събота, 22 август 2015 г.

Електронните услуги в България и в Европейския съюз - състояние и тенденции


СТОПАНСКА АКАДЕМИЯ „Д. А. ЦЕНОВ”-СВИЩОВ

катедра”Бизнес информатика“



КУРСОВ ПРОЕКТ

на тема
"Електронните услуги в България и в европейския съюз - състояние и тенденции."

По дисциплината „БИЗНЕС ИНФОРМАТИКА”


Изготвил:                                      Ръководител:
Име:                  
Ф№                                        
Специалност:
Курс:





Съдържание

Въведение................................................................................................... 3

Същност на електронните административни услуги..............................4

Електронните административни услуги в България.............................. 6

Електронните административни услуги в други европейски страни...12

Електронният подпис в България и Европейския съюз.........................14

Слабите места на електронните услуги и възможните решения за подобряването им.....................................................................................16

Тенденции в развитието на електронните услуги..................................18

Заключение................................................................................................19

Източници на информация......................................................................20







   Въведение
Предизвикателството на новото хилядолетие за глобализация на световната икономика и бързото развитие на информационните технологии в края на века е свързано с широко навлизане на електронни средства за комуникации във всички обществени сфери. Публичните мрежи, като Интернет, са достъпни и позволяват бърз и евтин обмен на информация независимо от нейния обем и разстоянията.
Реформите на ЕС имат за цел да подобрят класическата административна държава. Търсят се начини тя да стане по-ефективна и ефикасна.  В по- напредналите страни, администрацията отдавна се е сблъскала с един голям проблем, а именно - административният апарат, създаден да решава проблемите на населението, в един момент се разраства толкова много, че започва самият той да се превръща в проблем, който иска решаване. И тъй като по презумпция в цивилизованите страни администрацията работи за населението (а не обратното), тя започва да търси начини да намали разходите, времето, хората и другите ресурси, нужни за поддържане на дейността. Идеята е да спести колкото може по-голяма част от работата на административния апарат, като я автоматизира чрез използване на интернет или по – точно електронни административни услуги.
  Терминът електроннa услуга се отнася до употребата на Internet като платформа за обмен да информация, предоставяне на услуги и сътрудничество с гражданите, бизнеса и министерствата. Електронната услуга  може да се използва от законодателната власт, съдебната власт или администрацията, за да подобрят собствената си ефективност.

1.Същност на електронните административни услуги.

Предизвикателството на новото хилядолетие за глобализация на световната икономика и бързото развитие на информационните технологии в края на века е свързано с широко навлизане на електронни средства за комуникации във всички обществени сфери. Публичните мрежи, като Интернет, са достъпни и позволяват бърз и евтин обмен на информация независимо от нейния обем и разстоянията. В развитите в стопанско и технологично отношение общества като Северна Америка, Азия и Западна Европа все повече се използват електронни средства за сключване на договори и парични разплащания и автоматичен обмен на бизнес документация.
Въвеждането на електронните административни услуги в България и в другите европейски страни улеснява достъпа на гражданите до всички услуги, осигурени от правителствените служби и техни подразделения.
Електронните административни услуги стоят в основата на електронното правителство. Основната му цел е да осигури една входна точка и единен интерфейс за достъп до услугите, предоставяни по електронен път, без да забавя развитието на вече съществуващите информационни системи в държавната администрация. Да предостави платформа, която да катализира генерирането и реализацията на проекти, свързани с изграждането на електронно правителство. Порталът осигурява интеграция на ниво приложения и осъществяване на хоризонтални връзки между съществуващите системи. С изграждането на портал на електронното правителство ще се ускори и подобри управляемостта на процеса на изпълнение и предоставяне на услуги по електронен път, свързани със събитията от живота, засягащи конкретни граждански и бизнес нужди.  
            Фиг1.

2. Електронните административни услуги в България
Електронните услуги, предлагани от администрацията в България, са ключов момент в изграждане на електронното правителство. Процесът на предоставяне на административните услуги он-лайн преминава през следните 4 степени - фиг.2:
- Информация: Институциите публикуват информация в Интернет, която е достъпна за гражданите и фирмите;
- Еднопосочно взаимодействие: Институциите публикуват информация в Интернет и предоставят възможност за изтегляне на бланки, формуляри, свързани с услугите;
- Двупосочно взаимодействие: Потребителят на услугата освен информация и изтегляне на бланки, може да изпраща писма, формуляри и др. до държавните институции по електронен път (по Интернет), но държавната администрация не е задължена да му отговаря в реално време или по същия начин;
- Транзакция: Гражданите и фирмите комуникират с държавната администрация по електронен път и обратно. Съществува механизъм за потвърждаване на действителността на транзакцията. фиг.2
             
        









Административните услуги, предоставяни понастоящем на гражданите и фирмите от администрацията, са над 2000, като в тази бройка се включват услуги от всичките нива. Те могат условно да се разделят  на две категории:
– Елементарни услуги : извършват се в рамките на една администрация и не изискват използване на данни от други администрации;
-Комплексните услуги: изиксват събиране на данни от повече от една администрация и изпълнение на дейности в различни административни структури.
         Дали услугата е елементарна или комплексна, не е от съществено значение за конкретния потребител. Той се интересува от резултата от услугата и от необходимите входни данни и документи, които трябва да предостави, за да получи услугата.
         Стратегията за електронно правителство възприема като индикатори за оценка на развитието на електронното правителство приетите в плана еЕвропа основни административни услуги, които трябва да се изпълняват он-лайн – 12 за гражданите и 8 за бизнеса.
Обществени услуги за гражданите:
1. Подоходни данъци: декларации, уведомяване за резултатите от разглеждането им.
2. Услуги по търсене на работа при бюрата на труда.
3. Социални осигуровки:
· помощи за безработни;
· надбавки за деца;
· медицински разходи;
· студентски стипендии.
4. Лични документи (паспорти, свидетелства за управление на МПС).
5. Регистрации на МПС (нови, използвани, внесени МПС).
6. Подаване на документи за строителни разрешения.
7. Декларации към полицията (напр. при кражба).
8. Обществени библиотеки (каталози, инструменти за търсене).
9. Свидетелства (за раждане, брачни): заявка и доставяне
10. Записване в университет.
11. Смяна на адресна регистрация.
12. Услуги, свързани със здравеопазването (интерактивни съвети относно наличността на определен тип услуги в различните болници; запазване на час за преглед).
Обществени услуги за бизнеса
1. Социални осигуровки за заетите.
2. Корпоративни данъци: декларации, уведомяване.
3. Данък върху добавената стойност: декларации, уведомяване.
4. Регистрация на нова фирма.
5. Изпращане на статистически данни.
6. Митнически декларации.
7. Разрешения, свързани с екологични изисквания (включително докладване).
8. Обществени поръчки.
Списъкът от приоритетни административни услуги, които трябва да се изпълняват он-лайн, е допълнен с някои услуги, регламентирани от българското законодателство, определени след проведен анализ на търсенето на административни услуги от страна на бизнеса.
Изцяло са реализирани 3 от посочените 20 индикативни услуги:
Ø Услуги по търсене на работа при бюрата на труда;
Ø Заявления в полицията (напр. за кражба и др.);
Ø Обществени библиотеки.
На ниво двупосочно взаимодействие, което дава възможност на гражданите и бизнеса да изпращат писма и формуляри до държавните институции по електронен път, се намира услугата Социални осигуровки.
Четири от индикативните услуги се намират на ниво еднопосочно взаимодействие, което дава възможност на гражданите и фирмите да се информират за реда, условията и таксите за извършване на съответната услуга и да изтеглят бланки и формуляри за:

Ø Подоходни данъци: декларации, уведомяване
Ø Подаване на документи за строителни разрешения
Ø Социални осигуровки на заетите
Ø Корпоративни данъци: декларации, уведомяване
За единидасет от индикативните услуги се предоставя само информация:
v Лични документи (лични карти, паспорти, шофьорски книжки)
v Регистрации на МПС
v Свидетелства (раждане, брак и др.)
v Дипломи за средно и висше образование
v Промени в адресната регистрация.
v Услуги, свързани със здравеопазването
v Изпращане на данни до НСИ
v Митнически декларации
v Обществени поръчки – (има регистър)
v ДДС: декларации, уведомяване
Извън 20-те приоритетни услуги, Pегистъpът на административните структури и на актовете на органите на изпълнителната влaст дава точна информация и възможност за изтегляне на форми за лицензионните и разрешителните режими и структурата на държавната администрация, като по този начин осигурява подобрена бизнес среда и по-голяма прозрачност на държавната администрация.
В момента се изпълняват проекти, които да осигурят предоставянето на някои от услугите на ниво двупосочно взаимодействие. Тези проекти се изпълняват от съответните администрации децентрализирано и засягат в най - голяма степен следните услуги:
Ø Социални осигуровки;
Ø Услуги, свързани с ЕСГРАОН;
Ø Подоходни данъци: декларации, уведомяване;
Ø ДДС: декларации, уведомяване;
Ø Изпращане на данни до НСИ.
Име
Институция
Настояща степен на
предоставяне
Максимално възможна
степен на предоставяне
Услуги от типа “Администрация към Граждани”
1. Подоходни данъци:
декларации,уведомяване.
Главна данъчна дирекция
Еднопосочно взаимодействие
Транзакция
2. Услуги по търсене на
работа при бюрата на
труда.
Агенция по
заетостта
Двупосочно
взаимодействие
Двупосочно
взаимодействие
3. Социални осигуровки



а/Добавки за деца
Министерство на труда и
социалната политика
Информация
Транзакция
б/Помощи за деца
Национален статистически институт
Информация
Транзакция
в/Социални осигуровки и
помощи за безработни
Соц. грижи – София (община)
Еднопосочно
взаимодействие
Транзакция
г/Стипендии
Министерство на
образованието и науката
Информация
Транзакция
4. Лични документи



а/Лични карти, паспорти
Министерство на вътрешните работи
Информация
Двупосочно взаимодействие
б/Шофьорски книжки
Контрол на автомобилния
транспорт
Информация
Двупосочно взаимодействие
5. Регистрации на МПС
Контрол на автомобилния
транспорт
Информация
Транзакция
6. Подаване на
документи за строителни
разрешения.
Дирекция за национален
строителен контрол,
Министерство на
регионалното развитие и
благоустройството
Еднопосочно взаимодействие
Транзакция
7. Заявления в полицията (напр. за кражба и др.)
Министерство на вътрешните работи
Двупосочно
взаимодействие
Двупосочно
взаимодействие
8. Обществени библиотеки
Народна библиотека
“Св. Св. Кирил и Методий”
Двупосочно
взаимодействие
Двупосочно
взаимодействие
9. Свидетелства
(раждане, брак и др.)
Общини
Информация
Двупосочно взаимодействие
10. Дипломи за средно и
висше образование
Министерство на
образованието и науката
Информация
Транзакция
11. Промени в адресната
регистрация
Общини
Информация
Двупосочно взаимодействие
12. Услуги, свързани със
здравеопазването
Национална здравно
осигурителна каса; Министерство на
здравеопазването
Информация
Транзакция

Услуги от типа “Администрация към Бизнес”
1. Социални осигуровкина заетите
Данни за социалното и
здравното осигуряване на заетите
Национален осигурителен
институт
Двупосочно взаимодействие
Транзакция
2. Корпоративни данъци: декларации, уведомяване
Главна данъчна дирекция
Еднопосочно
взаимодействие
Транзакция
3. ДДС: декларации,
уведомяване
Главна данъчна дирекция
Информация
Транзакция
4. Регистрация на нова фирма
Съдилища
Няма данни
Транзакция
а/Регистрация на едноличен търговец
Агенция за малки и средни
предприятия
Еднопосочно
взаимодействие
Транзакция
б/Откриване на търговски обект
Дирекция “Държавна
администрация” МС
Еднопосочно
взаимодействие
Транзакция
5. Изпращане на данни до НСИ
Национален статистически
институт
Информация
Двупосочно взаимодействие
6. Митнически декларации
Агенция Митници
Информация
Транзакция
7. Разрешения, свързани с екологични
изисквания
Министерство на околната среда и водите
Информация
Транзакция
8. Обществени поръчки
Министерски съвет
Информация
Транзакция

3.Електронните административни услуги в други европейски страни.

           
Четири проекта за електронни услуги, предоставяни от държавната администрация, грабнаха трофеите на Европейската наградата за електронно управление - European eGovernment Awards. Страните, обрали наградите в четирите категории на състезанието, са Холандия, Норвегия, Франция и Германия.
Те предоставят следните електронни  услуги:
             Електронни административни услуги за граждани:
1. Подоходни данъци: декларации, уведомления - Tax Directorate, Local tax assessment offices.
2. Услуги за търсене на работа от бюрата по труда – Ministry of Labour and Social Inclusion, Norwegian Labour and Welfare Service (NAV).
3. Обезщетения от социалното осигуряване – Ministry of Labour and Social Inclusion, Norwegian Labour and Welfare Service (NAV).
4. Лични документи (лични карти, паспорти, шофьорски книжки) – National Police Directorate, Police Districts and Stations.
5. Регистрации на МПС – Central Government, Norwegian Public Roads Administration.
6. Документи за строителни разрешения – Municipalities.
7. Заявления в полицията – National Police Directorate, Police Districts and Stations.
8. Обществени библиотеки – Participating libraries (39).
9. Свидетелства (за раждане, брак) – Central Government.
10. Дипломи за средно и висше образование – Universities and Colleges Admission Service (UCAS - Samordna opptak).
11. Промени в адресната регистрация – Central Government.
12. Услуги, свързани със здравеопазването – Central Government, Norwegian Ministry of Health, Directorate for Health and Social Affairs.

Електронни административни услуги за фирми:
1. Социално осигуряване на заетите - Central Government, National Insurance Administration, Local social security offices.
2. Корпоративни данъци: декларации, уведомяване - Tax Directorate, Local tax assessment offices.
3. ДДС: декларации, уведомяване - Tax Directorate, Local tax assessment offices.
4. Регистрация на нова фирма - Central Government, Ministry of Trade and Industry.
5. Изпращане на данни до НСИ - Statistics Norway Directorate.
6. Митнически декларации - Central Government, Directorate of Customs and Excise.
7. Разрешения, свързани с екологичните изисквания - Central Government, Ministry of the Environment.
8. Обществени поръчки - Central Government, Ministry of Government Administration and Reform, eProcurement Secretariat.

4. Електронният подпис в България и Европейския съюз
Електронен подпис е всяка информация, съгласувана между автора и адресата, която разкрива самоличността на автора, потвърждава неговото съгласие с електронното изявление и защитава съдържанието от последващи промени. Удостоверението за електронен подпис, наричано по-нататък за краткост Сертификат, представлява форматирани данни, които свързват определен абонат с публичния му ключ. Електронния подпис е ключов елемент и средство за създаване на сигурност и доверие в електронната търговия, в електронния обмен на данни и в откритите комуникации. Той позволява на получателя на изпратени по електронен път данни да определи от кого произхождат данните, както и да провери дали тези данни не са били променени, дали не е била нарушена тяхната цялостност.


Области за приложение на електронен подпис:
ü Електронно правителство и електронно управление (e-government);
ü Eлектронна търговия (e-commerce);
ü Eлектронно дистанционно обучение (e-learning and e-working skills);
ü Защитени мрежи;
ü Мобилни комуникации, позволяващи диапазон от услуги за гражданите, близък до този, осигуряван от стационарни офиси.

България прие Закона за електронния документ и електронния подпис  през 2001 година и приложи европейските норми и изисквания в тази област.
В текстовете на този закон се определя електронният подпис като:
ü всяка информация, свързана с електронното изявление по начин, съгласуван между автора и адресата, достатъчно сигурен с оглед нуждите на оборота, който разкрива самоличността на автора; разкрива съгласието на автора с електронното изявление и защитава  съдържанието  на  електронното  изявление  от  последващи промени;
Особено внимание се обръща на защитата на личните данни, събирани от доставчиците на удостоверителни услуги за нуждите на извършваната от тях дейност. Това е много важен въпрос, тъй като България е подписала Конвенцията за защита на лицата във връзка с автоматизираната обработка на лични данни.
Директива 1999/93/ЕС дава следните определения за електронен подпис - данни в електронна форма, прикрепени към или логически свързани с други електронни данни, които служат като метод за автентификация. Те са възприети от повечето държави-членки на ЕС без съществени изменения (Белгия, Ирландия, Люксембург, Финландия, Дания, Естония, Словения, Чехия и Швейцария).

Усъвършенстван електронен подпис – електронен подпис, който отговаря на следните изисквания:

1. свързан е по уникален начин с подписващия;
2. способен е да идентифицира подписващия;
3. създаден е със средства, които подписващият държи единствено под свой контрол;
4. свързан е с данните, към които се отнася по такъв начин, че всяка следваща промяна в тях може да бъде открита.
    Правно действие на електронния подпис:  електронният подпис, основаващ се на квалифицирано удостоверение, има същата доказателствена сила в съдебния процес, както и саморъчния подпис

5. Слабите места на електронните услуги и възможните решения за подобряването им.

             Направеният по – долу анализ дава отговор на въпроса за слабите места при доставка на електронни административни услуги, както и за възможните решения за подобряването им.
Ø Понастоящем работните процеси за изпълнение на услугите са проектирани  по такъв начин, че да са удобни за администрацията. Практическите те не улесняват гражданите по отношение на необходимостта от предоставяне на документи и доказателства – гражданите следва да се грижат да съберат и представят тези доказателства. Това опорочава целта на административната реформа – да се създадат облекчения за бизнеса и гражданите при досега им с администрацията и особено при упражняване на административните им права по електронен път;
Ø Изпълнението на електронните услуги изисква среда за обмен на информацията между отделните администрации. Възможността за  използване на мрежи изисква използването на средства и механизми за установяване самоличността на потребителите и определяне на правата им на достъп до определени услуги или ресурси;
Ø Разширяването на броя на услугите и потребителите изисква единна точка за вход към услугите и възможности за персонализация на интерфейса. За достоверността на информацията в регистрите и базите данни отговорност трябва да поема съответната администрация;
Ø В повечето случаи информацията по услугите е структурирана съобразно устройствения правилник на съответното ведомство или според други административни правила, а не съобразно събитията от живота. Предоставяната информация трябва да е точна, актуална, достъпна и универсална;
Ø Оценката на гражданите и бизнеса за качеството на предоставяните административни услуги е незадоволителна. Българската държавна администрация все още не е достатъчно гъвкава. Образователното ниво на държавните служители е на добро равнище, но ниското заплащане в държавната администрация влияе на задържането на младите служители в администрацията;
Ø Необходимо е да се укрепят капацитетът за ефективно и ефикасно изпълнение на политиките и механизмите за оценка на въздействието на новите закони и правила;
Ø С присъединяването към ЕС, България действа като външна граница на Евросъюза. Предоставянето на услуги на гранично – пропусквателните пунктове трябва да се подобри, за да отговори на европейските стандарти за ефективност, качество и сигурност.

6. Тенденции в развитието на електронните услуги

Ø Електронните фактури – една утвърждаваща се тенденция

Въпреки бързите темпове, с които се разраства пазарът на услуги свързани с е-фактури, в някои пазарни сегменти електронните фактури са слабо познати, особено сред компаниите от сектора на малкия и среден бизнес. Накратко, основните ползи са 2 - намаляване на разходи и спестяване на време.
Според проучване, представено на провеждания всяка година форум EXPP Summit, предприятията могат да спестяват до 2% от своя оборот, заменяйки издаваните на хартия фактури с техни електронни варианти и оптимизирайки съответните бизнес процеси. Използването  на електронни документи и автоматизацията на тяхната обработка дава възможност разходите да се намалят с 60-80% в сравнение с традиционните схеми на работа с хартия. Приложението на електронните фактури има и екологично значение.

Ø Електронна търговия


Визията за бъдещето на електронните услуги е доста обещаваща.
С течение на времето търговията и услугите чрез Интернет излизат извън сферата на чисто компютърния бранш. В общи линии потенциалният пазар на електронни услуги е необятен. Докато за западните страни са възможни някои авангардни хрумвания, то за България електронния пазар е ограничен все още.

Ø  Електронно гласуване


Модернизацията и развитието на технологиите всяка година ни дават все повече възможности и улеснения в живота. Скоро и у нас вероятно ще стане факт т. нар. електронно гласуване, което не е нищо друго, а упражняване на правото ни на глас на избори, но през интернет. Още едно предимство, което не е свързано с допълнителен разход на време и енергия. Улеснението да се гласува през интернет би мотивирало доста хора да участват в изборите.  Бързината и ефективността пък със сигурност ще привлекат динамичните, работещи хора.
Този вот е по-евтин, по-точен и няма невалидни бюлетини.

Заключение
             В последните години все повече и повече навлиза използването на съвременни информационни и комуникационни технологии.
             Създадените в България и в другите европейски страни електронни административни услуги спомагат за едно по – бързо посрещане потребностите на обществото, което пък от своя страна води до по – високата удовлетвореност на европейските граждани. Повечето от тях предпочитат да използват електронните услуги, отколкото лично да посещават съответните институции, защото ще им бъде предоставено качествено административно обслужване по електронен път по всяко време и на всяко място.
             Масовизирането на електронните административни услуги ще допринесе за едно ефективно, ефикасно и устойчиво управление.

Източници на информация:

1.Концепция за електронно управление в България 2010 – 2015г., Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

2. Доклад за развитието на електронното правителство в България, София.

3.Закон за електронния докумен и електронния подпис.

4.Българското законодателство и Европейската инициатива за стандартизиране на електронния подпис, Трифонов Т., Д. Делисъбева.


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Предварителен договор за покупко-продажба на жилищен имот

ДОГОВОР (предварителен, за покупко-продажба на жилищен имот) Днес ..., ..., 2002 год . в гр. София, на основание чл.18 и чл.19...