на работното място
ü нормативна база
2. Анализ на риска на работното място
ü Етапи на процеса на оценка на риска на
работното място
ü Цели на оценката на работното място
ü Количествена и качествена оценка
3. Избор на методика за оценка на риска
4. Въздействие върху риска
5. Стандарти по здравословни и безопасни
условия на труд
ü OHSAS 18001
ü BSOHSAS 18001:2007
6. Контрол и коригиране на риска
7. Изводи
ü Полза от превенция на риска
8. Използвана литература
І. Увод
1.Здравословни
и безопасни условия на труд
Осигуряването и поддържането на безопасни и здравословни
условия на труд са важна област от управлението на всяко предприятие и на
заетите в него човешки ресурси. Основната цел на тези дейности е да се съхрани
здравето и трудоспособността на заетите в предприятието, да се предпазят от
неблагоприятните въздействия и рискове, свързани с условията на производство и
с изпълнението на трудовите им задължения.
Безопасните и здравословни условия на труд са свързани с
материалните условия на производството, респективно дейността в предприятието
(работни процеси, работно оборудване, помещения, работни места, организация на
труда, използвани материали и суровини), които предотвратяват и отстраняват
вредното въздействие на работната среда при полагането на труд.
Понятието безопасни и здравословни условия на труд означава
такива условия на труд, които не водят до злополука при работа и създават
предпоставки за добро физическо, психическо и социално положение на работещите
лица.
Здравословните условия на труд са свързани както с
използваните машини, съоръжения, апарати и материали и суровини, така и със съпътстващите
трудовия процес фактори на условия на труд – физически (в това число механични,
акустични, електрически, оптически, лъчеви, йонизиращи, вибрационни и др.),
химически, биологически, психологически, организационни и други въздействия,
които влияят негативно или заплашват здравето и безопасността на работещите. Следователно
те са свързани както с изпълнението на трудовия процес, така и със самото
пребиваване в работната среда.
Изискванията за безопасни и здравословни условия на труд
са взаимно свързани, действат на практика едновременно и имат за обща цел
опазването на живота, здравето и трудоспособността на работника и служителя.
Това определя и съдържанието на дейността по охрана на труда в предприятието:
опазване на живота, здравето и трудоспособността на човешките ресурси.
Създаването на добри материални и други условия за протичането
на трудовия процес е един от най-важните фактори за закрива на труда на
работниците и служителите, за опазване на техния живот и здраве и за ефективно
осъществяване на производството. Развитието на научно-техническия прогрес и
неговото приложение в производството имат две основни последствия: от една
страна, подобряват материалните условия на труда, премахват се редица опасности
за живота и здравето на работника, например механизацията и автоматизацията
намаляват тежкия физически труд, но, от друга страна, развитието и внедряването
на научно-техническите постижения създават нови вредности и опасности, например
работна среда с йонизиращи лъчения. В тази връзка е необходимо предприятията
да провеждат технически и организационни мерки и да се създават юридически
гаранции за предотвратяване или компенсиране на вредното влияние на
веществените елементи на трудовия процес върху заетите лица.
2.Оценка на
риска на работното място
В
последните години във всички страни с развита икономика особено внимание се
обръща на оценката и управлението на риска и осигуряване на безопасни условия
на труд. Оценката и управлението на риска на работното място и околната среда
определят начините и възможностите за осигуряване на устойчиво развитие на
предприятието, неговата способност да се противопоставя на неблагоприятните
ситуации.
С
приемането на Закона за здравословни и безопасни условия на труд на 22.12.97 г.
(ДВ бр.124 от 97 г.) българското законодателство поставя нормативна и законова
основа на процесите за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.
Съгласно този закон осигуряването на
здравословни и безопасни условия на труд се извършва, съобразно спецификата на провежданата
дейност и социалното развитие. Целта е защита на живота, здравето и
работоспособността на работещите лица.
Основни понятия по смисъла на закона за здравословни и безопасни
условия на труд:
üПо смисъла на този закон “здравословни и безопасни условия на труд” са
такива условия на труд, които не водят до професионални заболявания и злополуки
при работа и създават предпоставки за пълно физическо, психическо и социално
благополучие на работещите лица.
üПод “професионален риск” се разбира вероятността от възникване на неблагоприятни последици за
здравето и безопасността на работещите при конкретно въздействие на вредни
фактори при работа и степента на последиците.
ü“Здравният риск” е вероятността от възникване на неблагоприятни
изменения в здравословното състояние при конкретно въздействие на вредни за
здравето фактори при работа и определена експозиция.
Оценяването
на риска за здравето на работниците е определяне на потенциалната и
непредвидима опасност за живота и здравето на човека, при изпълнение на
видовете работи и дейности, независимо от осигуряването на всички норми и
изисквания по безопасност на труда.
Оценката
на риска на работното място е не само начин за проучване на потенциалните
опасности, а пряко генериране на идеи и решения за оптимизиране на условията на
труд и намаляване на риска.
Терминът
превенция на риска (справяне с риска) се използва при планирането и
осъществяване на дейности за намаляване или отстраняване на риска за здравето.
Основната
цел за оценката е да се постави началото на процес на подобрение на условията
на труд в рамките на предприятието, за да може в последствие дейностите по
опазване безопасността и здравето на работещите станат управленска практика.
3. Нормативна база
üКонституция на Република България. Съгласно
чл.48 ал.5: “Работниците и служителите имат право на здравословни и безопасни
условия на труд, на минимално трудово възнаграждение и на заплащане,
съответстващо на извършваната работа, както и на почивки и отпуск при условия и
по ред, определени със закон.”
üКодекс на труда (КТ). Нормативен документ, в
който са систематизирани задължения, права и отговорности, уреждащи трудовите
отношения между работодателя и работниците и служителите. Систематичното подреждане отговаря на последователността, в
която възникват, изпълняват се и се прекратяват трудовите отношения. Съгласно чл.
275 “Работодателят е длъжен да осигури здравословни и безопасни условия на
труд, така че опасностите за живота и здравето на работника или служителя да
бъдат отстранени, ограничени или намалени.
ü Закон за здравословни и безопасни условия на труд
Законът урежда правата и
задълженията на държавата; работодателите; работниците и служителите; лицата,
които за своя сметка работят сами или в съдружие и др. организации и юридически
лица за осигуряване ЗБУТ. Прилага се
във всички предприятия, където се осъществява трудова дейност или се
провежда обучение, независимо от формата
на организация, вида на собственост и
основанието, на което се извършват тези дейности.
ЗБУТ се осигуряват във фаза на проектиране,
изграждане, реконструкция, модернизация, въвеждане в експлоатация, експлоатация
, ремонт и извеждане от действие.
Разходите за осигуряване на ЗБУТ са за сметка
на работодателя.
ü Подзаконови нормативни актове
– Наредби, Правилници, Международни стандарти,
Български държавни стандарти и други
НОРМАТИВНА БАЗА:
1.
Кодекс на труда. /ДВ, бр. 26 от 01.04.1986 г. и изм.
бр. 104 от 11.12.2007 г./.
2.
ЗДРАВОСЛОВНИ И БЕЗОПАСНИ
УСЛОВИЯ НА ТРУД
ü Закон за здравословни и безопасни условия на труд /ДВ бр. 124 от 1997
г., изм. и доп., бр. 40 от 18.05.2007 г./ .
ü Наредба № 7 на МТСП и МЗ за минималните изисквания за здравословни и
безопасни условия на труд и при ползване на работното оборудване /ДВ бр.88 от
1999 г. изм. и доп., бр. 88 от 08.10.2004 г./.
ü Наредба № 3 на МТСП и МЗ за инструктажа на работниците и служителите по
безопасност, хигиена на труда и противопожарна охрана /ДВ бр.44 от 1996 год./.
ü Наредба № 7 на МТСП и МЗ за
минималните изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд
при работа с видеодисплеи /ДВ бр. 70 от 2005 год./.
ü НАРЕДБА № 3 от 19 .04.2001 г. за
минималните изисквания за безопасност и опазване на здравето на работещите при
използване на лични предпазни средства на работното място /ДВ, бр. 46 от
15.05.2001 г./.
ü Наредба № 13 на МТСП и МЗ за
защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на химични агенти при
работа /ДВ бр. 8 от 2004 г., изм. бр. 67 от 17.08.2007 г./.
ü Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 13
от 2003 г. за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на химични
агенти при работа /ДВ, бр. 8 от 2004 г.; изм., бр.71 от 2006 г./.
ü Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 13
от 2003 г. за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на химични
агенти при работа /ДВ, бр. 8 от 2004 г.; изм. бр. 67 от 17.08.2007
г./.
ü НАРЕДБА № 9 от 4.08.2006 г. за
защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на азбест при работа
/ДВ, бр. 71 от 01.09.2006 г./;
ü НАРЕДБА № 6 от 15 .08.2005 г. за
минималните изисквания за осигуряване на здравето и безопасността на работещите
при рискове, свързани с експозиция на шум / ДВ, бр. 70 от 26.08.2005 г./ .
ü НАРЕДБА № 3 от 25.01.2008 г. за условията и реда за осъществяване
дейността на службите по трудова медицина /ДВ, бр. 14 от 12.02.2008 г./.
ü Наредба № 6 на МТСП и МЗ за
минималните изисквания за осигуряване на здравето и безопасността на
работещите при рискове, свързани с експозиция на шум /ДВ бр. 70 от 2005 г./.
ü Наредба № 3 на МТСП и МЗ за
минималните изисквания за осигуряване на здравето и безопасността на работещите
при рискове, свързани с експозиция на вибрации /ДВ. бр.40 от 2005г./.
ü Наредба № 9 на МТСП за
минималните изисквания и осигуряване на безопасността и здравето на работещите
при добиване на подземни богатства чрез сондиране /ДВ бр. 79 от 2003 г./.
ü Наредба № 3 на МТСП за
осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при механично /студено/
обработване на метали /ДВ бр. 31 от 2004 г./.
ü Наредба № 6 на МТСП за
осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при механично
обработване на дървесина /ДВ бр. 53 от 2004 г./.
ü Наредба № 10 от 07.12.2004 год. за осигуряване на здравословни и
безопасни условия на труд при работа с електрокари и мотокари. /ДВ бр. 112 от
2004 год./ .
ü Наредба № 12 от 27.12.2004 год. за осигуряване на здравословни и
безопасни условия на труд при работа с автомобили. / ДВ бр. 6 от 2005 год. / .
ü Наредба № 9 от 23.09.2004 год. за осигуряване на здравословни и
безопасни условия на труд при експлоатация и поддържане на водоснабдителни и
канализационни системи /ДВ бр. 93 от 2004 год./.
ü Наредба № 11 от 27.12. 2004 год. за минималните изисквания за
осигуряване на безопасността и здравето на работещите при потенциален риск от
експлозивна атмосфера. /ДВ бр. 6 от 2005 год./.
ü Наредба № 15 на МЗ за условията, реда и изискванията за разработване и
въвеждане на физиологични режими на труд и почивка /ДВ бр.54 от 1999 г.изм.
10.03.2005 г./.
ü НАРЕДБА за изменение на Наредба № 16 за физиологични норми и правила за
ръчна работа с тежести /ДВ, бр. 54 от 1999 г.; ДВ, бр. 70 от 26.08.2005 г./.
ü Наредба № 4 на МТСП за знаците и
сигналите за безопасност на труда и противопожарна охрана /ДВ бр. 77 от 1995
г./.
ü Наредба № 8 на МЗ за хигиенните норми за лазерни лъчения /ДВ бр. 92 от
1986 год./.
ü Наредба № 9 на МЗ за санитарните правила при работа с лазери /ДВ
бр. 92 от 1986 год./.
ü Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на
личните предпазни средства /ДВ бр. 48 от 2002 год. изм., бр. 40 от 16.05.2006
г./.
ü НАРЕДБА за изискванията за пускане на пазара на батерии и акумулатори и
за третиране и транспортиране на отпадъци от батерии и акумулатори /ДВ, бр. 58
от 15.07.2005 г./.
ü Наредба № 11 на МТСП и МЗ за определяне условията и реда за осигуряване
безплатната храна и/или добавки към нея /ДВ бр. 1 от 2006 год./.
ü Наредба № 7 за вредните и тежките работи, забранени за извършване от
жени /ДВ. бр. 58 от 1993 г./.
ü Наредба № 3 на МЗ за задължителните предварителни и периодични
медицински прегледи на работниците /ДВ бр. 16 от 1987 г.; изм. и доп. бр. 65 от
1991 г. и бр. 102 от 1994 г/.
ü НАРЕДБА № 5 от 20.04.2006 г. за осигуряване на здравословни и безопасни
условия на труд на работниците по срочно трудово правоотношение или временно
трудово правоотношение /ДВ, бр. 43 от 26.05.2006 г./.
ü Наредба № 8 на МТСП за определяне на работните места, подходящи за
трудоустрояване на лица с намалена трудоспособност /ДВ бр. 52 от 1987 г., изм.
бр. 44 от 1993 год./.
1.
ДОКУМЕНТИ, СВЪРЗАНИ ПРЯКО С
ОЦЕНКАТА НА РИСКА - Комисия на европейския съюз, Министерство на здравеопазването.
Безопасност и здраве при работа. Наръчник за самостоятелен одит в малки и
средни предприятия, 1998 г.; Наредба № 5 на МТСП и МЗ за реда, начина и периодичността на извършване
на оценка на риска; Наредба за комплексно оценяване на условията на труд
на МТСГ и МЗ; Министерство на здравеопазването, НЦХМЕХ. Ръководство за оценка на
работното място. 1998 год.; Комисия на европейския съюз, Министерство на здравеопазването. Оценка
на работното място. 1998 год.; Международна организация на труда. Енциклопедия по
охрана на труда в 4 тома. Женева, 2001 г.; НЦХМЕХ, З. Запрянов и
колектив. Базисна методика за оценка на работното място. Оценка и управление на
професионалния риск, 2000 г.; МТСП, ГИТ, ЦБТ. Ръководство за оценка на
професионалния риск,1997; Б. Савова. Оценка на риска на работното място, 1999 г.; В. Цоневски, А.
Димитров. Ръководство за оценка на риска. 2002 год.; И.Ценев. Ръководство за
управление и оценка на риска при работа.2000 год.; М. Манолов. Ръководство за
извършване оценка на риска за здравето и безопасността на работниците и
служителите при работа. 2001 год.; БДС / ЕN 1050. Безопасност на машините. Принципи за
оценяване на риска.
2.
ЕЛЕКТРОБЕЗОПАСНОСТ - ПМС № 182 и Наредба за съществените изисквания и
оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за
използване в определени граници на напрежението; Правилник на МЕЕР за безопасност
при работа в електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и
по електрически мрежи;
3. ТЕХНИЧЕСКИ НАДЗОР - Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на
машините; Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на
съдовете под налягане; Наредба за устройството, експлоатацията и техническия надзор на
ацетиленови уредби; Наредба за устройството и безопасната експлоатация на преносимите и
разпределителните газопроводи, на съоръженията, инсталациите и уредите за
природен газ; Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на
съоръжение и системи за защита, предназначени за експлоатация в потенциално
експлозивна атмосфера; Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на асансьорите
и техните предпазни устройства; Наредба за съществените изисквания и оценяване
съответствието на взривните вещества за граждански цели; Наредба № 2 на МРРБ за
проектиране на строежи, предназначени за производство и съхраняване на взривни
вещества, огнестрелни оръжия и боеприпаси; Наредба № 28 на ДКС за
устройството и безопасната експлоатация на съдовете, работещи под налягане;
4. НОРМАТИВНИ ДОКУМЕНТИ, КАСАЕЩИ
ЕКОЛОГИЧНОТО РАВНОВЕСИЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА - Закон за
защита от шума в околната среда /ДВ бр. 74 от 2005 г./.; Наредба № 4 на МРРБ за
защита от шум на териториите на населените места /ДВ бр. 41 от 1999 г./;
Наредба № 9 на МЗ и МОСВ за пределно допустими нива на електромагнитните полета
в населени територии и определяне на хигиенно защитни зони около излъчващите
обекти /ДВ бр. 35 от 1995 г./; Наредба № 14 на МОСВ и МЗ за норми за пределно
допустимите концентрации на вредни вещества в атмосферния въздух на населените
места /ДВ бр. 88 от 1997 г./; Закон за защита от вредното въздействие на
химичните вещества, препарати и продукти /ЗЗВВХВПП /, / ДВ бр. 10 от 2000
г./; Закон за забрана на химическото оръжие и за контрол на токсичните
химически вещества и техните прекурсори /ДВ бр. 8 от 2000 год./; Закон за
ограничаване на вредното въздействие на отпадъците върху околната среда /
ЗОВВОС /, / ДВ бр. 86 от 1997 г. /; Наредба за изискванията за третиране и транспортиране
на производствени и опасни отпадъци /ДВ бр. 29 от 1999 г./.; Наредба № 11 на
МОСВ, МРРБ и МЗ за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на
съоръжения и инсталации за обезвреждане на битови отпадъци /ДВ бр. 152 от 1998
г./; Наредба за окончателната оценка на риска за човека и околната среда от
нови химични вещества /ДВ бр. 67 от 2002 г./; Наредба № 6 на МОСВ, МП, МТ, МРРБ
и МЗ за ограничаване емисиите на летливи органични съединения при съхранение,
товарене или разтоварване и превоз на бензин /ДВ бр. 75 от 1999 год./; Наредба
№ 15 на МОСВ за норми за допустими емисии /концентрации в отпадните газове / на
серен диоксид, азотни оксиди и прахообразни вещества, изпускани в атмосферния
въздух от нови големи горивни инсталации /ДВ бр. 73 от 1999 г./; Наредба № 2 на
МОСВ за норми за допустими емисии /концентрации в отпадните газове/ на вредни
вещества, изпускани в атмосферния въздух от неподвижни източници /ДВ бр. 34 от
1999 г./; Наредба № 1 на МОСВ, МЗ, МРРБ и МИ за норми за допустими емисии на
вредни вещества /замърсители/, изпускани в атмосферата от обекти и дейности с
неподвижни източници на емисии /ДВ бр. 64 от 2005 г./; Наредба № 2 на МОСВ за
норми относно допустимото съдържание на вредни вещества от отпадните води,
изпускани в канализационните мрежи на населените места /ДВ бр. 72 от 1978 г./.
5. ПОЖАРНА БЕЗОПАСНОСТ И АВАРИИ - Наредба № І – 117 на МВР за осъществяване на държавен противопожарен
контрол, пожарогасителна и аварийно спасителна дейност /ДВ бр. 53 от 2003 г./; Наредба № I-209 от
22.11.2004 год. за правилата и нормите за пожарна и аварийна безопасност на
обектите в експлоатация. /ДВ бр. 107 от 2004 год./; Наредба № 2 за противопожарните
строително – технически норми /ДВ бр. 58 от 1987 г./. Наредба № 3 за
пожарната безопасност на обектите в експлоатация /ДВ бр. 54 от 1997 г./.
6. СТАНДАРТИ - БДС 12.0.001-90. Охрана на труда. Основни положения. БДС
12.0.003-78.Охрана на труда. Опасни и вредни производствени фактори.
Класификация. БДС 1786-84. Осветление. Естествено и изкуствено. БДС 14478-82.
Шум. Допустими нива на работните места. БДС 16013–84. Охрана на труда. Вибрации
локални. Допустими стойности и методи за оценка. БДС 12.1.012-80. Охрана на
труда. Вибрации общи производствени. Общи изисквания за безопасност на труда.
Допустими стойности. БДС 12.1.001-79. Ултразвук. Общи изисквания по безопасност
на труда. ISO – 7196. Инфразвук. Методи на измерване и допустими стойности. БДС
17137 – 90. Охрана на труда. Полета електромагнитни микровълнови. БДС 14525 –
90. Охрана на труда. Полета електромагнитни радиочестотни. БДС 12.1.002-78.
Електрически полета от токове с промишлена честота при напрежение 400 кV и
повече. Общи изисквания за безопасност. ICNIRP, 1996; pre ENV 50166-1,2 . БДС
14776-87. Работни места в производствени помещения. Санитарно – хигиенни норми
за температура, относителна влажност, скорост на въздуха и топлинно облъчване.
БДС / ЕN 27243. Гореща заобикаляща среда. Оценка на топлинното натоварване на
работещ човек въз основа на индекс WBGT / ISO 7243:1989 /. ISO 7730:1989.
Умерена топлинна среда. Определяне на PMV и PPD – индекси и оценка на термичен
комфорт БДС / EN 689. Въздух на работното място. Ръководство за оценка на
експозицията при вдишване на химични агенти за сравняване с гранични стойности
и стратегия за измерване. БДС 5483-87. Вещества вредни. Бройно дисперсно
разпределение на праха във въздуха на работната среда. Метод за определяне. БДС
2280-87. Вещества вредни. Свободен силициев двуокис в праха във въздуха на
работната среда. Метод за определяне. БДС 16909.89. Вещества вредни във въздуха
на работната среда. Определяне бройната концентрация на азбестови влакна в
смесен азбестосъдържащ прах. МЗ, НЦХМЕХ. Методично указание. Вредни вещества
във въздуха на работната среда. Вземане на проби, анализ и оценка. Технологичен
стандарт MPR ІІ – Швеция.
7. ПРАВИЛНИЦИ - Правилник по безопасността на труда при товаро-разтоварните работи
/Д-05-001/; Правилник по безопасността на труда при механично обработване на
металите /Д-01-012/; Правилник по безопасността на труда при заваряване и рязане на метали
/Д-08-002/. Правилник по безопасността на труда при експлоатацията на
електрокари и мотокари /Д–05-002/. Правилник по безопасността на труда при
експлоатацията, обслужването и ремонта на моторните превозни средства /Д –
05-003/;
Правилник по безопасността на труда при боядисване на машиностроителни изделия
/Д–01-006/. Правилник по безопасността на труда в дървообработващата и мебелната
промишленост /Д-01-013/. Правилник по безопасността на труда при ковашко-щамповъчното
производство /гореща обработка/-/Д–01-001/; Правилник по безопасността на труда при работа по
въздушни и кабелни съобщителни линии и мрежи /Д–06-001/; Правилник по безопасността
на труда при експлоатацията на електрическите уредби и съоръжения /Д–01-008/;Правилник по
безопасността на труда при строително–монтажните работи /Д–02-001/; Правилник по
безопасността на труда при извършване на взривни работи /Д–01-009/; Правилник по
безопасността на труда при работа с въздушни компресорни инсталации и уредби
/Д-01-014/; Правилник по безопасността на труда при работа в горското стопанство
/В-04-00-01/; Правилник по безопасността на труда при производството на валцувани
черни метали /В-01-03-01/; Правилник по безопасността на труда в общественото хранене
/В-07-02-01/; Правилник по безопасността на труда при поддържането и експлоатацията
на водоснабдителни и канализационни мрежи.
Работодателят има
следните основни законови задължения:
ü да извърши оценка на риска за
безопасността и здравето и да планира подходящи мерки за предотвратяване на
риска, а когато това не е възможно да
осигури защитата на работещите и другите лица;
ü да създаде необходимата организация за осъществяване, наблюдение и
контрол по изпълнение на планираните мерки;
ü да осигурява задължително за трудови злополуки и професионални
заболявания работещите;
ü да предвиди специфичните опасности и съответните улеснения на работните
места за хора, нуждаещи се от специална закрила или с ограничена
работоспособност;
ü да осигури ефективен контрол за извършване на работата по безопасен
начин и без риск за здравето;
ü да не допуска до работните места
лица, които не са подходящо обучени и инструктирани;
ü да предприеме необходимите мерки за координация на дейността за
осигуряване на ЗБУТ при съвместна
дейност с други работодатели;
ü да информира работниците и служителите за рисковете за здравето и
работоспособността им и да се консултира с тях относно мерките за овладяване на
тези рискове;
ü да отговаря за вредните последствия в случай на възникване на
извънредни обстоятелства ;
ü задължително да установи, разследва и регистрира всяка станала трудова
злополука и професионални заболявания,
за които е получил информация по установен ред;
ü да осигури обучението и повишаването на квалификацията на
работещите по осигуряването ЗБУТ;
Да създаде следните специализирани органи:
ü Орган по безопасност на труда (ОБЗР), който да изпълнява задълженията, свързани с осигуряване на ЗБУТ.
Форма на специализирания орган по БТ може да бъде: инспекция, отдел, служба,
сектор или отделно длъжностно лице.
ü Служба по трудова медицина (СТМ) или да сключи договор с регистрирана
СТМ, която го консултира и подпомага при
осигуряване на ЗБУТ и укрепване здравето и работоспособността на работещите.
ü Комитет КУТ (в предприятия и търговски дружества с повече от 50
работници) или група по условия на труд ГУТ (при по- малко от 50
работници) с участието на равен брой
представители на работодателя и работниците и служителите (с мандат от 4
години).
Работниците и
служителите са длъжни:
ü да изпълняват технологичните инструкции за правилна и безопасна работа
с работното оборудване, транспортните средства, опасните вещества, за
използване на лични предпазни средства;
ü да информират незабавно работодателя или съответните длъжностни лица за
всяка обстановка, която може да създаде опасност и за всички неизправности в
колективните защитни средства;
ü да подпомагат работодателя за изпълнение на мероприятията по ЗБУТ;
ü да се грижат за здравето и безопасността – собствена и на други лица,
засегнати от тяхната дейност, съобразно тяхната квалификация и дадените му
инструкции.
ІІ. Анализ
на риска на работното място
1.
Етапи
на процеса на оценка на риска на работното място
Първи етап - определяне на работните места по професии/дейности и съставяне
списък на същите. Събиране на информация от работещите за мнението им относно
условията на труд по работни места.
Втори етап - оценка на работното място. Тя представлява системно проучване на
работата във всички аспекти – работни помещения, фактори на работната среда и
трудовия процес, трудово натоварване, работно оборудване, машини и съоръжения,
суровини и материали, работен процес, организация на труда и др.
Трети етап - оценка на риска. По разработена методика, потенциалните опасности се
групират в 4 основни групи източници на риск – работен процес, работно
оборудване, работно помещение и организация на труда. За всяка идентифицирана
опасност се определят елементите на риска – вероятността от нанасяне на вредата
и тежестта й. За всяко работно място се изчислява глобална оценка на риска за
хора, имущество, околна среда и продукт.
Четвърти етап - предлагане на мерки за ликвидиране или намаляване на съществуващия и
потенциален риск на работното място.
2. Цели на оценката на работните места
ü да се оценят условията на труд по работни места и професии;
ü да се идентифицират потенциалните опасности за всяко работно място;
ü да се оцени риска за здравето и безопасността за всяка професия;
ü да се набележат препоръчителни мерки за намаляване на опасностите и
риска по работни места и професии и намаляване вредното им влияние върху
човека.
ü предотвратяване на риска за живота и здравето;
ü оценка на риска, който не може да бъде предотвратен;
ü борба с риска при източника на възникването му;
ü приспособяване на условията на труд към индивида, с цел намаляване и
премахване на вредното им влияние върху неговото здраве;
ü въвеждане на техническия прогрес;
ü прилагане на единна обща политика за превантивност, обхващаща работните
места и организацията на работа, условията на труд и социалните
взаимоотношения;
ü предоставяне на работещите лица необходимата информация във връзка с
осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд;
ü обозначаване на съществуващите опасности и източниците на вредни за
здравето и безопасността фактори.
ü Съгласно нормативна база работодателят е отговорен за провеждане на
политика за безопасност и здраве. Той поема отговорност за оценката на риска и
неговото ограничаване, независимо дали тази дейност се осъществява от него
самия, неговите органи или е възложена на други компетентни лица (съгласно
Закона за здравословни и безопасни условия на труд и Наредба № 5).
3. Количествена и качествена оценка
МЕТОД ЗА ОЦЕНКА НА РАБОТНИТЕ
МЕСТА
Елементи на условията на труд на работното място
|
Слаба
|
Задоволителна
|
Добра
|
Много добра
|
1. Производствен процес
|
Конвейерна - ръчна
Тежък физически труд
Труд под високо психо-сензорно
напрежение
Високо отговорен труд
|
Монтажно-ръчна
Полумеханизиран труд
|
Автоматизирана прекъсваема
Ръчна прекъсваема
Наличие на допустими и
контролирани опасности
|
Автоматизирана-непрекъсваема
Роботизирана
Канцеларска
Техн.процес, не генериращ
опасности
|
2. Използвани суровини и материали
|
Неразрешени за употреба, без
документация
|
Разрешени за употреба, без
съпътстваща документация
|
Разрешени, с частична
документация
|
Разрешени за употреба, с пълна
документация по БДС
|
3. Машини съоръжения
|
Неизправни
Не обезопасени
Неподдържани
С износени елементи
|
Амортизирани, но поддържани
Нестабилни конструкции
|
Обезопасени
Изправни, с добра поддръжка, с
незначителни пропуски
|
Обезопасени
Изправни
Поддържани, стабилни (отг. На
БДС)
|
4.Ръчни инструменти
|
Не са осигурени ръчни
инструменти
Неизправни, в крайно лошо
състояние
|
Частично осигурени
Неизправни
Неподдържани
|
Осигурени, но лошо поддържани
|
Осигурени, изправни и добре
поддържани
|
5. Спомагателно техническо оборудване
(телфери, колички)
|
Липсват всякакви съоръжения,
където е необходимо
|
Частично осигурени
Неизправни и неподдържани
|
Осигурени повдигателни
съоръжения, но неподдържани
|
Осигурени всички необходими
съоръжения, изправни и поддържани
|
6. Работни помещения. Характеристика на
сградата. Естествено осветление, ОВ с-ми
|
Паянтови
Изградени от непозволени
материали
Недостатъчна кубатура и
квадратура
Силно неравни подове
Без естествено осветление
Липсват ОВ с-ми
|
Полупаянтови
Нестабилни конструкции
Леко изкъртени подове
Недостатъчно ЕО
Неизправни ОВ с-ми
|
Масивна конструкция
Достатъчна квадратура и кубатура
Изправни, но неподдържани ОВ
с-ми
|
Масивна конструкция
Достатъчно ЕО
Изправни и поддържани ОВ с-ми
|
7. Работно място – работна мебел,
повърхности, достъп, ергономия, организация на работното място
|
Липсва работна мебел, където е
необходимо
Грапави и опасни повърхности,
остри ръбове
Тесни пространства с препятствия
Не ергономично оборудване
|
Осигурена работна мебел
Неравни работни повърхности без
остри ръбове
Ограничено пространство без
препятствия
|
Осигурена, но не ергономична
работна мебел
Гладки работни повърхности
Достатъчна работна зона, но с
тесни места за преминаване
|
Осигурена ергономична работна
мебел
Добре организирано работно място
Достатъчна работна зона
|
8. Режим на труд и почивка
|
Трисменен режим на работа, с
недостатъчно време за почивка между смените
Работа в почивни дни
Липса на регламентирани почивки
Натрупани отпуски
|
Трисменен режим на работа с
достатъчно време за почивка между отделните смени /12 часа
Няма регламентирани почивки
|
Двусменен режим
Има регламентирани почивки, но
недостатъчни за възстановяване
|
Редовна работна смяна
Има регламентирани почивки
Характерът на труда позволява
технологични прекъсвания, съвпадащи с регламентираните почивки
|
9.Битови помещения
|
Липсват битови помещения
|
Частично осигурени
Лошо поддържани
|
Осигурени, но лошо поддържани
|
Осигурени, добре поддържани
Изправни съоръжения към тях
|
10.Хранене
|
Не е осигурено столово хранене
Липсва определено помещение за
почивка и хранене
|
Осигурено помещение за хранене,
без уреди за затопляне на храната и без топла вода
|
Осигурено помещение за хранене с
ел. уреди за затопляне на храната
|
Осигурено столово хранене
|
11.Работно облекло
|
Не осигурено работно облекло
|
Частично осигурено
|
Осигурено, но не по стандарт
|
Осигурено работно
облекло,отговарящо на изискванията и
добре поддържано
|
12.Лични предпазни средства
|
Не са осигурени никакви ЛПС
|
Осигурени, но неподходящи ЛПС
Частично амортизирани
Лошо поддържани
|
Осигурени, подходящи, но с
изтекъл срок на годност или повредени
|
Осигурени ЛПС, съгласно
нормативните изисквания
|
13.Колективни предпазни средства
|
Липсват всякакви колективни
предпазни средства
|
Частично осигурени
Не ефективни
Лошо поддържани
|
Осигурени, но не поддържани
|
Осигурени, ефективни и добре
поддържани
|
14.Трудови злополуки
|
Има смърт или трайно
инвалидизиране
Висока честота и тежест
|
Трудови злополуки със средна
тежест и честота
|
Леки трудови злополуки без загуба
на работоспособност
|
Няма регистрирани трудови
злополуки до 5 години назад
|
15.Микроклимат
|
С големи отклонения от
санитарно-хигиенни норми
|
С отклонения повече от 2 % от
санитарно-хигиенните норми
|
С отклонения до 2 % от
санитарно-хигиенните норми
|
Всички параметри са в границите
на допустимите норми
|
16.Производствен шум
|
Надвишаващ ПДН с над 10 db
|
Надвишаващ ПДН с 5 до 10 db
|
Надвишаващ ПДН с до 5 db
|
До ПДН за съответната дейност
|
17.Производствени вибрации
|
Значителни отклонения от
допустимите норми по всички направления и честоти
|
Със средни отклонения по всички
честоти и направления или частични отклонения
|
С малки отклонения по всички
честоти и направления
|
Няма данни за отклонения
|
18.Производствен прах
|
Надвишаващ ПДК няколко десетки
пъти
Леко надвишаващ ПДК при
силикозо-опасни и токсични прахове
|
Надвишаващ ПДК от 2 до 5 пъти
|
Надвишаващ ПДК до 2 пъти
|
До съответната ПДК
|
19.Химични вещества
|
Надвишаващи ПДК до няколко
десетки пъти
Или леко надвишаване при силно
токсични, канцерогенни или мутагенни в-ва
|
Надвишаващи ПДК от 2 до 5 пъти
|
Надвишаващи ПДК до 2 пъти
|
До съответната ПДК
|
20.Изкуствено осветление
|
Много ниска осветеност
Много силно заслепяване
Неравномерно осветление
|
Минимални отклонения от
допустимите норми
Допускане за блясък
Наличие на пулсации
|
Осветеност над допустимите
норми, но със заслепяване и пулсации
Неподходяща осветителна система
|
Осветеност над допустимите норми
без отблясъци
Без пулсации
Равномерна осветеност
Достатъчен контраст
|
21.Нейонизиращи лъчения
|
Многократно надвишаващи
допустимите норми
|
Надвишаващи до 2 пъти
допустимите норми
|
Леки отклонения от допустимите
норми
|
В границите на допустимите норми
|
22.Физическо натоварване
|
Тежък физически труд
Вдигане, пренасяне, теглене на
тежести над допустимите норми през цялото работно време (Наредба 16/99 г.
Продължително ходене
|
Средно тежък физически труд
Вдигане,пренасяне, теглене на
тежести до допустимите норми, съгласно Наредба 16/99 г.над 50% от работното
време
|
Лек физически труд, вдигане и
пренасяне на тежести съгласно Наредба 16/99 г до допустимите норми
до 50 % от работното време
|
Няма ръчна работа с тежести
|
23.Работна поза
|
Принудителна поза (приведена, на
колене, клекнал) с трудни движения и извивания през цялото време
|
Стояща, седяща работна поза с
принудително навеждане или обръщане повече от ½ от работното време
|
Седяща, стояща работна поза с
принудително наклоняване или обръщане на тежести до ½ от работното време
Възможност за смяна на работната
поза
|
Свободна седяща или стояща
работна поза, с възможност за смяна
|
Елементи на условията на труд на работното място се оценяват за всяко
работно място се оценят по четири показателя: слаба, задоволителна, добра и
много добра.
Под оценка на риска се разбира процесът, при който се оценяват
произтичащите от опасности на работното място рискове за безопасността и
здравето на работещите.
Много европейски директиви, свързани с безопасността и здравето при
работа, налагат извършването на оценки на риска, но дори в случаите, когато
няма подобно законово изискване, добрата практика повелява да се правят оценки,
тъй като по този начин е възможно да се вземат ефективни мерки за предпазване
здравето на работещите. Процесът по превенция на трудовите злополуки започва с
намаляването и по възможност пълното отстраняване на евентуалните рискове,
последвано от прилагане на мерки за колективна превенция и накрая средства за
лична защита. Когато установява опасностите и оценява рисковете, работодателят
или отговорното лице трябва да бъде в състояние да:
ü взима решения относно необходимите защитни мерки, отчитайки съответните
законови изисквания;
ü следи дали приложените мерки са целесъобразни;
ü дава приоритет на допълнителни мерки, които по негова преценка са
необходими;
ü показва, че е направена преценка при пълна яснота относно безопасността
и здравето на работещите (например пред работещите или регулаторните органи);
ü проверява дали е постигнато подобрение в нивото на защита;
Оценката на риска трябва е съобразена с опасностите,
рисковете и евентуалната вреда. Например големият химически завод е редно да
има тясно специализирана система за оценка, докато малкото предприятие,
занимаващо се с нискорискови дейности, се нуждае от проста и ясна система.
Оценката на риска трябва да:
ü установи опасностите;
ü установи кои работещи са потенциално изложени на риск поради тези
опасности;
ü оценява рисковете;
ü отчита дали тези рискове могат да бъдат отстранени;
ü направи преценка дали са необходими допълнителни мерки за
предотвратяване или намаляване на рисковете.
Основната цел на оценката на
професионалния риск е защитата на здравето и безопасността на работещите. Оценката
на риска помага да се минимализира възможността за увреждане на работещите или
околната среда от дейности, свързани с работата. Тя помага да поддържане на бизнеса
конкурентен и ефективен. Съгласно законодателството за здравословни и безопасни
условия на труд, всички работодатели трябва редовно да извършват писмена оценка
на риска. Оценката на риска се извършва при промяна на условията на труд и при
разкриване на нови работни места.
Етапи на оценката на риска на работното място
ІІІ. Избор
на методика за оценка на риска
Подходът при оценяване на риска се
избира в зависимост от вида и спецификата на оценяваните обекти и дейности.
Подходът следва да бъде съвременен, конкретен, информативен и
мултидисциплинарен.
Потенциалните
опасности се групират в 4 основни групи източници на риск – работен процес,
работно оборудване, работно помещение и организация на труда. За всяка
идентифицирана опасност се определят елементите на риска – вероятността от
нанасяне на вредата и тежестта й. За всяко работно място се изчислява глобална
оценка на риска за хора, имущество, околна среда и продукт.
РАБОТЕН
ПРОЦЕС
|
1. Автоматизиран работен процес, свързан с високо психо-сензорно
напрежение, повишено внимание и отговорност
|
2. Полуавтоматизиран работен процес, съчетан с ръчна
работа и/или психо-сензорно напрежение.
|
3. Механизиран работен процес, съчетан с ръчна работа,
правостояща или седяща работна поза. Конвейерна работа-наложен ритъм на
работа, монотония.
|
4. Работен процес с предимно ръчна работа, монтажна
работа, ремонтна работа, работа с инструменти и други.
|
5. Физически труд, свързан с работа с тежести или
голямо физическо натоварване.
|
6. Интелектуален труд, свързан с висока отговорност,
психо-сензорно и/или нервно-психично напрежение, стрес.
|
7. Работен процес, свързан с материална отговорност или
отговорност за качеството на продуктите (МОЛ, ОТК и ДР.)
|
8. Работен процес, свързан с повишени изисквания към вниманието,
психо-емоционално напрежение, с комуникации и други (секретари, охрана,
снабдители).
|
9. Работен процес, свързан с управление и обслужване на
транспортни средства, строителни машини, повдигателни и други машини и
съоръжения с повишена опасност.
|
СГРАДИ,
ПОМЕЩЕНИЯ, ОТКРИТИ РАБОТНИ ПЛОЩАДКИ И ПЪТИЩА
|
10. Състояние на сградата – опасност от срутване,
падане на мазилка, течове и други.
|
11. Състояние на подове – неравни, разбити, хлъзгави
участъци и други – опасност от подхлъзване, спъване, падане.
|
12. Работно помещение - недостатъчна площ, кубатура и
въздухообмен.
|
13. Неосигурени проходи и пътеки за безопасно
преминаване, разминаване – опасност от наранявания.
|
14. Осветление на работни места и помещения.
|
15. Ръчно и механизирано извършване на товарно-разтоварни
работи.
|
16. Организация и поддържане на работното място.
|
17. Открити работни площадки и пътища-неравности,
необезопасеност, хлъзгави участъци, изкопи и други.
|
РАБОТНО ОБОРУДВАНЕ, МАШИНИ, СЪОРЪЖЕНИЯ,
ПРИБОРИ, ИНСТРУМЕНТИ, СУРОВИНИ И МАТЕРИАЛИ
|
18. Движещи се машини, съоръжения, транспортни средства
– смазване, премазване, увличане и други.
|
19. Работа,
обслужване и ремонт на СПО – опасност от експлозии, смазване, премазване,
изгаряне.
|
20. Необезопасени въртящи се или движещи се части и
елементи на машини и съоръжения-смазване, премазване, удар.
|
21. Работа с режещи инструменти, материали, заготовки и
други – порязване, отрязване.
|
22. Работа с пробождащи инструменти, материали,
заготовки и други – убождане, пробождане.
|
23. Механично увреждане на очите от попадане на метални
и неметални частици.
|
24. Работа на височина – опасност от падане.
|
25. Работа с флуиди под налягане –експлозия, изгаряне,
задушаване, нараняване и други.
|
26. Електрооборудване – опасност от директен допир и
удар от електрически ток – изгаряне, падане от височина.
|
27. Електрооборудване – опасност от индиректен допир и
удар от електрически ток – изгаряне, падане от височина.
|
28. Електрооборудване над 1000 V - удар от електрически ток – изгаряне от
ел.дъга, падане и нараняване.
|
29. Статично електричество – стрес, изгаряне и други.
|
30. Работа при неблагоприятни климатични условия и
природни бедствия-прегряване, слънчев удар, простуда, измръзване.
|
31. Работа с
термични източници, нагрети материали, открити пламъци - топлинно облъчване
(ИЧР).
|
32. Работа с термични източници, горещи течности и
пари, разтопени метали и химични вещества - изгаряне.
|
33. Работа в
условията на охлаждащ микроклимат - простудни заболявания.
|
34. Работа в условията на прегряващ микроклимат -
прегряване, топлинен удар, спазмена болест.
|
35. Работа при експозиция на шум – умора, отслабване на
вниманието, злополуки, грешки и други.
|
36. Работа при експозиция на шум над гранични стойности
– общо увреждане на организма и увреждания на слуха.
|
37. Работа при въздействие на вибрации – увреждания на
съдове, Нервна система, Костно-ставен апарат и др.
|
38. Работа при въздействие на нейонизиращи
лъчения – заболявания, увреждания.
|
39. Работа при въздействие на йонизиращи
лъчения – остри и хронични заболявания.
|
40. Работа с химични вещества и препарати при вдишване,
поглъщане и допир - увреждания, заболявания.
|
41. Работа с канцерогени– увреждания, заболявания.
|
42. Работа при експозиция на прах – увреждания, заболявания.
|
43. Работа с биологични материали – инфекции.
|
44. Работа с животни, насекоми – ухапване, ужилване,
смазване, удар и други.
|
45. Работа с изразено зрително напрежение – увреждане
на зрението.
|
46. Работа с пожароопасни вещества и материали. –запалване, експлозия.
|
47. Работа с взривоопасни вещества и материали
–експлозия.
|
ОРГАНИЗАЦИЯ
НА ТРУДА
|
48. Несъответствие между машина и човешки
характеристики – неспазване на ергономичните изисквания - увреждания.
|
49. Неблагоприятни работни пози, повтарящи се работни
операции, статично физическо напрежение – скелетно-мускулни увреждания,
заболявания на Периферна нервна система и други.
|
50. Високо нервно-психично и/или психо-сензорно
напрежение, стрес, поемане на отговорност, обработка на информация –
психо-физиологични, психо-соматични заболявания и други.
|
51. Неизползване на специално работно облекло и лични
предпазни средства.
|
52. Неосигурени или неефективни средства за колективна
защита.
|
53. Употреба на суровини и материали с неизяснена
характеристика.
|
54. Работа в аварийна ситуация – без осветление, след
пожар, експлозия и други.
|
55. Сменна работа, работа при удължено работно време –
стрес, заболявания, умора.
|
56. Работа,
извършвана от работници без правоспособност и квалификация -
злополуки.
|
57. Нарушаване на нормалните технологични процеси –
увреждания, заболявания.
|
58. Непровеждане на инструктаж и обучение по БЗР и ПАБ.
|
59. Невъведени физиологични режими на труд и почивка.
|
60. Продължително неизползване на почивни дни и отпуски - преумора,
заболявания, злополуки.
|
Всеки източник на риск се оценя според:
вероятността от нанасяне на вредата, спецификата на риска и степента на
въздействие.
Елементите на риска са: тежестта на
вредата и вероятността за нанасяне на тази вреда.
Тежестта на вредата се преценя
съобразно вида на обектите – хора, имущество, работна и околна среда.
Вероятността за нанасяне на вредата се
преценява по: честотата, продължителността и спецификата на излагане,
вероятността от възникване на опасното събитие, техническите възможности за
избягване или ограничаване на вредата и човешките възможности за избягване или
ограничаване на вредата.
ІV. Въздействие върху риска
Въздействието включва различни мероприятия за предотвратяване,
намаляване и ограничаване на риска. За тази цел след като приключи процедурата
по оценка на риска се изготвя програма. Програмата включва отговорните лица за
изпълнение за контрол по изпълнението на мерките.
В зависимост от състоянието на охраната на труда в предприятието
и нейната специфика могат да бъдат разработени: една или повече програми;
отделни мероприятия или системи от мероприятия. Те могат да бъдат програми,
респективно мероприятия за:
ü предпазване от злополуки и заболявания - превантивни;
ü здравеопазване, т.е. осигуряване
на здравословни условия на труд;
ü квалификация и периодична актуализация на знанията и уменията в
областта на охраната на труда и други.
Всяко предприятие в зависимост от нейната политика и
специфика, от мястото, което заемат проблемите по охраната на труда, може да
се разработи, усъвършенства или актуализира програми и мероприятия в областта
на:
ü разработване на система за наблюдение на различните компоненти на
работната среда;
ü разработване на система за отчитане на трудовите злополуки и
професионалните заболявания;
ü разработване на система за непрекъснато обучение на сътрудниците по
безопасност и охрана на труда;
ü разработване на система за инструктиране по безопасност и охрана на
труда при започване на нова работа;
ü разработване на инструкции за ползване на предпазни средства и за
правилни трудови манипулации с цел да се предотвратят трудовите злополуки и
неблагоприятните въздействия върху човешкия организъм;
ü осигуряване на възможности за интересна, немонотонна работа с цел
повишаване вниманието на работещите и предотвратяване на инцидентите
посредством проектирането на труда и др.;
ü изграждане на система за разпространение на резултатите от направените
изследвания и проверки по безопасност и охрана на труда;
ü разработване на система за стимулиране на колективи и отделни работни
места, постигнали най-добри резултати в областта на безопасността и охраната на
труда и други.
Всяка от програмите включва:
ü Оценка на състоянието, която се основава на задълбоченото изследване на
причините за производствените заболявания и злополуки, на факторите, които
допринасят за тяхната поява, мащабност, интензивност и последствия. Причините
за трудовите злополуки и професионалните заболявания могат да бъдат различни -
недостатъчно внимание от страна на ръководството към здравето и охраната на
труда в организацията, грешки в системата на управлението, лошо ръководство;
несистемен подход към откриването, анализа и отстраняването на опасностите;
недостатъчна, несистемна и несвоевременна подготовка на работниците и други.
ü Разкриване на потенциалните опасности като предпоставка за осигуряване
на ефективни средства и оборудване на защита и вземане на съответни бързи
мерки.
ü Определяне на целта и основните задачи, които си поставя съответната
програма, които произтичат от възприетата политика от висшето ръководство за
охраната на труда и здравето на работещите в организацията.
ü Уточняване на мероприятията, които ще осъществят реализирането на
целта и конкретните задачи на програмата, в т.ч. и провеждането на съответното
обучение, квалификация и инструктажи.
ü Определяне на отговорниците - за цялата програма (съответния ресорен
ръководител от висшето ръководство) и за отделните нейни елементи
(непосредствените ръководители на поделения и конкретни участъци).
ü Определяне на сроковете за реализиране на отделните мероприятия и
необходимите за целта ресурси.
На основата на възприетите от предприятието политика, цели
и задачи се разработват конкретни програми или мероприятия за тяхната
реализация.
Превантивните мероприятия (програми) включват въвеждане още
на етапа проектиране на безопасност в системата, проектиране на защитно
оборудване и устройства, снабдяване със защитни дрехи и други. В превантивните
действия се включва и осъществяването на редовни проверки и предприемане на
съответните мерки за елиминиране на съществуващите потенциални рискове, към
тези програми, респективно мероприятия се включва още и: изследване на всички
инциденти и открояване на причините за тях с цел да се предприемат конкретни
коригиращи действия; изграждане на ефективна организация по безопасност и
охрана на труда; поддържане на добра отчетност и информационна база с цел да се
откроят проблемните области и неблагоприятни тенденции; непрекъснато обучение и
квалификация за безопасна работа и начини за избягване на злополуките и други.
Контролът, който се осъществява, включва контрол на
дейностите, контрол за изпълнение на политиката, програмите и мероприятията,
контрол за спазване на нормативните изисквания за условията на труд и охраната
на труда.
V.
Стандарти по здравословни и безопасни
условия на труд
Въвеждането на система от стандарти за управление на
здравословните и безопасни условия на труд в организация е друг метод за
въздействие върху риска.
Стандартите са
документи, разработени с консенсус на основата на обединяване на резултатите от
науката, технологиите и производствения опит.
Стандартите са общопризнати правила и норми и може да
включват подробни технически спецификации (характеристики и изисквания към
продуктите), процедури за производство, методи за изпитване и оценяване на
съответствието.
Когато се прилагат стандарти, се постига по-добра
ефективност при производството на продуктите и подобряване на услугите и се
удовлетворяват в по-голяма степен очакванията на потребителите и клиентите.
Стандартите се разработват, преработват, изменят,
коригират или отменят в зависимост от новостите в развитието на науката и
технологиите.
Стандартите подпомагат икономическото развитие, което е в
полза на цялото общество.
Последните изследвания показват, че с разработване, приемане
и прилагане на стандартите в развитите европейски страни се спестяват около 15
милиарда евро за година за изследване и разработване на нови технологии за
производство.
Ползата от стандартите:
Ползата от стандартите:
ü повишават безопасността на продуктите;
ü повишават безопасността на труда;
ü служат за подобряване на качеството;
ü осигуряват стабилни характеристики на продуктите, процесите и услугите;
ü подпомагат пригодността за употреба на продуктите по предназначение;
ü служат като база при оценяване на съответствието;
ü водят до икономии при производството;
ü подпомагат законодателството при създаването и изпълнението на
нормативните актове;
ü позволяват на производителите да спазват европейското законодателство;
ü служат при договаряне по отношение на технически изисквания и
предписания;
ü подпомагат конкурентноспособността
на производителите;
ü подпомагат премахването на техническите пречки в търговията;
ü спомагат за поддържането на екологичното равновесие;
ü подпомагат опазването на околната среда;
ü отразяват научните изследвания и развитието на технологиите;
ü подпомагат взаимното
разбирателство между партньори;
1.
OHSAS
18001 - Сертификация на
система за управление на здравословни и безопасни условия на труд
OHSAS 18001 е сертификация на система за управление на здравословни и безопасни
условия на труд. OHSAS 18001 е разширена спецификация за система за управление
на здравословни и безопасни условия на труд, разработена да даде възможност на предприятията
да контролират и подобряват здравословността и безопасността на условията на
труд.
OHSAS
18001 е разработена, така че да бъде съвместима с ISO 9001 и ISO 14001 и да
позволява лесна интеграция. Правните и регулаторните изисквания и
непрекъснатото подобрение са два важни аспекта на OHSAS 18001. Сертификацията
по OHSAS 18001 демонстрира ангажираността на компанията за безопасна работна
среда и защита на служителите от трудови злополуки.
OHSAS
18001 е разработена съвместно от 13 национални организации по стандартизация и
международна сертификация. Елементите на OHSAS 18001 включват:
ü Политика и ангажираност
ü Идентификация на опасностите, оценка и контрол на риска
ü Законови изисквания
ü Цели и програми
ü Организация и персонал
ü Обучение, комуникация и консултации
ü Документи и записи
ü Оперативен контрол
ü Готовност за извънредни ситуации
ü Наблюдение и измерване
ü Разследване на инциденти и злополуки, коригиращи и превантивни действия
ü Одит и преглед от ръководството
Предимства на стандарта са: да подпомага и подобрява управлението и
контрола на трудовото здраве и безопасност,
да подпомага спазването на законовите задължения за безопасност на труда
и трудово здраве, да подобрява културата на безопасен труд в организацията, да
намалява разходите по злополуки и подобрява ефикасността на труда и да
подобрява репутацията на организацията за безопасен труд.
Всяка организация, желаеща да демонстрира ангажираност по отношение
безопасността на труда, да управлява и минимизира рисковете за здравето на
своите служители и тези към които е насочена дейността й е сертифицирана по
OHSAS 18001.
Една от фирмите, които сертифицират по OHSAS 18001 е “СЖС България” ООД
/SGS/ с над 100 годишен опит в областта на серифицирането от трета страна, с
истинска международна компания с офиси в над 140 държави, водеща сертифицираща
организация с над 40000 издадени по света сертификати за системи по управление,
с местни одитори, разбиращи съответните култура и език, с практически подход
при сертифицирането с одитори, имащи съответния индустриален опит, с интегриран
одит позволяващ включването на няколко системи на управление напр. ISO 9001,
ISO 14001 и OHSAS 18001 при един одит.
Сертификатите се издават за срок от три години. През този период се
провеждат контролни одити през интервал от 6 или 12 месеца. След края на
тригодишния период се провежда одит за подновяване на сертификата.
Стъпките към сертификационен процес са следните:
ü решение за изпълнение и сертифициране;
ü идентифициране на управлението и персонала за изпълнение;
ü предварителен преглед за определяне на съществуващия статус;
ü осигуряване на обучение и ангажираност;
ü провеждане на идентифициране на опасностите, оценка на риска и
идентифициране на приложимите законови мерки и разпоредби;
ü установяване на процедури за съответствие с OHSAS 18001;
ü обучение на персонала по процедурите;
ü провеждане на одит и надзор;
ПРОЦЕС НА СЕРТИФИЦИРАНЕ
üПредварителни
дискусии - Осъществяване на контакт със сертифициращата фирма за осигуряване на
информация по предложението и изясняване на възникналите въпроси.
üСтадий 1 –
Преодит, който включва преглед на документацията и определяне готовността за
сертификационен одит и осигуряване на обратна връзка.
üСтадий 2 -
Сертификационен одит, където се определя съответствието с процедури с OHSAS 18001.
Когато този стадий е успешен, се връчва сертификат за съответствие с
изискванията на OHSAS 18001.
üПоследващи посещения - Рутинният надзор, на шест месеца или веднъж
годишно, се извършва за да се установят направените подобрения и да се продължи
с OHSAS 18001 и процедурите на фирмата. На всеки три години се извършва
цялостен одит на системата.
2.
Британски
стандарт BSOHSAS 18001:2007 ”Системи за управление на здравето и
безопасността при работа”
Британският институт по стандартизация прие нов национален
стандарт BS OHSAS 18001:2007 Occupational health and safety management
systems – Requirements (Системи за управление на здравето и безопасността
при работа. Изисквания). Този стандарт заменя досегашния документ OHSAS 18001:1999.
Стандартът BS OHSAS 18001:2007 е разработен, за да се даде
възможност на организациите да овладяват рисковете и да подобряват своята
дейност, за да се гарантира управляване на условията за осигуряване на здравето
и безопасността при работа.
От 1999 г. досега документът OHSAS 18001 е претърпял
редица промени, всички те отразяват опита от многогодишното му прилагане в над
80 страни от повече от 16 000 органи за сертификация. Основен момент в
новия стандарт е поставянето на акцент по-скоро върху аспекта “здраве”,
отколкото върху “безопасността”, както и значително по-доброто му съгласуване с
ISO 14001:2004 (Системи за управление
по околна среда. Изисквания и указания за прилагане), което ще улесни
създаването на интегрирани системи за управление.
Разлики между новия стандарт BS OHSAS
18001:2007 и прилагания досега документ OHSAS 18001:1999
ü Отдава се много по-голямо значение на аспекта “здраве”;
ü BS OHSAS 18001 вече е стандарт, а не спецификация. Това ще допринесе за
възприемането на OHSAS 18001 като база за създаването на национални стандарти
за системи за управление на здравето и безопасността при работа;
ü Моделът на диаграма PDCA (“Plan-Do-Check-Act” - “планиране-изпълнение-проверка-действие”)
e представен изцяло във въведението на стандарта, а не като отделни диаграми в
началото на всяка основна точка на стандарта;
ü Дадени са нови определения, а старите са преразгледани;
ü Направени са значителни подобрения относно по-доброто съгласуване с ISO
14001:2004 и за по-добрата съвместимост с ISO 9001:2000;
ü Въведено е ново изискване относно разглеждането на нивата на управление
като част от планирането на системите за управление на здравето и безопасността
при работа;
ü Обърнато е по-голямо внимание на управлението на измененията;
ü Въведена е нова точка “Оценяване на съответствието”, както в ISO
14001:2004;
ü Въведени са нови изисквания за участие и консултации, а също и за
разследване на инциденти.
ü Определен е преходен период за адаптиране към новия стандарт до 1 юли
2009 г., в който са валидни и двете издания на стандарта.
VІ. Контрол
и коригиране на риска
1.
Вътрешен
Влезлият в сила през 1997 г. Закон за здравословни и
безопасни условия на труд /ЗЗБУТ/ и действащите подзаконови нормативни актове в
областта на ЗБУТ разграничават ясно отговорността на всички участници в
трудовия процес за изграждането на вътрешно фирмена система за здраве и
безопасност на работното място като интегрирана част от фирмената стратегия и
за привеждане на работните места в съответствие с изискванията на закона, което
е задължителен ангажимент на работодателя. Философията на този закон е базирана
на европейските стандарти за здраве и безопасност на работното място и неговото
изпълнение е с особена тежест в цялостния процес на присъединяване на страната
ни към ЕС. Целта е постепенно да се премине от досегашните практики за
компенсиране на работещите при вредни условия на труд към превенция за здраве и
безопасност, като за това главната отговорност пада върху работодателя с
изграждането на подходящи вътрешно фирмени политики за гарантиране на
съпричастността и лоялността на служителите. При това протичането на тези
процеси се контролира от държавата в лицето на Изпълнителна агенция - Главна
Инспекция по труда, включително и чрез съответни административно-наказателни
механизми. Интегрирането на политиката за ЗБУТ в цялостната стратегия за
управление и развитие на фирмата има двояк смисъл в дългосрочен план: (1) по
отношение на диференцираните /на база оценката на риска и реално възникналия
риск на конкретното работно място/ осигурителни вноски срещу професионалните
заболявания, дължими от страна на работодателя, която система предстои да бъде
въведена постепенно съгласно разпоредбите на Осигурителния кодекс и (2) по отношение
на сертифицирането по стандартите за качество ИСО, където равнището на
условията на труд и оценката на риска на работното място са задължителен
елемент от ТQM ( Total Quality Management ) - системата за управление на
качеството, в процедурата по сертифициране. Със ЗЗБУТ и свързаната с него
нормативна уредба в Република България са създадени приоритети за:
ü Постепенно премахване на формите за компенсиране на засегнатите при
работа във вредни условия на труд към превенция за отстраняване на производствените
рискове;
ü Поемане на главната отговорност за безопасността и здравето при работа
от работодателя, като държавата определя правилата и осъществява контрола;
ü Развитие на нормите за поведение за повишаване на дисциплината при
работа и съпричастността на работещите към правилата за здравословни и
безопасни условия на труд при работа;
ü Интегриране управлението на дейността за ЗБУТ при работа с цялостната
система за управление на стопанските субекти;
ü Социално партньорство чрез Комитетите и групите по условия на труд в
интерес на работещите да се излагат на минимални рискове в процеса на труда за
отговорността на работодателя да го съблюдава в съответствие с нормите за
здраве и безопасност за непрекъснатото разкриване, оценка и премахване или
минимизиране на рисковете в работната.
Отговорници по ЗБУТ във фирмите:
ü Работодатели
ü Представители на работодателите в КУТ и ГУТ
ü Ръководители на отдел “Човешки ресурси”
ü Юрисконсулти
ü Главни счетоводители
ü Специалисти от СТМ /Служба по трудова медицина/
ü Консултанти на свободна практика в областта на ЗБУТ
Контролът, който се осъществява, включва контрол на
дейностите, контрол за изпълнение на политиката, програмите и мероприятията,
контрол за спазване на нормативните изисквания за условията на труд и охраната
на труда.
В помощ на работодателите е още един орган - Европейската
агенция за безопасност и здраве при работа извършва мониторинг, събира и
анализира научни открития, статистическа информация и превантивни мерки,
прилагани в цяла Европа.
Нейна задача е не само да открива и събира най-актуалната
информация, свързана с безопасността и здравето при работа (БЗР), но и да я
прави достъпна за всички заинтересовани страни. Те включват отговорници и
мениджъри по безопасността, работодатели и работници, социални партньори и политици.
Обменът на добри практики е в основата на усилия за изграждане на култура на
превенция в цяла Европа. Добрите практики, които са били реализирани успешно на
дадено работно място, могат да се възприемат и да се използват и другаде.
2. Външен
КОНТРОЛ И АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНА
ОТГОВОРНОСТ /ЗЗБУТ/
Чл. 54. (1) Цялостен контрол по спазването на
този закон упражнява Министерството на труда и социалната политика.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 25 от 2001 г.)
Специализираната контролна дейност по изпълнението на този закон, както и на
други нормативни актове се извършва от Изпълнителната агенция "Главна
инспекция по труда" чрез нейните структури.
Основни функции на Изпълнителна агенция “Главна инспекция по труда”:
ü Контролира спазването на трудовото законодателство по осигуряване на
здравословни и безопасни условия на труд и по осъществяване на трудовите
правоотношения.
ü Осъществява специализиран контрол по спазването на Закона за
насърчаване на заетостта и другите нормативни актове в областта на заетостта и
безработицата, в които това изрично е предвидено.
ü Дава сведения и технически съвети на работодателите и работещите по
най-ефективните методи за спазване на трудовото законодателство и по
прилагането на Закона за насърчаване на заетостта.
ü Уведомява компетентните органи за установени празноти и недостатъци в
действащото трудово законодателство и в нормативната уредба на контрола по
трудовата заетост.
Днес България е
с трудово законодателство, съответстващо на правото и практиката на Европейския
съюз. Създадени са условия за изграждане на съвременната система за осигуряване
на безопасност и здраве при работа и полагане на труд по напълно законен начин.
Инспекцията по труда е изправена пред предизвикателствата, които поражда
постоянно променящият се свят на труда. Появата и идентификацията на нови
рискове на работните места, миграцията на работната сила, нелегалната заетост –
това са проблеми, с които предстои да се справя контролната институция.
VІІ. Изводи
Създаването на необходимите материални условия и на управление,
осигуряващи опазването на живота и здравето на човешките ресурси е една от
най-важните задачи на всяка организация за реализиране конституционното право
на трудещите се на здравословни и безопасни условия на труд.
Понятието за безопасни и здравословни условия на труд се
свързва със създаването на материални условия (сгради, машини, съоръжения и
др.), които предотвратяват и отстраняват вредното въздействие на работната
среда при полагането на труд.
Политика и стратегия по охрана на труда отразяват мястото,
което отделя организацията и нейното ръководство на здравето и безопасността на
заетата работна сила. Предопределят се от спецификата на дейността, нейната
отраслова принадлежност и особено от корпоративната култура, от мястото, което
заемат човешките ресурси в политиката на организацията. За основа при
разработването на политиката и стратегията за нейната реализация по отношение
на безопасността и здравето на заетите в организацията се използват анализите,
проучванията и диагнозата за състоянието и проблемите по условията на труд,
трудовите злополуки и професионалните и други заболявания, тенденциите в
тяхното развитие, факторите и условията, които ги предопределят, както и
необходимите действия, които следва да се предприемат от ръководството на
организацията.
Политиката и стратегията на организацията по отношение на
охраната на труда отразяват мястото, важността, приоритета на здравето и
безопасността на труда в цялостната политика и стратегия на организацията, в
т.ч. и по отношение на човешкия фактор. Наред с това в отделните им елементи се
открояват намеренията и конкретните цели, които си поставя организацията в тази
област.
Разработването на политиката и стратегията на
организацията в областта на охраната на труда е дейност на висшия мениджърски
състав. Той носи отговорност и за тяхната ефективна реализация. В
разработването и обсъждането им участват ръководни кадри и сътрудници от
различните равнища на управление и поделения на организацията. Те поемат
задължения за реализацията на съответните конкретни елементи и задачи. Особено
място и висока отговорност в тази дейност имат низовите ръководни кадри, които
ежедневно работят и носят отговорност за безопасността на труда на съответните
работни места.
Политиката за осигуряване на безопасни и здравословни условия
на труд се определя и съгласува с представителните организации на работниците
и служителите в организацията. При централизирания модел на индустриални
отношения оказва влияние и съгласуваната политика между социалните партньори в
тази област на другите равнища - национално (Националния съвет за тристранно
сътрудничество и съответната негова комисия), браншово или отраслово и
регионално. Могат да бъдат изградени и други структури и институции, които да
оказват влияние върху политиката на организацията и нейната конкретна дейност
в областта на охраната на труда (със специално постановление на Министерския
съвет от 1997 г. беше създаден Национален съвет по условията на труд към
Министерския съвет и комитети по условия на труд в търговските дружества с над
50% държавно или общинско участие).
VІІІ.Използвани
източници
ü Закона за здравословни и безопасни условия на труд /бр. 124 от
23.12.1997 г.
ü Наредба № 5 от 11.05.1999 г. за реда и периодичността на извършване на
оценката на риска
ü Дюкенджиев Г., Р. Йорданов. Контрол и управление на качеството, С.,
2002.
ü Запрянов З. и др. Базисна методика за оценка на работното място, оценка
и управление на професионалния риск. – София, 2000.
ü Манолов М. Ръководство за извършване на оценка на риска за здравето и
безопасността на работниците и служители при работа. – Шумен, 2001.
ü Перийон П. Метод за организация, систематизиране и анализ на рисковете.
– София, 2000.
ü Ценев Ил. Ръководство за управление и оценка на риска при работа. – С,
2000.
ü Методика за оценка на работното място и оценка на риска на работното
място – служба по трудова медицина “Иса милениум-3” ЕООД – гр.Пловдив
Няма коментари:
Публикуване на коментар