събота, 22 август 2015 г.

План за управление на риска във фирма

Университет за национално и световно стопанство
Катедра „Национална и регионална сигурност
специалност „Корпоративна сигурност”




Курсов проект
по дисциплината „Управление на риска”
тема:
План за управление на риска във фирма
ФриНет ЕООД





Ръководител:
доц. д-р Цветан Цветков
           




София 2010
Съдържание:


Увод                                                                                                                                      3

1.        Обект на изследването. Предсавяне на фирма Фринет ЕООД           3

2.        План за управление на риска във Фринет ЕООД                                  6
2.1.   Отношение към риска на заинтересованите лица                             6
2.2.   Политика по управление на риска                                                                      7
2.3.   Определяне на рисковите събития                                                         9
2.4.   Анализ на риска                                                                                            12
2.5.    Действия по справяне с риска     ч                                                          17
2.6.   Наблюдение на риска                                                                                  19
2.7.   Преразглеждане плана за управление на риска                                             20

Заключение                                                                                                           20
Приложение 1                                                                                                       21
Използвана литература                                                                                       22


Увод
Управлението на риска е непрекъснат процес по определяне, оценяване и наблюдение на различните видове рискове, които могат да повлияят върху постигането на стратегическите и оперативните цели в една организация и съответно въвеждането на необходимите контролни дейности за ограничаване на тяхното въздействие до едно нормално равнище.
Рисковият мениджмънт вклучва определяне на вътрешни правила за управление на риска, които правила се установяват съобразно спецификата на дейността на съответната фирма. Така се определят рисковете, които могат да възникнат в процеса на изпълнение на определените за постигане цели, оценка на вероятността за настъпването им и тяхното евентуално влияние, набелязване на мерки и контролни дейности за ограничаване на рисковете. Регламентира се текущото наблюдение върху процеса на управление на риска и възможността за актуализирането му при необходимост .

1.      Обект на изследването. Предсавяне на фирма Фринет ЕООД

ФриНет ЕООД е основана през 1995 г. със седалище гр. София, жк. Младост 4, Бизнес Парк София. Основна дейност на фирмата е внос и дистрибуция на медни и оптични пасивни компоненти и кабели за WAN, MAN, LAN, както и на оборудване и аксесоари за електрически и други слаботокови системи. Компанията днес е сред лидерите на българския пазар в сферата на структурното окабеляване. Освен на територията на България, Фринет ЕООД оперира и в Гърция, Турция, Сърбия, Македония и Кипър.
Мисията на фирмата е задоволяване нуждите на пазара на СКС с модерна и висококачествена продукция.



Дейност и продуктова гама
Фирмата предлага цялата гама продукти, необходими за изграждането на висококачествена и надежда структурна кабелна система и решения за адаптация на работното място за глас, данни и електричество. В основата на дейността на фирмата е дистрибуцията на пасивни компоненти, медни и оптични кабели за нуждите на WAN, MAN и LAN комуникационни мрежи. Към настоящия момент, компанията работи по стандартите на ISO 9001, разполага с постоянна складова база и висококвалифицирани специалисти за гъвкавост на решенията и адекватна техническа поддръжка.
Сред основните партньори на фирмата са някои от водещите международни производители, сред които: Reichle & De-Massari AG - Швейцария, Cimon Connect S.L. - Испания, Magnoni – Италия, Ideal Industries Inc. - САЩ и др. Трите основни направления в дейността на фирмата са:
·      внос и дистрибуция на структурни кабелни системи,
·      комплексни решения и управление на проекти,
·      сертификационни курсове и обучения.
Освен изброените по-горе производители, определено място в портфолиото на “Фринет”ЕООД заемат и редица други, предлагащи разнообразие от технически решения, а именно системи за кабелен мениджмънт, системи за озвучаване и масово оповестяване, струни и аксесоари за изтегляне на кабел и много други.
Към това можем да добавим, че фирмата предлага комплексни решения свързани със структурната кабелни системи за офиси, бизнес сгради и хотели. Тук се вклюва целият процес от планирането, изграждането, тестването, сертифицирането и последващата поддръжка на съответната кабелна система. Всичко това е възможно благодарение на висококвалифицираните специалисти, работещи в компанията, изградените трайни партньорски отношения с всички водещи системни интегратори в страната и не на последно място - богатия практически опит при управлението на проекти.
Периодично се провеждат и сертификационни семинари (Qualified Partners Program) за работа с предлаганата от фирмата кабелна система. Обученията са в две основни направления – мед или оптика.

Организационна структура и персонал
Към настоящия момент във Фринет " ЕООД постоянно работят 15 висококвалифицирани и силно мотивирани млади специалисти.
Фиг. 1 Организационна структура







2.              План за управление на риска във Фринет ЕООД

2.1.         Отношение към риска на заинтересованите лица
В съвременния модерен бизнес се налага мнението, че е възможно и необходимо рискът да бъде управляван. Това означава, че е възможно да се предприемат съвкупност от действия, които да доведат до намаляване на вероятността да се случат определени рискови събития и/или размера на негативния ефект, ако те се случат, като по този начин да осигурят намаляване на интензивността на риска.
Във Фринет ЕООД е много добре осъзната необходимостта от управление на риска, която е продиктувана от несигурността на бъдещето и вероятността ситуацията, която е налице да се промени в процеса на функциониране и развитие на организацията. Като фирма оперираща на националния и чуждия пазар и партнираща си с фирми от централна Европа, Фринет ЕООД обръща сериозно внимание на рисковете за бизнеса особено в условията на световна икономическа криза. Тук моежем да дефинираме порблемната ситуация от която произтичат рисковите събития, налагащи приемане на план за управление на риска, а именно запазване пазарните позиции на фирмата, нивата на оборот и печалба от предходната година в условията на икономичека криза.
Следва да определим групите заинтересовани лица. Всяка от тези групи се ръководи от различни интереси по отношение на рисковия проблем:
·     Управителят на фирмата: максимална печалба и възвръщаемост на инвестирания капитал;
·     мениджърите: максимален доход и други привилегии, висок темп на растеж на фирмата, максимален обем на продажбите (оборота) и др.;
·     останалия персонал: високи работни заплати, сигурна заетост, добри условия на труд и др.
·     клиентите: ниски цени, високо качество на продукцията;
·     доставчици: голям обем на поръчките, дългосрочни договори за доставка;
·     държавата на централно и местно равнище: висок облагаем доход, откриване на нови работни места, опазване на околната среда и др.
·     строително-монтажни и и нсталаторски фирми: висока стойност на проекта;
·     финансиращи институции: сигурност на плащанията на лихви и главници;
·     население: висока надеждност на производството, опазване на околната среда, подобряване на инфраструктурата в района и др.

2.2.        Политика по управление на риска
Политиката по управление на риска във Фринет ЕООД е процес, който може да се раздли на следните етапи:
·     Определяне на рисковете, които могат да възникнат в процеса на изпълнение на определените за постигане цели,
·     Оценка на вероятността за настъпването им и тяхното евентуално влияние,
·     Анализ на ситуацията
·     Набелязване на мерки и контролни дейности за ограничаване на рисковете.

Фиг. 2. Схема на управление на риска
Задължително се регламентира текущото наблюдение върху процеса на управление на риска и възможността за актуализирането му при необходимост .
Управляващото дружество идентифицира и измерва всички рискови фактори, свързани с дейността на фирмата, след което се измерва нивото на риска и на тази база се взимат решения за лимити, толерантност и управление на съответните рискове.

Организация по управление на риска във фирмата
На общо събрание на мениджмънта на фирмата се вземат решения относно организацията и начина на протичане на програмата по управление на риска. Определят са в детайли:
·     действията, които ще се предприемат за управлението на риска -  след анализиране на ситуацията се определят рисковите събития, степента на тяхната значимост и влияние върху дейността на фирмата, вероятността за тяхното проявление и се вземат решения за адекватно действие.
·     изпълнителите на действията – висшият мениджмънт на Фринет ЕООД
·     разпределението на отговорностите - в изпълнението на политиката по управление пряко отговорен е мениджъмнта, а косвено участват заетите в търговския отдел
·     необходимите разходи – определено е, че разходът трябва да възлиза на не повече от 0.2% от месечния оборот на фирмата

Политика по управление на риска
Сред основните отговорности на висшия мениджмънт по управлението на риска са:
·     Разработване и внедряване на системата за управление на риска.
·     Организиране работата по правилно провеждане на приетата политика по управление на риска.
·     Вземане решения за кадрово, материално-техническо и методическо осигуряване на дейностите по управление на риска
·     Изготвяне и анализиране на ежеседмични и ежемесечни отчети с цел оценка на риска.
·     Извършване на първоначална и текуща проверка на методите за оценка на риска и прави предложение за актуализиране или усъвършенстване на правилата за управление на риска и на лимитите и ги внася за  одобрение
·     Контролиране на входящите данни, необходими за оценка на риска съгласно приложим метод за достоверност и достатъчност.
·     Извършване на ежедневно планиране, наблюдение, управление и контрол на рисковете.
·     Изготвяне доклади за състоянието на риска и същите се внасят за разглеждане, обсъждане и приемане на общо събрание.
·     Извършва постоянен контрол на спазването на установените лимити.


2.3.        Определяне на рисковите събития
Рискът може да се определи като набор от фактори, които възпрепятстват постигането на целите на организацията. Той е събитие със случаен характер, или ситуация на несигурност, при която могат да възникнат няколко или много последствия, от които поне едно е нежелателно.

Методи за определяне на рисковите събития
Извършва се качествено описание на рисковете с цел да се идентифицират и анализират евентуални бъдещи събития, които биха могли да повлияят на постигането на целите на фирмата. Този процес включва определяне на вероятността за появата на съответното събитие и неговия ефект върху деността на фирматат и постигането на поставените цели.
За определянето на рисковите събития Фринет ЕООД използва системния подход на идентифициране чрез изследване на процесите в организацията по отношение на източниците и областите на риск.
Друг използван метод е методът What-if (какво ще стане ако...?). Методът се използва за качествен анализ. Използването на този метод е продиктувано от факта, че спецификацията на опастностите е по-подробна и се посочват характерът и степента на вредите.

Рискови области и евентуални рискови събития
В резултат от направения анализ са обособени следните рискови области:
- Финансов риск - реалните рискове пред финнасовото състояние на Фринет ЕООД. Този риск е породен преди всичко от външните икономически условия (световната икономическа криза). Фринет ЕООД работи с фирми партньори, чиято дейност е изцяло съсредоточена в строителния бизнес. В създалата се икономическа криза строителството е сред най-силно засегнатите сектори, търсенето на този пазар рязко спада, а от там и инвестициите в този сектор. Това от своя страна създава предпоставки за редица трудности пред фирмите в този сектор и заплашва много от тях с фалити. Всички тези обстоятелства водят след себе си следните рискови събития за фирмата:
·     риск от забавяне на плащанията и появата на нередовни и нелоялни платци
·     риск от появата на необходимост от съкращаване на разходите
·     риск от появата на необходимост от съкращаване на персонал
·     риск от затруднения при покриване собствените задължения
- Информационен риск – в съвременните бързопроменящи се пазарни условия необходимостта от навременна и точна информация е от голямо значение. Нарушенията в комуникационните канали биха довели до загуби за фирмата. Много важно за фирмата и за нейното успешно опериране на пазара е получаването на навременна и точна информация отнасяща се до актуалните събития в строителния пазар – нови проекти, инвестиции, държавни поръчки, търгове, фирми участници и др. Точната и актуална информация, постъпваща от фирмите партньори е много важна за правилното портичане на дейността на фирмата, както и адекватното изпълнение на поръчките. Неправилно зададената първоначална информация води от своя страна до грешки и забавяне изпълнението на поръчките, пресрочване на зададените срокове и налагане на неустойки. Обособяват се следните рискови събития:
·     Невярност на постъпилата първоначална информация;
·     Ненавременност на информацията
- Изпълнение на проекти – в условия на криза, всеки спечелен проект е от изключително значение за бъдещето на фирмата. Адекватното изпълнение на проект по отношение на качество, навременност и материали изисква създаването на една добре функционираща верига включваща отношения с фирми партньори, първоначлна спецификация на необходимите материали, организиране на поръчки и доставки, навременнност на информацията и реакциите. Рисковите събития тук са:
·     неправилно пресмятане на количествата и вида на необходимите материали;
·     организиране на доставките в срокове
·     риск от възникване на допълнителни разходи за доставка на спешни поръчки;
·     риск от изплащане на неустойки при неизпълнение на договорените срокове
- Иновационен риск – Внедряването на нови продукти в условията на криза, независимо от тяхното високо качество може да се окаже труден процес. Голямо значение тук може да окаже не само качеството, но и цената на съответния продукт.

2.4.        Анализ на риска
Анализът на риска е систематична процедура на изследване на рисковите събития, при което се определят вероятността за поява на събитието, размера на очаквания негативен ефект и сферите на въздействие, в случай, че събитието се появи, както и взаимната връзка между възможните рискови събития, очаквани взаимно и влиянието, ако възникнат едновременно две или повече от тези събития. Анализът на риска във Фринет ЕООД включва анализиране на следните рискови събития:
1.       риск от забавяне на плащанията и появата на нередовни и нелоялни платци
2.       риск от появата на необходимост от съкращаване на разходите
3.       риск от появата на необходимост от съкращаване на персонал
4.       риск от затруднения при покриване собствените задължения
5.       невярност на постъпилата първоначална информация;
6.       ненавременност на информацията
7.       неправилно пресмятане на количествата и вида на необходимите материали;
8.       риск от закъснения в доставките
9.       риск от възникване на допълнителни разходи за доставка на спешни поръчки;
10.    риск от изплащане на неустойки при неизпълнение на договорените срокове
11.    иновационен риск






Таблица 1: Анализ на риска във фирма Фринет ЕООД
Риск
Обстоятелства за възникване
Връзки с други рискови събития
Вероятност на проява
1)              риск от забавяне на плащанията и появата на нередовни и нелоялни платци

·     икономическа криза и стагнация в строителния сектор
·     намаляване инвестициите в строителството;
·     замразяване на съществуващи проекти;
·     забавяне на плащанията от страна на инвеститорите;
·     замразяване на банковите кредити;
·     замразяване плащанията по държавните проекти
-                 Намаляване оборота и печалбата на фирмата;
-                 Необходимост от съкращаване на разходите;
-                 Затруднения при покриване на задълженията на фирмата;
-                 Необходимост от съкращаване на персонал
5
(условията на икономическа криза са предпоставка за появата на всички фактори, определящи появата на този риск, което определя високата степен на вероятност)
2)               Необходимост от съкращаване на разходите
·     икономическа криза и стагнация в строителния сектор
·     намаляване инвестициите в строителството;
·     замразяване на съществуващи проекти;
·     забавяне на плащанията от страна на инвеститорите;
·     замразяване на банковите кредити;
·     замразяване плащанията по държавните проекти
-                 Намаляване оборота и печалбата на фирмата;
-                 Нередовни и нелоялни платци;
-                 Затруднения при покриване на задълженията на фирмата;
-                 Необходимост от съкращаване на персонал
4
(забавянето на плащанията и спадът в оборота на фирмата са предпоставки за появата на необходимост от съкращаване на разходите)
3)              Необходимост от съкращаване на персонал
·     икономическа криза и стагнация в строителния сектор
·     намаляване инвестициите в строителството;
·     замразяване на съществуващи проекти;
·     забавяне на плащанията от страна на инвеститорите;
·     замразяване на банковите кредити;
·     замразяване плащанията по държавните проекти
-                 Намаляване оборота и печалбата на фирмата;
-                 Нередовни и нелоялни платци;
-                 Затруднения при покриване на задълженията на фирмата;
-                 Необходимост от съкращаване на разходи
3
(като една от мерките за съкращаване на разходите и подпомагане финансовото състояние на фирмата е прибягването към съкращаване на персонал. В условията на икономическа криза вероятността за възникване на този риск се оценява като средна)
4)              Затруднения при покриване на задълженията на фирмата
·     икономическа криза и стагнация в строителния сектор
·     намаляване инвестициите в строителството;
·     замразяване на съществуващи проекти;
·     забавяне на плащанията от страна на инвеститорите;
·     замразяване на банковите кредити;
·     замразяване плащанията по държавните проекти
-                 Намаляване оборота и печалбата на фирмата;
-                 Нередовни и нелоялни платци;
-                 Необходимост от съкращаване на персонал;
-                 Необходимост от съкращаване на разходи
4
(Като естествен резултат от забавянето на плащанията, замразяването на проекти и липсата на инвестиции в строителния сектро е вероятността от възникване на затруднения във фирмата от покриване на собствените задължения)
5)              Невярност на постъпилата първоначална информация
·     Недостатъчна информираност или компетентност на източника на информация
·     Недостоверен източник
-                 риск от възникване на допълнителни разходи за доставка на спешни поръчки;
-                 риск от изплащане на неустойки при неизпълнение на договорените срокове
3
(вероятността за появата на този фактор се оценява като средна)
6)              Ненавременност на информацията
·     Ненавреме потърсена информация;
·     Пропуски в комуникационните канали;
·     Недобра организираност на работния процес;
-                 риск от възникване на допълнителни разходи за доставка на спешни поръчки;
-                 риск от изплащане на неустойки при неизпълнение на договорените срокове
2
(сравнително по-слаба вероятност от възникване на този риск, но все пак са налице обстоятелства за неговата поява)
7)              неправилно пресмятане на количествата и вида на необходимите материали;

·     Недостатъчна компетентност на ангажираните с проекта лица
·     Разминаване на реалния с първоначалния проект

-                 риск от възникване на допълнителни разходи за доставка на спешни поръчки;
-                 риск от изплащане на неустойки при неизпълнение на договорените срокове
3
(сравнително по-слаба вероятност от възникване на този риск, но все пак са налице обстоятелства за неговата поява)
8)              Риск от закъснения в доставките
·     Ненавреме направени поръчки;
·     Лпса на складови наличности;
·     Забавяне на достаката
·     Различни фактори при доставчика-партньор
-                 риск от възникване на допълнителни разходи за доставка на спешни поръчки;
-                 риск от изплащане на неустойки при неизпълнение на договорените срокове
4
(в условията на икономическа криза факори като липса на складови наличности при доставчика са достатъчна предпоставка за възникване на този риск)
9)              риск от възникване на допълнителни разходи за доставка на спешни поръчки
·     Недостатъчна компетентност на ангажираните с проекта лица
·     Неправилна преценка на необходимите материали
·     Пропуски в комуникационните канали;
·     Възникнали спешни поръчки;
·     Външни фактори
-                 Повишаване разходите
4
(вероятността за появата на този фактор се оценява като средно висока)
10)            риск от изплащане на неустойки при неизпълнение на договорените срокове

·     Не спазване ан сроковете по доставка и изпълнение на поетите договорни анажименти;
·     Доставка на грешни материали
·     Пропуски по изпълнението на договорните задължения
-                 Повишаване разходите
2
(сравнително по-слаба вероятност от възникване на този риск, но все пак са налице обстоятелства за неговата поява
11)            Иновационен риск
·     икономическа криза и стагнация в строителния сектор
·     забавяне на плащанията от страна на инвеститорите;
·     замразяване на банковите кредити;
·     замразяване плащанията по държавните проекти;
·     Липса на свободен капитал
-                 Намаляване оборота и печалбата на фирмата;
-                 Повишаване на разходите

3
(отново икономическата криза и стагнацията на пазара са сред основните фактори оказващи негативно влияние и създаващи сравнително висока степен на вероятност за появата на този риск, тъй като създават предпоставка за възникването на всички необходими обстоятелства.

След като вероятността за проявата на рисковите събития е пресметната е необходимо да се оцени тежестта на тяхното влияние за фирмата. Тази оценка може да се види графично на следващата фигура.






Линия на рисковия толеранс
Вероятност
Негативен ефект
Много висока
(над 80%)
Висока
(51 – 80%)
Средна
(21 -50%)
Ниска
(5 – 20%)
Много ниска
(0 – 5%)






2
9
7
11




3
5
6


1

4
8

10


4 - 5
3 – 3.9
2 - 2.9
1 - 1.9













Фиг.3: Оценка на тежестта на рисковете

На фигурата са нанесени номерата на рисковите за фирмата събития в зависимост от обобщената им оценка по отношение на тежестта на последствията и вероятността за тяхната поява. Линията на рисковия толеранс определя най-важните за фирмата рискови събития, т.е. рисковете с най-висок приоритет. Това са именно:
1.      риск от забавяне на плащанията и появата на нередовни и нелоялни платци
2.      риск от появата на необходимост от съкращаване на персонал
3.      риск от затруднения при покриване собствените задължения
4.      невярност на постъпилата първоначална информация
5.      риск от закъснения в доставките
6.      риск от изплащане на неустойки при неизпълнение на договорените срокове
Именно за тези рискове трябва да бъде разработена програма по управление на риска.

2.8.         Действия по справяне с риска
След като основните рискове за фирмата са установени, следва процедура по справяне с рисковите събития. Необходимо е да се изберът такива действия, които могат да доведат до намаляване на риска или редуциране и елиминиране на негативните последствия от рисковите събития.
Във Фринет ЕООД се извършват следните дайности за избягване на рисковите събития:
·     назначаване на отговорник по изпълнение на програмата по справяне с риска. В случая за такъв е назначен регионалният мениджър.
·     определя се срокът за изпълнение на програмата. Тъй като определените като основни за фирмата рискове зависят в голяма степен от външни фактори, то срокът за изпълнение на програмата по справяне с рисковите събития не може да бъде точно определн. Все пак счита се че за целта ще бъде необходим период от време в рамките на една календарна година.
·     Определяна не очакваните разходи за изпълнение на програмата са в размер на около 10 000 лв.
В резултат от изпълнението на действията по справяне с риска се очаква постигането на следните полезни ефекти:
Рискът от нелоялност в плащанията от страна на клиенти и фирми партньори се предвижда да бъде намален чрез:
·     избягване отложените плащания с фирми с ниска степен на довереност                                                                                                                                                             
·     стриктни договорни отношения с фирмите партньори
·     сключване на застраховка срещу неизрядни длъжници
Предприемането на посочените по-горе мерки може да гарантира платежоспособността на фирмата и намалява рисковете от липса на средства за покриване на собствените задължения.
Във Фринет ЕООД броят на заетите не надвишава 20 души и съкращаването на персонал се счита повече като загуба за самата фирма отколкото като плюс. В случай, че се наложи намаляване на персонала на фирмата, то тогава загубите на специалисти ще се окажат много по-негативни за самата фирма отколкото разхода които би могъл да се спести. Поради тази причина мениджмънта на фирмата решава на всяка цена да предотврати съкращаването на кадри.
Справянето с риска от забавяне на плащанията и появата на нередовни платци само по себе си ще доведе до намаляване и дори предотвратяване опасността от нвъзможност за покриване собствените задължения.
Предвижда се рискът от постъпване на невярна информация да бъде намален, черз подлагане на проверка първоизточника на информацията, както и чрез допитване и до втори източник. По този начин ще се намали до максимум постъпването на неверни данни във фирмата.
Закъсненията в доставките могат да имат силно негативен ефект върху имиджа на фирмата и да доведът до повишаване на разходите. С цел предотвратяване на този риск се предвижда взимането на мерки за планиране на поръчките и предварителна проверка сроковете на доставка.
Рискът от изплащане на неустойки при неизпълнение на договорените срокове се предвижда да бъде предотвратен  чрез повишаване контрола по изпълнение договорните задължения.
За останалите рискове, които остават под линията на рисковия толеранс се предвиждат следните мерки:
·     вземе решение кои разходи би следвало да се намалят в случай, че този риск се прояви. На среща на управленския състав на фирмата следва да се обсъдят разходите с най-голям дял, които биха могли да бъдат намалени. 
Подобряване комуникационните канали и повишаване активността при набиране на информация
Повишаване вниманието при изготвянето на количествени сметки и спецификации
Планиране на доставките и повишаване вниманието при планиране на поръчките с цел избягване допълнителни разходи за спешни доставки.
Иновационната политика на фирмата ще се базира изцяло на предварително и задълбочено проучване на пазара и нагласите на потребителите

2.9.        Наблюдение на риска
Наблюдението на риска включва сравнение на очакваните с действителните рискове, оценяване на ефекта на действията по управление на риска, установяване на изразходваните средства и време за управление на риска, обобщени изводи и предложения до висшето ръководство.
Мониторингът на рисковете изисква изготвянето на план – програма, която да бъде следвана и която да позволи по-нататъшни анализи и изводи.
Предвижда се мониторингът във Фринет ЕООД да бъде извършван от мениджмънта на фирмата. Мониторингът ще се извършва ежемесечно, като се следят внимателно и анализират:
·     реализираните продажби за месеца,
·     реализираната печалба за месеца,
·     реализираните разходи за месеца,
·     вътрешнофирмените разходи,
·     клиенти с реализиран най-висок оборот,
·     наличие на забавени плащания,
·     характер на най-продаваната стока,
·     спечелени/ загубени проекти и др.
Всички тези показатели се оценяват в края на всеки месец и на база на получената информация следва да се направят съответните изводи, които да бъдат докладвани на управителя на фирмата. Анализът и обобщените резултати от мониторинга съответно са предпоставка за вземане на решение за последващи действия с цел избягване или минимизиране негативните последствия за фирмата.

2.10.     Преразглеждане плана за управление на риска
Установеният във фирмата план за управление на риска е обект на преразглеждане в края на всеки месец след извършването на анализа на рисковите показатели във фирмата. Отново лицата, участващи в предразглеждането са мениджмънта на фирмата. В случай на извънредни ситуации, като рязък спад в продажбите, реализиран нисък оборот и др.  се свиква общо събрание, на което се обсъждат основните рискови показатели и се преразглеждат предприетите към момента мерки.

Заключение:
Практиката на оценяване и управление на риска в различни сфери на човешката дейност намира все по-широко приложение и в условията на България. Необходимостта от идентификация и оценяване на рисковите събития и предприемане на действия за справяне с риска може да бъде обоснована с поредица от съображения.
Оценяването на рисковите фактори, пред които е изправена Фринет ЕООД позволява да се предвидят бъдещи негативни и нежелани явления, а това от своя страна предполага намирането на начини за тяхното предотвратъяване. Ангажираните с програмата по управление на риска във фирмата са висококвалифицирани служители, и резултатът от техните действия ще бъде възнаграден.


Приложение 1

Продуктова гама на фринет ЕООД


• Инсталационни кабели;
• Лицеви модули за глас и данни
• Конектори;
• Кабелни скари и канали
• Разпределителни панели
• Комуникационни шкафове – стоящи, за стенен монтаж
• Интеграция на глас
• Решения за дома или за малък офис;
• Интеграция на ел. захранване
• Аксесоари за комуникационни шкафове
• Розетки;
• Аксесоари за оптика
• Съединителни кабели
• Електрически ключове и контакти
• Адаптери и решения за кабелна телевизия;
• Розетки за слаботокови инсталации
Домашни и мултимедия кабелни системи
• Димери
• Индустриални кабелни системи
• Ключ карти
• Оптични решения
• Паник бутони
• Кутии за вгра ден стенен монтаж
• Детектори за газ, вода или огън
• Кутии за повърхностен стенен монтаж
• Озвучителна и известителна техника
• Подови захранващи и разпределителни кутии
• Измервателни и тест уреди
• Алуминиеви колони и миниколони
• Кабелни съединители и накрайници
• Пластмасови миниколони
• Аксесоари за кабелен мениджмънт
• Телеблок и телеблок плюс

• Аксесоари за изтегляне на кабел;
• Офиблок
• Инструменти
• Водоустойчиви подови кутии
други








Използвана литература



Няма коментари:

Публикуване на коментар

Предварителен договор за покупко-продажба на жилищен имот

ДОГОВОР (предварителен, за покупко-продажба на жилищен имот) Днес ..., ..., 2002 год . в гр. София, на основание чл.18 и чл.19...