събота, 22 август 2015 г.

ПРЕДПРИЕМАЧЕСКИ БИЗНЕС ПЛАН НА ФИРМА ЗА ПРОИЗВОДСТВО НА ЗАКУСКИ И ХЛЕБНИ ИЗДЕЛИЯ





Курсов проект
ПО
ПРЕДПРИЕМАЧЕСКИ БИЗНЕС ПЛАН



                 на фирма за производство на                  хлебни изделия











София, февруари 2011г.   
                                                                      


 
 
















Съдържание:

1.РЕЗЮМЕ................................................................................................................................ 4
1.1 Обосновка на инвестиционната идея.......................................................................... 5
1.2 Планов хоризонт и произтичащи параметри............................................................. 6
2. ПАЗАР, ПРОДУКТИ И КОНКУРЕНТИ............................................................................. 6
2.1  Пазар.................................................................................................................................. 6
2.2. Продукти........................................................................................................................... 7
2.3 Конкуренти и дистрибуция............................................................................................. 8
3. ПРОИЗВОДСТВЕНА ПРОГРАМА...................................................................................... 8
3.1. Строително - монтажни работи.................................................................................... 8
3.2. Производствено оборудване........................................................................................ 9
3.3. Капацитет и неговото използване............................................................................. 10
3.4 Организационно-управленска структура и персонал............................................. 12
3.5 Структура......................................................................................................................... 12
4. ФИНАНСОВ И ИНВЕСТИЦИОНЕН ПЛАН................................................................... 13
4.1. Необходим капитал и разпределение........................................................................ 13
4.2. Определяне необходимия работен капитал............................................................. 14
4.3. Разходи по дейността................................................................................................... 15
5.  ФИНАНСОВ ЕФЕКТ ОТ ИНВЕСТИЦИЯТА.................................................................. 18
6. Заключение.................................................................................................................. 19
7. Приложения................................................................................................................. 19
7.1. ОБОСНОВКА И АНАЛИЗ................................................................................................ 19
7.2. ПИСТЕП – Анализ.......................................................................................................... 19
7.3.  Анализ – SWOT............................................................................................................... 21
7.4. ATR АНАЛИЗ................................................................................................................... 22
7.5 .GAP – анализ................................................................................................................... 23
7.6. Продуктов анализ.......................................................................................................... 23
7.7. 3 „П” – анализ................................................................................................................. 24
8. ИЗТОЧНИЦИ НА ИНФОРМАЦИЯ................................................................................. 25
1.РЕЗЮМЕ

            Предназначението на настоящия бизнес план има за цел обосновката на създаването и развитието на фирма – производител и търговец на кроасани,закуски и хлябове по оригинални френски рецепти и технология на поизводство.Малко предприятие за производство на хлебни и сладкарски изделия, насочено да задоволява потребностите на софийският пазар. Фирмата да се регистрира като смесено предприятие с дял от 40% на френската фирма „Франс Инвестмънт” и 60% българско участие. Създаването и функционирането на това производство предвижда общ размер на инвестициите от 500 000 EUR, като икономическата обосновка се базира на инвестиционен заем /банков кредит за оборотни средства на МСП/ в размер на 200 000 EUR с пет годишен срок на изплащане с една година гратисен период, а останалите 60% – чрез първоначални вноски на съдружниците. Срокът за погасяване на заема е 5 години и това е причината този период да бъде приет за планов хоризонт на настоящата разработка.
            Основание за успеха на тази мащабна инвестиция дават следните икономически параметри:
•           сигурността на валутния борд (в смисъла на спиране процеса на обедняване на средния българин и твърд валутен курс);
           традиционно високото потребление на тестени продукти в България;
           пазарната ситуация в този сегмент, а именно наличието на ограничен брой и не много силни конкуренти.
            Чуждият партньор изцяло осигурява рецептурите за производство на френски закуски от многолистно тесто, както и производствените съоръжения и инсталации, във възможно най – добрата им конфигурация. В последните няколко години „Франс Инвестмънт” е създала смесени предприятия с подобна специализация в : Полша, Чехия и Словакия.
В дружеството се предвижда да работят общо 38 души, част от тях на двусменен режим на работа – майсторите и работниците в производствения цех.
            Мисията на дружеството се изразява в стремежа му да задоволи и най – изтънчения вкус на българския потребител, като се придържа към европейските стандарти в производството и продажбите на хлебни изделия и сладки закуски. Фирмата смята да насочи усилията си към софийския пазар на хляб и сладки закуски като открие специализирани магазини и „топли кътчета” в големите търговски обекти на територията на София.
В дългосрочен аспект се цели създаване на верига производствени звена и магазини, покриващи територията на столицата, които напълно да задоволят с разнообразни, висококачествени и винаги пресни хлебни изделия населението на района.
            Основните продукти ще бъдат: кроасани с пълнеж и без пълнеж, предназначени за незабавна консумация и опаковани; малограмажни хлябове по оригинални френки рецепти; традиционният за България „голям” хляб; специални кроасанови изделия от типа „бриошки”, гарнирани кроасани и други. В общи линии фирмата ще наблегне на многообразието от над 50 вида френски хлябове и над 70 вида кроасани и малки кифлички от многолистно тесто.
            Според направените финансови изчисления нетната настояща стойност
на проекта ще бъде в размер на 23 191 EUR, вътрешната норма на възвръщаемост – 11,6%, а нетната печалба за последния период възлиза на 10%.


            1.1 Обосновка на инвестиционната идея

            Представеният бизнес проект показва, че бизнесът притежава редица технологични и пазарни преимущества, които са предпоставка за успешната реализация на проекта:
•           Демократичният принцип на управление, дава право на всеки да се заеме с законен частен бизнес.Полагат се усилия за стимулиране на МСП, чрез програми и субсидии в някой отрасли на икономиката.
•           Приемането ни в редиците на ЕС, отваря възможност за чужди инвистиции.Проектът предвижда непрекъснато обучение на работещите в предприятието, поддържане на високо качество на произвежданите изделия и непрекъснато обогатяване на първоначалния асортимент.
•           Използват се оригинални френски рецепти и технология за производството на хлебни и сладкарски изделия, предоставени от "Франс Инвестмънт" като съдружник в смесеното предприятие.
•           Участието на френската фирма гарантира и съвременни производствени съоръжения и инсталации, във възможно най-добрата им конфигурация, от гледна точка на технологичната и продуктовата специфика.
•           Проектът предвижда непрекъснато обучение на работещите в предприятието, поддържане на високо качество на произвежданите изделия и непрекъснато обогатяване на първоначалния асортимент.
•           Независимо че на софийския пазар предлагането на хляб и хлебни изделия е голямо, липсват висококачествени и разнообразни изделия, а предлаганият проект цели запълването на тази пазарна ниша.
•           Проектът предвижда доближаване на производството до потребителите чрез създаване на т. нар. "топли кътчета", снабдени с терминали за изпичане на изделията на мястото за продажба.
•           Разпространението на продукцията ще става чрез собствена мрежа от седем търговски обекта, като 5 от тях ще се намират на едни от най-оживените места в столицата, което осигурява възможност за безпрепятствена реализация на продукцията и създаване на постоянна клиентела.

         1.2 Планов хоризонт и произтичащи параметри


            За период на анализа е избран срок от 5 години, съответстващ на възможностите за възстановяване на първоначалните инвестиции, за генерирането на печалби и достатъчен за изплащане на искания кредит. Всички изчисления са извършени в евро, като разходите по икономически елементи, себестойността на продукцията и продажните цени са преизчислени при базов курс на 1евро равено на 1,95583 лева. При изчисленията не е включена инфлацията, а е работено в неизменни цени към момента на извършване на проучването. По-късно рискът от различното изменение на цените на входа (цени на суровини, материали, труд и други) и на изхода (крайните изделия) се отнася към определянето на дисконтовия фактор. В продажните цени и в цените, по които са закупени суровините, не са отразени плащанията по ДДС и необходимостта от получаване на данъчен кредит. ДДС е косвен данък, платим от потребителите и единствено начисляван и внасян от търговците.



2. ПАЗАР, ПРОДУКТИ И КОНКУРЕНТИ

            2.1  Пазар

            Населението на София е около 1,5 млн. души. Средното потребление за страната на един човек възлиза приблизително на 150 кг хляб и закуски за година или 12,5 кг на месец, като преобладаваща е консумацията на бял хляб и хляб Добруджа – 95% (данните са от "Статистически известия", бр.3 за 2001 г.). От останалите 5%, 1/10 заемат другите видове хляб – Типов и Грахам и някои видове пълнозърнест. Само 4% от общото количество хлебни изделия заемат закуските, около половината от които са солени – банички и други видове закуски с колбаси, кашкавал и сирене. За сладките закуски, в числото на които попадат кроасаните остава относителен дял от 2,5%. На базата на тези данни може да се определи общата поглъщаемост на пазара на тестени продукти като цяло и по отделни елементи. Според проведеното, подходящо за малко предприятие маркетингово проучване, базирано на наблюдения на конкурентите, някои общи статистически данни и експертна информация от опита на предприемачите, възможният асортимент от продукти се свежда до три основни вида. А именно: багети и други видове френски хляб (250 г); закуски от кроасаново тесто със и без пълнеж (70 г); традиционен за България хляб с голям грамаж (550г).
            Производството и продажбата на хляб и хлебни изделия в цялата страна се характеризират с лек спад през последните три години. Това се дължи най-вече на всеобщата икономическа криза в България и на намаления капацитет на държавните предприятия. Пазарът на хляб в София е задоволен с пшеничен хляб, но често отсъства разнообразие в продуктовата гама.

Таблица 1. Поглъщаемост на пазара на тестени продукти

Обща поглъщаемост на пазара – 225 000 т годишно
(гр. София, при горепосочените норми на потребление)


Вид изделие
Дял в общата структура
Поглъщаемост на пазара
. Бял хляб и хляб Добруджа
90%1
202 500 т
2. Други видове хляб
5,5%
12 375 т
3. Солени закуски
2%
4 500 т
4. Сладки закуски
2,5%
5 625 т


 2.2. Продукти

            Специални кроасанови изделия от типа "бриошки", гарнирани кроасани и други се предлагат засега само на отделни места в София на цени, по-високи с 0,10 – 0,25 лева от предвижданите от "Пен е бьор" цени на аналогични изделия. Освен това година след създаването си, производителите са влошили значително качествата на предлаганите изделия във вкусово отношение и асортимент и са ги отдалечили от оригиналните френски изделия.
            Кроасаните на фирма "Пен е бьор" представляват френски кифли от многолистно тесто без пълнеж или с пълнеж от шоколадов крем. Това са изделия, предназначени за непосредствена консумация след изпичане, с тегло 70 грама, с отлични хранителни свойства, които специфичната технология на производство и съхранение запазва достатъчно дълго.
            В момента пазарът на кроасани в България се разширява с бързи темпове. Най-широко представени са гръцките марки като 7 Days, Smaky и "Croissant Brown" във фолио опаковки. Българските производители присъстват на пазара с кроасани, предназначени за незабавна консумация (цени на кроасани без пълнеж – 0,70 лева, с пълнеж – от 0,70 до 0,85 лева) и по-често с опаковани във фолио кроасани. Основните фирми производители са 2Twenty – Пловдив, „Победа” АД – Бургас, „Чипита България" АД и Pain d’Or – София. Вносните кроасани имат значително по-висока продажна цена – в рамките на 0,80 – 0,85 лева, което е с около 30% повече в сравнение с цената на продуктите на "Пен е бьор".

Таблица 2. Сравнителна таблица на цените на дребно (в лв.)
Продукт
Цена на "Пен е бьор"
7 Days
Pain d’Or
Средна цена[1]
Франзела 250 г
0,75
не произвеждат
не произвеждат
0,80
Хляб бял 550 г
0,90
не произвеждат
не произвеждат
1,10
Хляб ръчен 700 г
1,10
не произвеждат
не произвеждат
1,20
Кроасан 70 г
0,70
0,85
0,80
0,78
Баничка
0,65
не произвеждат
не произвеждат
0,75
Кифла
0,60
не произвеждат
не произвеждат
0,70


            Сравнителната таблица на цените на "Пен е бьор" ООД и на конкурентните производители показва, че фирмата има редица преимущества не само по отношение на качеството на продукцията, на разнообразието от хляб и закуски, но и по отношение на цените. Конкурентни са единствено цените на производителите на ръчен бял хляб поради по-големия грамаж и доброто качество, но неговото предлагане е в много малки количества. Цените на държавния хлебозавод са сравнително по-ниски, но същевременно и качеството на продукцията е трудно сравнимо с това на "Пен е бьор".


           
            Основни конкуренти на фирмата на българския пазар и конкретно на пазара, съсредоточен в района на град София, ще бъдат местните производители. Последните, за разлика от вносителите, имат ниски транспортни разходи, но качеството на тяхната продукция и трайността са елементите, по които е възможно да бъдат конкурирани.
            Разпространителската мрежа притежава висока гъвкавост по отношение на обектите за продажба. Продуктите ще се продават чрез:
–          собствена дистрибуторска мрежа – в "топлите кътчета", изградени в няколко големи столични супермаркета;
–          дребни търговци на едро, собсвеници на магазини от типа "Минимаркет";
–          търговски вериги;
–          ресторанти, хотели и авиокомпании.
            За доставката на суровини и разпространението на готовата продукция са предвидени седем специализирани транспортни средства на обща стойност 30 000 евро, както и средства за закупуване на необходимото търговско (витрини, хладилни камери за съхраняване на суровини, полуфабрикати и готова продукция) и офис оборудване (60 550 евро).



3. ПРОИЗВОДСТВЕНА ПРОГРАМА

            3.1. Строително - монтажни работи

            Необходимите инвестиции са определени, като се изхожда от спецификата на изгражданото смесено предприятие. Поради тази причина в първоначалните инвестиции са предвидени значителни суми за нематериални активи (придобиване правото на ползване на технологията, разходи по проучване и реализация на проекта, обучение на персонала). Обемът на тези инвестиции е 13,2% от общите, определен на база предоставени от френската страна разчети, и е нормален за подобен род нововъведения.
Първоначално ще се извършат строително-монтажни работи на производственото хале, което ще бъде разположено в квартал "Младост" – София, върху собствен парцел земя от 1 250 кв. метра оценен на стойност – 70 000 евро. Стойността на извършените строително-монтажни работи се предвижда да е 162 500 евро.


            3.2. Производствено оборудване

            Предвидените в групата "машини и съоръжения" средства са определени въз основа на сравнителен анализ на четири оферти. Основните критерии при оценката са: съответствие с изискванията на "Пен е бьор" (капацитет, технологичен режим на работа, компактност), качество на съоръженията (технически параметри и надеждност), цена, търговски условия (начин и срок на плащане, място на доставка, монтиране, гаранции и следпродажбен сервиз). Въз основа на този анализ е избрана най-изгодната и подходяща за настоящия проект оферта на френската фирма "Les Delices Catalans" – традиционен производител, на обща стойност 146 574 евро. Към обосновката е приложена спецификация на необходимото оборудване.
            Схемата на производственото оборудване е съобразена с технологичния цикъл и е представена в следната последователност:
–          сито за пресяване;
–          тестомесачка – модел S 125 (за 125 кг тесто), с два отделни казана;
–          повдигач/обръщач;
–          тестоделител;
–          окръглител;
–          хладилен шкаф/хладилна маса – за съхранение на маргарин и полуфабрикати;
–          ламинатор – с три ножа;
–          пруфер;
–          формовъчна машина за франзели и "големи" хлябове с дължина до 70 см;
–          камера за окончателна ферментация – тип "Тунел", с възможности за температура до 60 ºС и влажност до 90%;
–          хладилна камера – за съхранение на суровини и материали;
–          машина за пълнене на кроасани – полуавтоматична с обем на цилиндъра до 15 л, като пълнежът на единица изделие варира между 5 и 80 гр.;
–          ротационна пещ – модел Rotor 86, за 18 броя тави с размери 60 х 80 см и разход на гориво от 3,5 л нафта и 16,5 KWh. Пещта е снабдена с устройство за регулиране на температурата и влажността на средата по време на печене. Кроасаните се пекат при температура от 220 ˚С и без пара, а големият хляб и багетите – при 280 ˚С и с пускане на пара;
–          абсорбатор;
–          работни маси от неръждаема ламарина с размери 60 х 140 х 90 см – общо 4 броя;
–          опаковъчна машина;


            3.3. Капацитет и неговото използване

            Общият обем на производство е проектиран и на база предоставени от френска страна разчети за експлоатация на аналогични технологични линии. През първата година е заложено производство в размер на 41% от максималния технологичен капацитет на оборудването. Причината е предвиждане на време за доставка и инсталиране на оборудването, тримесечно обучение на персонала на възловите работни места и разработване на производството. По оценка на френските специалисти необходимият срок за доставка и монтаж на оборудването и за започване на производството след отпускане на искания кредит е 6 седмици. За втората година натоварването на оборудването достига до 60% от максималния капацитет, като за третата и четвъртата година производството расте с около 10% годишно, за да се постигне през четвъртата година 80% от максималната технологична производителност на оборудването, а през последната година на проекта да се достигне до 93% от производствения капацитет.
С постепенното нарастване на обемите на производство и реализация се дава възможност за поетапно разработване на производството и на пазара на готовите изделия, който ще бъде основен критерий за предлаганите количества и асортименти. В по-дългосрочен план е възможно удвояване капацитета на производствената линия чрез закупуване на една нова пещ, без други допълнителни инвестиционни разходи.

Таблица 3. Продуктова структура и максимални количества за година

Изделие
Грамаж
Максимално количество
Кроасани
70 г
4 400 000 бр.
Франзели
250 г (средно)
1 215 000 бр.
Хляб
550 г
218 000 бр.

            В прогнозната разработка обаче са заложени обеми на производство в относително песимистичен вариант с оглед спазване на принципа за максимална предпазливост, макар по всяка вероятност тези обеми да бъдат надхвърлени още в рамките на първата година. Структурата на производство е разработена от гледна точка на повишената възвращаемост на единица изделие и извършеното проучване за насищането на пазара с определен вид изделия (вж. таблица 4). За първата година – период t1 (периодите t1, t2, t3, t4 и t5 в табл. 4 отразяват поредните години на проекта), най-висок е относителният дял на кроасаните – 75% от общия обем производство. Производството на франзели и други видове малограмажен хляб заема 20% от общото производство. В разработката е предвидено и производство на хляб с голям грамаж (по изцяло френска технология) в размер на 5% от общия обем, като се изхожда от традиционно консумирания от българина "голям" хляб.
            След втората година се предвижда запазване обемите на производство на голям хляб и закуски и увеличаване производството на франзели и малограмажен хляб. Предполага се, че моделът на потребление на българина ще се променя в съответствие с европейския и ще се увеличи търсенето на нестандартни видове хляб. В резултат от предвидените промени в структурата на производство на четвъртата година относителният дял на големия хляб намалява до 3,5% за сметка на увеличаването дела на франзелите и другите видове малограмажен хляб до 27,5% като тази тенденция се очаква да се запази, без съществени изменения и през последния период t5.
Таблица 4. Продуктова структура на "Пен е бьор" ООД
Продукт
Относителен дял по периоди
t1
t2
t3
t4
Кроасани
75%
73%
72%
70%
Френски хляб
20%
22%
23,5%
27,5%
"Голям" хляб
5%
5%
4,5%
3,5%

            Въз основа на проучванията на пазара и на нивото на конкурентните изделия са възприети следните цени на реализация на едро без платен данък добавена стойност, франко магазините за продажба: кроасан – 0,70 лева (0,36 евро), франзела и други видове хляб – 0,75 лева (0,38 евро), хляб с голям грамаж – 1,10 лева (0,56 евро).
            Прогнозните обеми на производство и реализация и стойностите на годишните очаквани приходи по отделни продукти са дадени в таблица 5.

Таблица 5. Обем и приходи от продажби
Изделие
Ед. цена в евро
t1
t2
t3
t4
t5
Броя
Стойн.
в
EUR.
Броя
Стойн.
в
EUR
Броя
Стойн.
в
EUR
Броя
Стойн.
в
EUR
Броя
Стойн.
в
EUR
Закуски
0,33
1320000
435600
192720
635976
2217600
731808
2464000
813120
2772000
914760
Франзели и др. видове хляб
0,36
99630
35867
160380
57737
199867
71952
267300
96228
300713
108257
Хляб с голям грамаж
0,56
4 469
2503
6540
3663
7630
4273
7848
4395
6 867
3 846
ОБЩО


473970

697376

808033

913743

1026863

            През периодите от t1 до t5 оборотният капитал нараства пропорционално на нарастването на обема на производството. От общите прогнозни годишни приходи се наблюдава тенденция на положителен растеж с около 12% на средно месечните приходи от продажба на хлебните изделия за отделните периоди което е положителен фактор за инвестиционния проект по отношение на песимистичната приходоносна част.


            3.4 Организационно-управленска структура и персонал

            В дружеството се предвижда да работят общо 38 души, част от тях на двусменен режим на работа – майсторите и работниците в производствения цех. Разпределението на персонала по категории е, както следва:
  1. Ръководен персонал – 1 изпълнителен директор (брутна месечна заплата 650 евро),Главен мениджър с брутна месечна заплата – 500 евро) и счетоводител (брутна месечна заплата 400 евро);
  2. Непосредствено заети в производството – 1 главен технолог (брутна месечна заплата 400 евро), персонал за смяна (общо 2 две смени) – 1 майстор (брутна месечна заплата 350 евро) плюс 10работници (брутна месечна заплата по 250 евро);
  3. Шофьори-доставчици – 4души (брутна месечна заплата по 220 евро);
  4. Продавачки за търговските обекти на дружеството – 6 души (брутна месечна заплата по 220 евро).


      3.5 Структура







4. ФИНАНСОВ И ИНВЕСТИЦИОНЕН ПЛАН

            Като цяло инвестиционният проект обхваща изграждането и функционирането на малко предприятие за производство на хлебни и сладкарски изделия, насочено да задоволява потребностите на софийския пазар.


            4.1. Необходим капитал и разпределение
           
            Инвистициите ще бъдат осигурени както за сметка на вноските на съдружниците, така и от банков кредит. Като се изключи сумата от 25 000 евро – покриваща частично вноската на френския партньор под формата на безвъзмездно финансиране, останалите дялове се покриват с парични вноски. "Франс Инвестмънт" в случая е и гарант по кредита, който ще бъде отпуснат в евро от банка, оперираща и регистрирана в нашата страна.
Таблица 6. Структура на първоначалните инвестиции в зависимост от произхода им
Структура на първоначалните инвестиции (за момента t0)
Стойност на инвестициите    
(в евро)
1. Инвестиции, резултат от вноските на съдружниците
1.1. Дългорайни материални активи
1.1.1. Земя
70 000
1.1.2. Сгради
162 500
1.1.3. Транспортни средства
30 000
1.1.4. Офис оборудване
1 000
1.2. Нематериални дълготрайни активи
1.2.1. Ноу-хау
15 000
1.2.3. Проучване, концепция, реализация на проекта
10 000
1.3. Оборотен капитал
37 000
Инвестиции, резултат от вноските на съдружниците – общо
325 500
2. Инвестиции, резултат от очакван банков кредит
2.1. Дълготрайни материални активи
2.1.1. Машини и съоръжения
146 574
2.1.2. Витрини и търговско обзавеждане
41 432
2.1.3. Хладилни камери
11 994
Инвестиции, резултат от очакван банков кредит – общо
200 000
Първоначални инвестиции – общо
525 500


Таблица 6.1.

евро
1.    
Собствени парични средства*

37 000
2.
Собствени активи*
263 500

3.
Заеми от институции/банки

200 000
4.
Собствен капитал
(Междинен сбор: р. 1 + р. 2 + р. 3)
500 500
5.
Безвъзмездно финансиране
25 000

6.
Финансиране – общо (р. 4 + р. 5):

525 500



    4.2. Определяне необходимия работен капитал
           
            Първоначално необходимият оборотен капитал в размер на 37 000 евро е изчислен на база годишната обръщаемост на продажбите при техен нормален обем позволяващ безпроблемно започване на дейността на предприятието при песимистично прогнозен работен обем на мощностите в стартовия етап. Тази сума е предвидена за закупуване или заплащане предварително на част от материалите, суровините и другите разходи по производството, позволяващи нормалното функциониране преди получаването в рамките на 15 дни на първите приходи от продажбите.

Таблица 7.

Необходими пари за:*
ЕВРО
1.
Производствени разходи:


·      Първоначални запаси от суровини и материали
10 000

·      Заплати и осигуровки на производствения персонал
16 050

·      Електричество, вода и горива

1 300

·      Ремонт и поддръжка

700

·      Други производствени

200
2.
Административни разходи:


·      Заплати и осигуровки на административен персонал

2 100

·      Застраховки

600

·      Командировки и пътувания

1 500

·      Телефон, факс, поща

200

·      Офис консумативи

60

·      Рекламна дейност и промоция

2 000

·      Други

200
3.
Финансови разходи:


·      Изплащане на заем (главница)

1 000

·      Изплащане на заем (лихва)

1 090
4.
Необходим оборотен капитал общо: **
37 000
           


4.3. Разходи по дейността

            Преките материални разходи са изчислени на база възприетата производствена програма, разходните норми за производство на единица от разглежданите изделия и пазарни цени на едро за отделните материали и суровини. Богатият асортимент в отделните стокови групи и необходимостта от спазване на принципа за максимална предпазливост налагат да се възприемат като типови изделия с максимални единични разходни норми.
При производството на франзелите и големия хляб най-голяма тежест имат разходите за брашно тип 500 и прясна мая, а при кроасановите изделия относително най-големи са разходите за шоколад и маргарин, тъй като те са с най-високи цени. Пазарните цени на материалите и суровините са взети като цени на едро, франко склада на доставчика, въз основа на проучвания към датата на изготвяне на обосновката според борсовите цени на някои от продуктите, на цените по сключени договори за доставка и на цените на вносните консумативи.
"Пен е бьор" ООД е намалило риска по отношение на доставката на стоки, като има сключени предварителни договори за покупката на основните суровини: брашно, прясна мая, шоколад и маргарин. Тези стоки ще са на склад у доставчиците и ще се транспортират за сметка на фирмата-купувач.
            Прогнозните приходи и разходи са отразени в Таблица 8. за всеки месец в рамките на първата t0 календарна година като е отразена и сезонността на потребление на предлаганите изделия.

Табица 8.


Месец

1
2
3
4-
5
6
7
8
9
10
11
12
А. ПРИХОДИ:
ВСИЧКО (1+2):
39500
39500
39500
39500
39500
39500
39500
39500
40100
40100
40100
40100
1. Приходи от продажби на
      стоки и услуги
39500
39500
39500
39500
39500
39500
39500
39500
40100
40100
40100
40100
2. Други приходи












Б. ПРЕКИ РАЗХОДИ:
     ВСИЧКО (1+2+3):
26250
26250
26250
26250
26250
26250
26250
26250
28250
28250
28250
28250
1. Разходи за суровини и
     материали
10000
10000
10000
10000
10000
10000
10000
10000
12000
12000
12000
12000
2. Заплати и осигуровки
     на работници
16050
16050
16050
16050
16050
16050
16050
16050
16050
16050
16050
16050
3. Други преки (произ-
    водствени) разходи
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
200
В. БРУТНА ПЕЧАЛБА (А – Б)

13250
13250
13250
13250
13250
13250
13250
13250
11850
11850
11850
11850
Г. НЕПРЕКИ РАЗХОДИ:
  ВСИЧКО (1+2+3):
8150
8250
8250
8250
8700
8150
8100
8100
8650
8750
8750
8750
1.     Административни
       разходи (общо):
6060
6110
6110
6110
6610
6060
5510
5510
6060
6160
6160
6160
·      Заплата и осигуровки
      на администр. Персонал
2100
2100
2100
2100
2100
2100
2100
2100
2100
2100
2100
2100
·      Наеми












·      Командировки
      
1500
1500
1500
1500
1500
1000
1000
1000
1500
1500
1000
1000
·      Телефон, факс, поща
200
250
250
250
250
250
200
200
200
300
300
300
·      Офис консумативи
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
·      Рекламна дейност и
       промоции
2000
2000
2000
2000
2500
2500
2000
2000
2000
2000
2500
2500
·      Други административни
       разходи
200
200
200
200
200
150
150
150
200
200
200
200
2.     Финансови разходи
    (общо)
2090
2090
2090
2090
2090
2090
2590
2590
2590
2590
2590
2590
·  Разходи за заем  (лихва)
1090
1090
1090
1090
1090
1090
1090
1090
1090
1090
1090
1090
3. Други непреки












Д. Наличност на парични средства в края на периода
5100
5000
5000
5000
4550
5100
5150
5150
3200
3100
3100
3100

            Първоначалният оборотен капитал, поради неинвестиционния си характер, не се амортизира. Остатъчната му стойност в края на разглеждания период е равна на стойността му през последната година. Получените остатъчни стойности на отделните активи в края на четвъртата година са резултат от несъвпадение на амортизационните срокове на активите с продължителността на разглеждания прогнозен период.
При определянето на постоянните разходи, свързани с реализацията на представения в икономическата обосновка инвестиционен проект, са включени като отделни пера най-съществените видове разходи. Прогнозния паричен поток, разпределен по години отразява песимистичните годишни приходи и разходи при заложен разтеж в рамките на 10% както и реалното обслужване на отпуснатия инвестиционен банков кредит след изтичане на едногодишния гратисен период. Паралелно с процентното нарастване на нетния паричен поток е заложено и пропорционално повишаване на трудовите възнаграждения на персонала.
  Инвестиционният проект предвижда използването на кредит от 200 000 евро, нужни за закупуване на необходимите машини и съоръжения. Останалите средства, необходими на фирмата за осъществяване на предвидените инвестиции, ще се предоставят от съдружниците. Предвижда се валутният кредит да бъде погасен за 5 години, от които 1 година – гратисен период с индивидуален погасителен план. Всички разчети са направени въз основа на годишна лихва от 6,5%, без капитализация през гратисния период като месечните вноски са отразени в (табл. 8. и 9.).

Таблица 9.  Годишен прогнозен паричен поток

ПОКАЗАТЕЛИ
Общо за I год.
Общо за II год.
Общо за III год.
Общо за IV год.
Общо за Vгод.
І.НАЛИЧНОСТ НА ПАРИЧНИ СРЕДСТВА В НАЧ. НА ПЕРИОДА
736,410
783,880
813,463
854,777
928,174
А. Постъпления от основна дейност, в т.ч.:
476,400
524,040
576,444
634,088
697,497
1. Постъпления от клиенти и други дебитори
476,400
524,040
576,444
634,088
697,497
 2. Получени обезщетения и осигуровки
0
0



3. Възстановени данъци върху печалбата
0
0



4. Други постъпления от основна дейност
0
0



Б. Плащания за основна дейност, в т.ч.:
400,850
435,127
475,800
501,361
533,578
1. Плащания към доставчици и други кредитори
128,000
140,800
154,880
170,368
187,405
2. Платени заплати, обезщетения и осигуровки
217,800
239,580
251,560
251,560
251,560
3. Платени данъци върху печалбата
5,280
5,808
6,400
7,030
7,730
4. Други плащания за основна дейност
49,770
54,747
62,960
72,403
86,883
ІІ. НЕТЕН ПАРИЧЕН ПОТОК ОТ ОСНОВНА ДЕЙНОСТ
75,550
88,913
100,644
132,727
163,919
В. Постъпления от инвестициоина дейност, в т.ч.:
0
0
0
0
0
1. Продажба на дълготрайни активи
0
0



2. Постъпления от бизнескомбинации
0
0



3. Други постъпления от инвестиционна дейност
0
0



Г. Плащания за инвестиционна дейност, в т.ч.:
0
0
0
0
0
1. Покупка на дълготрайни активи
0
0



2. Плащания за бизнескомбинации /придобивания/
0
0



3. Други плащания за инвестиционна дейност
0
0



ІІІ. НЕТЕН ПАРИЧЕН ПОТОК ОТ ИНВЕСТИЦИОННА ДЕЙНОСТ
0
0
0
0
0
1. Допълнителни вноски от собствениците
0
0
0
0
0
1. Допълнителни вноски от собствениците
0
0



2. Получени краткосрочни заеми
0
0



3. Получени дългосрочни заеми
0
0



4. Постъпления от лизингови договори
0
0



5. Получени лихви, комисиони, дивиденти
0
0



6. Други постъпления от финансова дейност
0
0



Е. Плащания за финансова дейност, в т.ч.:
28,080
59,330
59,330
59,330
59,330
1. Връщане вноски на собствениците
0
0



2. Изплатени краткосрочни заеми
0
0



3. Изплатени дългосрочни заеми
15,000
46,250
46,250
46,250
46,250
4. Плащания по лизингови договори
0
0



5. Платени лихви, комисиони, дивиденти
13,080
13,080
13,080
13,080
13,080
6. Други плащания за финансова дейност
0
0



ІV. НЕТЕН ПАРИЧЕН ПОТОК ОТ ФИНАНСОВА ДЕЙНОСТ
-28,080
-59,330
-59,330
-59,330
-59,330
V. НАЛИЧНОСТ НА ПАРИЧНИ СРЕДСТВА В КРАЯ НА ПЕРИОДА
783,880
813,463
854,777
928,174
1,032,763
VІ. ИЗМЕНЕНИЕ НА ПАРИЧНАТА НАЛИЧНОСТ ПРЕЗ ПЕРИОДА
47,470
29,583
41,314
73,397
104,589

            Изменението на паричната наличност през периода е положителна стойност което показва, че е на лице сигурна доходност от дейността при покритие на всички разходи.




            За да се определи финансовия ефект от ининвестицията и да се установи дали инвестиционният проект е финансово изгоден за да се реализира ще приложим един от динамичните методи за оценка, а именно Метод на нетната настояща стойност (ННС).

           

където:
            Fn - очакваният НПП от експлоатацията на инвестиционния обект за година n.
            N - брой на годините в инвестициония период.
            Kn - очаквани инвестиционни разходи за осъществяване на инвестицията за година n.
            r - норма на дисконтиране, представляваща минимална граница на нормата на възвръщаемост на капитала, при която проектът се оценява като финансово изгоден.
            1/(1+r)n – дисконтов фактор

Изчисления:

            r = 10% - Приема се от инвеститора на проекта

1/(1+r)n= 1/(1+0,1)5=0,62;

ННС= 187,739 – 164,548= 23,191>0

Извод: Нетната настояща стойност е положително число което ни дава основание да считаме инвестицията за финансово изгодна!
Нормата на възвръщаемост се равнява на 11,6%

23 191*100/200 000=11,6%


6. Заключение

           
            Смисълът на дейността на предприемача и съществуването на фирмата е те да бъдат ориентирани към потребителите и към задоволяване по възможно най-добър начин на техните нужди. Всяко ново начинание зависи от обкръжаващата среда, която носи своите ограничения и възможности. Информацията за пазарите, ресурсите, услугите, клиентите и техните потребности е изключително необходима и предопределя основните идеи и характер на бизнеса на предприемача. А целта е печалба в рамките на обществено одобренате етика, морални норми и ценности. От направените анализи е видно, че е целесобразно осъществяването на такъв инвестиционнен проект в рамките на умерено пресметнатия риск.


7. Приложения


             Обосновка
           
            Разчетите при изготвянето на програмата се базират на качествен анализ за развитието на пазара, технологичните особености на производството, организационната структура и очерталите се тенденции в комплексната среда среда. Всички анализи са разработени в рамките на курса Основи на предприемачеството” и „Бизнес идея и предприемачество”.
            Възприетата предприемаческа стратегия е чрез смесен тип предприятие, а именно обединяване на усилията за постигане на печеливши цели и от двете страни, участващи с капитали и мениджмънт.


7.2. ПИСТЕП – Анализ

·  Политическата среда в страната като цяло действа сравнително стабилна политическа система, основни приоритети на правителството са преодоляването на последиците от глобалната криза и възстановяването на българската икономика. Проявява се политическа воля за постигане на бързи и устойчиви резултати чрез: активен диалог с ЕС за синхронизиране на усилията и предотвратяване на грешки и забавяне изпълнението на Програмата от 57 – мерки за получаване на средства от ЕС и постигане на реални ползи за бизнеса и гражданите; диалог със синдикатите, съсловните и бизнес организации за актуално развитие на икономическата и социална среда в страната; реформа в държавната администрация за оптимизиране на управлението.
·  Икономическата среда – страната се развива в условията на пазарна икономика.
Държавната политика има за цел: да запази устойчива макроикономическата система; да запази валутния борд и фиксирания курс на лева към еврото до влизане в еврозоната; да се поддържа балансиран бюджет; да се води упорита борба с корупцията и данъчните измами. Взети са мерки за постигане на устойчивост на финансовата система чрез намаляване на неефективните разходи в структурата на държавния бюджет. Намален е първоначалния капитал на търговските дружества. Ускорено е възстановяването на ДДС и е намалена осигурителната тежест. Развити са фондове за рисково капиталово инвестиране и гаранционни фондове за финансиране.
·  Социалната среда стремеж за повишаване на изискванията към социалната среда, свързано с икономическото развитие на страната.
Увеличаване на размера на минималния осигурителен доход. Пеориентиране на програмите от „временна” заетост към устойчива заетост. Изграждане на единна иформационна система за търсене и предлагане на работна сила, професионална квалификация и преквалификация.

·  Технологичната среда – характеризира се с добро технологично развитие с възможности за усвояване на нови,
модерни технологии. Приобщаването ни към ЕС поражда необходимост от прилагането на най-новите и иновативни технологични решения, което се явява сериозен проблем на много предприемачи поради недостатъчна финансова обезпеченост.
·   Екологичната средаполагат се грижи за общото одобряване на околната среда.
Основния проблем за решаване е:
– тенденцията, при която големите населени места, като притегателни центрове продължават да увеличават своето население се запазва;
– ниската технологична ефективност в производствената и битовата сфера превръща населените места и производствените комплекси в големи консуматори на електроенергия, горива и други енергоносители без прибягване към алтернативни енергоизточници, предлагащи освен икономически ефект, но и постигане на чиста околна среда;
– предотвратяване на образуването на промишлени и битови отпадъци
·  Правната среда с приемането на Конституцията от 1991 г. се слага и началото на една истинска съдебна система, която е
основана на европейските правораздавателни традиции и на основните демократични ценности.


7.3.  Анализ – SWOT

Силни страни
Слаби страни
  • Обучен и квалифициран персонал
  • Добър мениджърски състав
  • Въвеждане и развитие на НОУ – ХАУ
  • Гъвкавост на производството
  • Съвременни съоръжения и инсталации
  • Недостатъчна мотивация
  • Липса на пълен контрол по нивата
Благоприятни фактори
Заплахи
  • Основен за българина продукт
  • Липсва разнообразието в продуктовата гама
  • Липса на „топли кътчета” по големите жилищни квартали
  • Активиране на конкурентите
  • Задълбочаване на финансовата криза



SWOT - оценка
        
Силни страни
Слаби страни
1.    15% х 4=0,6
2.    20% х 4=0,8
3.    15% х 4=0,6
4.    25% х 4=1,00
5.    25% х 5=1,25

4,25
1.    45% х 4=1,80
2.    55% х 4=2,20




4,00
Благоприятни фактори
Заплахи
1.    30% х 5=1,50
2.    30% х 5=1,50
3.    40% х 6=2,40

5,40
1.    40% х 5=2,00
2.    60% х 6=3,60


5,60






7.4. ATR АНАЛИЗ

·          Град с близо 2 млн. души население
·          13% от които имат информация за предлаганите услуги
·          5% изпробвали услугата
·          5% от изпробвалите услугата остават доволни и я използват отново
·          Топло кътче за храна – 1 брой на комуникативно място в центъра на града
·          Предполагаем годишен оборот – 1 760 250 лева.
·          Предполагаеми годишни разходи – 75%
 1 760 250 * 75% = 1 320187 лева.
·          Годишна печалба
 1 760 250 – ( 1 760 250 * 75%) = 440 063 лева.



7.5 .GAP – анализ


открито
 


       
                     Forneti



               Pinety 
без сервиз                                                                    със сервиз                                            

 






закрито




7.6. Продуктов анализ


Матрица на БКГ – продуктов анализ
ИЗУЧАВАНА ФИРМА
КОНКУРЕНТ-ЛИДЕР
ИЗУЧАВАНА ФИРМА
Продуктово портфолио
Продажби  (хил. лв.)
Продажби (хил. лв.)
Продуктово портфолио
Продажби (хил. лв.)
Дял от продажбите (%)
Големина на нишата
Относителен пазарен дял (спрямо конкурента-лидер)
Пазарен ръст (%)
2007 г.
2008 г.
2008г.
Радиус (мм)
Хляб 700гр.
280
310
Конкурентен продукт 1
600
13%
7
0.5
11
Хляб 550гр.
140
160
Конкурентен продукт 2
315
7%
5
0.5
14
Кроасани 70гр.
1200
1320
Конкурентен продукт 3
2100
55%
15
0.6
10
Багети
560
610
Конкурентен продукт 4
900
25%
10
0.7
9


Звезди
Въпросителни
Дойни крави
Кучета
20 




         0




                 
      -20
                            
                  1,0                                1,0                                0,1    
     
Относителен пазрен дял
 


-Конкурентен продукт 1;       -Конкурентен продукт 2;      - Конкурентен продукт 3;

- Конкурентен продукт 4


„Въпросителни”– са в лоша конкурентна позиция, но тъй като са с бърз растеж, могат да се превърнат в „Звезди”, ако се направят значителни инвестиции.


            7.7. 3 „П” – анализ

•           Ядро – самостоятелно топло кътче
•           Физическа полезност – удоволствие, удовлетвореност, спокойствие, удобство
•           Пазарна полезност – сравнително ниски цени, индивидуални предпочитания
•           Интелектоална полезност – осигурено спокойствие, пестене на време
•           Екологична полезност – грижа за чистотата, използване на екоопаковки



















[1] В графата "Средна цена" са взети предвид цените на държавните хлебозаводи, както и на редица неизвестни производители, чиито продукти имат ниско качество поради изключително влошеното качество на използваните от тях суровини – брашно, мазнини и шоколад.

1 коментар:

  1. «Когда я как владелец малого бизнеса в сложной ситуации подавал заявку на ссуду на покупку своего здания, обычные банки сказали, что не могут мне помочь. Кредитная фирма г-на Ли села со мной, выслушала мою ситуацию и решила, что я стоит рискнуть. Вот и мы, 5 лет спустя, и я только что продлил свой кредит еще на 7 лет. Я не смог бы купить свое здание без помощи ссуды от мистера Ли, и буду вечно в долгу перед ними за предоставленную у меня есть шанс, когда никто другой не сделает этого. "Вот контакт мистера Ли. Электронная почта: 247officedept@gmail.com Также в WhatsApp: + 1-989-394-3740 Так что я посоветую всем здесь, кто ищет ссуду, связаться с мистером Ли за помощью. ссудное финансирование.

    ОтговорИзтриване

Предварителен договор за покупко-продажба на жилищен имот

ДОГОВОР (предварителен, за покупко-продажба на жилищен имот) Днес ..., ..., 2002 год . в гр. София, на основание чл.18 и чл.19...