събота, 22 август 2015 г.

Състояние и проблеми на организацията на труда в „Пикадили” ЕАД – гр. Варна


ИКОНОМИЧЕСКИ УНИВЕРСИТЕТ – ВАРНА
СТОПАНСКИ ФАКУЛТЕТ
КАТЕДРА – ИКОНОМИКА И УПРАВЛЕНИЕ НА ТЪРГОВИЯТА

Курсова работа
на тема:
Състояние и проблеми на организацията на труда в „Пикадили” ЕАД – гр. Варна


Съдържание:





ВЪВЕДЕНИЕ:

         Живият труд е най-важният ресурс за една търговска фирма. Подходящото качество, количество и рационално управление и използване на трудовия ресурс позволяват търговската дейност да се осъществява на високо съвременно равнище.
         Трудът се нуждае от организация в рамките на определено обединение на работещите, за изпълнение на една или друга задача. За да се осигури нормалната дейност на трудовия колектив и цялото търговско предприятие или обект трябва целия обем от  работа да се разпредели между отделните изпълнители, да се определят техните функции и задачи, да се определи начинът по който те ще се изпълняват, какви проблеми имат заетите лица и какви са основните насоки за подобряване на организацията на труда.
          Обект на изследване в настоящата курсова работа е търговска верига „Пикадили” ЕАД – гр. Варна.
         Целта, която си поставяме с написването на тази курсова работа е вярно и точно представяне на реалното състояние и основните проблеми на организацията на труда в търговията и по конкретно за търговска верига „Пикадили”.
         За постигане на така заложената цел следва да се решат основни задачи, които са свързани с:  изясняване на теоретико - методологическите основи на организацията на труда; посочване на състоянието на организацията на труда в „Пикадили” ЕАД - гр. Варна и определяне на проблемите при организацията на труда и предлагане на основни насоки за усъвършенстването им в горепосочената търговска верига.
          Предмет на анализ и оценка са: брой и квалификация на работниците; работна заплата; показатели за оценка на организацията на труда; условия на труд.  
  

Глава първа: ТЕОРИТИКО-МЕТОДОЛОГИЧЕСКИ ПРОБЛЕМИ НА ОРГАНИЗАЦИЯТА НА ТРУДА В ТЪРГОВИЯТА.

1.  Същност, елементи и задачи  на организацията на труда в търговията.

          Организацията на труда представлява съвкупност от методи, форми, средства, мероприятия и решения за ефективно използване на наетата  работна ръка. Това се прави за да се постигнат поставените цели и задачи при оптимално използване на разполагаемите ресурси.
         Основните елементи на организацията на труда се обединяват в три групи:
·      Елементи, свързани с овеществения труд в средствата на труд (ДМА) – материално – техническата база на търговията (МТБ) – тя включва различни видове магазини, павилиони, сергии, обекти за разносна търговия, складове на едро и дребно и много други.
·      Елементи, свързани с овеществения труд в оборотни материални средства (КМА) – стоките и стоковите запаси в търговията и други материални ценности.
·      Елементи, свързани с живия труд – трудоспособната част от населението. Той е много важен за всяка дейност, без него материално – техническата база и стоково – материалните ценности стават неизползваеми ресурси.
          В зависимост от посочените елементи организацията на труда се разглежда в тесен и широк смисъл. В широк смисъл тя включва както овеществения, така и живия труд. В тесен смисъл организацията на труда включва само живия труд, тъй като той е най–важния ресурс.
           За да се повиши ефективността на труда трябва да се усъвършенства организацията на труда и да се осигури научна организация. Научната организация е тази организация, която се основава на постиженията на науката и техническия прогрес. Тя позволява по възможно най – рационалния начин да се обединяват техниката, технологията и хората.       
          Научната организация на труда е съвкупност от икономически, организационни и технически действия, които помагат за ефективното използване на материалните и трудовите ресурси; за повишаване производителността на труда; за увеличаване на стокооборота; за повишаване нивото на обслужване и осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.
          Основните задачи, които си поставя организацията на труда условно се обединяват в две групи:
ü Икономически задачи – те са свързани с икономическите функции на търговията по осъществяване на стоковото обръщение
ü Социални задачи – те пък са свързани с подобряване качеството на обслужване на клиентите и условията на труд за работниците
Икономическите задачи включват реализация на стоки с малки съвкупни разходи, увеличаване на стокооборота и нарастване на брутните приходи и чистата печалба. Социалните задачи свързани с обслужването са подобряване  на стоковото предлагане, усъвършенстване  организацията на продажбите, предлагане на приятна обстановка за пазаруване в търговските обекти и възможност за икономия на време за купувачите. Социалните задачи свързани с работниците са осигуряване на подходящо време за работа; на почивки и отдих; на здравословни и безопасни условия на труд; намаляване или премахване на тежък физически труд.

2. Състояние и проблеми на организацията на труда в търговията.

          Внедряването на научната организация на труда в търговията се извършва с помощта на качеството и усъвършенстването на работната сила; на стоковото предлагане и на състоянието и развитието на материално – техническата база. Основните проблеми при организацията на труда в търговията са свързани именно с изброените фактори.
         Качество и усъвършенстване на работната сила. До голяма степен качеството на работната сила влияе върху качеството на търговското обслужване. Колкото повече наетите работници знаят и могат, толкова обслужването на клиентите става на по – високо равнище. Знанията и способностите на персонала трябва да бъдат насочени към внимание и загриженост за нуждите на купувачи и посетители; компетентност при даването на консултации; спазване на правилата за търговия; култура в обноските и маниерите и други. По – високата култура, образование и квалификация на работниците води и до повишаване на производителността на труда и до по – големи икономически резултати (стокооборот, печалба, скорост на стоковото обръщение и др.), при минимални разходи. Затова е необходимо да се подобрява качеството на търговското обслужване, като се повишава квалификацията и възпитанието кадрите. Усъвършенстването на работната сила зависи от икономическото състояние и развитие на страната, от благосъстоянието на населението, от духовното развитие на личността и други. Това е свързано с повишаване на общото образователно и квалификационно равнище, с трудовия стаж и трудовата активност на работната ръка, с подобряване условията на труд, с развитие на творческите им способности и т.н.
          Работата в търговията е недостатъчно привлекателна, защото голяма част от търговските работници отговарят за материални ценности за стотици и дори хиляди левове, което допълнително натоварва хората. За да се избегне това трябва да има по – голяма диференцираност при заеманата длъжност.
         Стоковото предлагане и съответствието му на потребителското търсене (по обем, асортимент, качество на стоките, място и време) определят ефективността на организацията на труда.
          Състоянието,  развитието и усъвършенстването  на МТБ, нейната специализация, концентрация, устройство, разполагане и техническа снабденост са пряко свързани с организацията и използването на труда на заетите лица. В тази насока голяма значение има изграждането на съвременни търговски обекти и внедряване на високотехнологична търговска техника. Влияние оказва и ускоряването на темповете на развитие и внедряване на научно – техническия прогрес в търговията. Отрасъла изостава в техническата въоръженост на труда и в него е налице много тежък физически труд, като пренасяне, разтоварване, подреждане и допълнителна обработка на стоките. Това поставя проблема за повишаване фондовъоръжеността на труда в търговията. Решаването на този проблем става с цел увеличаване на икономическата и социалната ефективност на труда.
         Организацията на труда има своите специфични особености в отделните подотрасли, дейности и обекти в търговията. Всяко търговско предприятие има отдел „ Човешки ресурси ” или „ Личен състав ”, който се занимава с основните проблеми на организацията и управлението на труда.

3. Основни показатели за оценка на организацията на труда.

          Показателите за оценка на организацията на труда са показатели за производителността на труда и показатели за ефективността на труда. Производителността и ефективността на труда са качествени категории, които са свързани с резултатите от неговото използване.
          Производителността на труда е количеството на извършената работа за определен период от време от едно заето лице, при средни нормални условия на труд. Изчислява се по формулата:
            
                   
Броят на работниците се взема като средносписъчен брой за периода – месец, тримесечие, шестмесечие, година.
          Ефективност на труда е резултатността от труда и се измерва с размера на получените икономически и социални резултати на едно заето лице от персонала, на единица заангажирани средства или на разходи, свързани с живия труд:
            
Икономическите резултати в търговските предприятия се изразяват в следните четири показателя:
ü Обем реализиран стокооборот или оборот,
ü Размер получени брутни приходи,
ü Размер чиста продукция,
ü Размер печалба.
          Фондовете за заплащане и осигуряване на труда са средства в оборот, които се обръщат заедно със стоковите запаси и техния размер се изчислява за годината или друг период по следния начин:
                                  
          Показателите за ефективност на средно заангажираните средства за жив труд са следните:
                
          Друга група показатели за ефективност на живия труд се изчисляват на 100 лв. разходи за жив труд, а именно:
              
          Ефективността на труда включва и показатели за социалната ефективност от него, като се вземат в предвид социалните резултати, които са насочени към купувачите, за задоволяване на търсенето им.

4. Фактори за повишаване производителността и ефективността на труда.

          Факторите, които са свързани с основните насоки за усъвършенстване организацията на живия труд са увеличаване на стокооборота и достигане на оптимален брой заети лица. За да се повиши обема на реализирания стокооборот трябва: да се привличат нови клиенти; да се осигури висока култура на обслужването; да се разшири стоковия асортимент от качествени и търсени стоки; обстановката за пазаруване да бъде приятна и комфортна; да има подходящо работно време; обслужването на купувачите да става бързо и чрез съвременни техники и технологии; да има стимулиране на работещите за реализиране на по – големи продажби.
          За повишаване на производителността и ефективността на труда е необходимо да се намаляват престоите на заетите лица през работното време, като се регулира работното време на отделните обекти и работното време на всяко заето лице. Трябва да се използват хора на почасова работа за часовете с голяма натовареност и по време на престоите да се извършва полезна допълнителна работа.
          Освен намаляване на престоите следва да се повиши интензивността на работа през работното време. За целта е необходимо внедряване на съвременна техника и технология, като високо производителни измерителни уреди; касови апарати; различни режещи механизми и машини и др.
          За рационалното използване на търговските обекти по време могат да се изчисляват коефициент на сменност и коефициент на непрекъснатост в работата.
          Коефициентът на сменност е свързан с удълженото работно време и се изчислява по следната формула:
                        

Максимално възможния коефициент на сменност е 3, при денонощен режим на работа. По – високият коефициент на сменност позволява застъпено работно време и повече ангажирани почасово заети лица.
         Коефициентът на непрекъснатост на работата е свързан с броя работни дни в сравнение с календарния фонд дни:
                                     
Този коефициент е винаги под 1, има по – малки възможности от коефициента на сменност и зависи от броя на почивните дни, загуби на дни за ремонти и затваряния на търговските обекти.
         Наред  с многото и важни опции за увеличаване обема на продажбите и на стокооборота трябва да се потърсят и възможности за икономия на трудовите разходи. Благоприятно отражение върху това оказва ускоряването на стоковото обръщение. С всеки нов оборот на стоковия запас се обръщат и включените в него разходи за заплащане и осигуряване на работниците, което намалява необходимата средна сума за целта като ресурс.
         За да може социалната ефективност да се повиши трябва да се повишава социалния ефект, който се осигурява от едно лице. Това включва по – пълно задоволяване на потребителското търсене, по – бърза работа с клиентите, по – компетентно и грижливо обслужване, повече допълнителни услуги и осигуряване на по – приятна и комфортна среда.


         





            

      

                       










Глава втора. ОСНОВНИ ТЕНДЕНЦИИ В ОРГАНИЗАЦИЯТА НА ТРУДА В „ПИКАДИЛИ” ЕАД – гр. Варна

1. Кратка характеристика на фирмата.

         Пикадили“ е търговска марка на верига супермаркети в България, създадена през 1995г. и е акционерно дружество със седалище в България.  Дружеството е регистрирано с дело №1640/2003 от Варненския Окръжен Съд. До 2007г. собственици на веригата са акционерното дружество "Боляри“ АД (80%) и Европейската банка за възстановяване и развитие (20%). Търговската дейност се ръководи от „Пикадили“ ЕАД, собственост на Георги Папуров. През 2007г. е осъществена продажба на мажоритарния дял (85%) от капитала на „Пикадили” на сръбската верига „Делта Макси”. През 2009г. съгласно договора за покупко-продажба е осъществено закупуването на останалите 15% от капитала на „Пикадили” ЕАД, с което се финализира сделката по закупуването на дружеството, едноличен негов акционер е  Делта Макси ООД (Сърбия). Дружеството е със седалище на управление Варна, ул. Битоля № 1А.
         Основната дейност на „Пикадили” ЕАД от учредяването му до момента е свързана с изграждане и развиване на търговска дейност в неспециализирани магазини за продажба на дребно на хранителни и нехранителни стоки; покупко-продажба на стоки и вещи в страната и чужбина;  извършване на сервизна, ремонтна, складова, рекламна и други дейности. Работата на дружеството е пряко свързана с наемане на търговски площи за извършване на дейността си. Предимствата, които "Пикадили” има в сравнение с търговските вериги от същия тип са: доброто познаване на местния пазар, уютната обстановка за пазаруване, персоналното обслужване, широк  асортимент от стоки, разнообразие от съпътстващи услуги, придаващи добавена стойност към пазаруването, собствената програма за лоялни клиенти, постоянните инвестиции в съвременни технологии.
История на „Пикадили” ЕАД
         Първият супермаркет „Пикадили“, Чаталджа е отворен през 1995 г. във Варна, като до 2009 компанията инвестира и създава още 7 търговски обекта със същата марка в града. През май 2006 отваря врати първият супермаркет извън Варна - в столичния търговско-развлекателен комплекс City Center Sofia, а през юни същата година - и в Mall of Sofia. През август 2006 е открит „Пикадили“ – Изгрев в Бургас, а месец по-късно „Пикадили“ – Сентрал Мол във Велико Търново. Впоследствие са открити филиали на веригата в още няколко града. Компанията също така разработи и "Пикадили Експрес" – разновидност на супермаркетите на веригата с по-малка търговска площ и еквивалент на обикновените квартални магазини. Към момента "Пикадили" има седем филиала "Пикадили Експрес" – шест в София и един във Варна. Днес супермаркети „Пикадили“ има в 12 български града: Варна (9 магазина); София (9 магазина); Пловдив (2 магазина); Велико Търново; Ловеч; Бургас; Стара Загора; Видин;Ямбол; Самоков; Габрово
Марката „Пикадили”
v Ние обслужваме клиентите си с настроение 365 дни в годината.
v Всеки от нашите супермаркети е разположен в лесно достъпен за клиентите жилищен район и разполага с голям паркинг.
v Пикадили не са просто супермаркети, а притегателни търговски центрове, съчетаващи допълнителни услуги: офиси на банки и мобилни оператори, аптека, фото-ателие, химическо чистене, застраховки, кафе.
v Ние държим на професионалното информиране и обслужване на клиента.
v Ние инвестираме в оборудване и технологии, както и в собствена информационна система с цел повишаване качеството на обслужване до европейско равнище.
Мисия и мото на фирмата
v Нашата мисия е да бъдем лидер сред супермаркетите в България.
v  Нашето мото е „Зареди с настроение”. Ние вярваме, че специфичната атмосфера на нашите супермркети и стремежът към европейско ниво на обслужване гарантират на клиентите ни удоволствие при пазаруване.

2. Състояние и развитие на организацията на труда в „Пикадили” ЕАД – гр. Варна.

       В „Пикадили” АД работят 11 мениджъра, които отговарят за различни стокови групи (хранителни и нехранителни), които се предлагат във веригата супермаркети. Изискване към всеки един от тях е завършено висше икономическо образование, владеене на английски език писмено и говоримо, добра компютърна грамотност.
         Основни длъжностни задължения:
Ø Ръководи и организира работата по прилагане, съхранява­не и отпускане на стоки и материали.
Ø Контролира асортимента, количеството и качеството на доставените стоки и материали.
Ø Оформя приходно разходните документи, свързани с дос­тавките и отпускането на стоки и материали.
Ø Прави предложения за усъвършенстване на организацията на складовата дейност и въвеждане на автоматизирани складови технологии.
Ø Участва при провеждането на инвентаризации на стоките и материалите.
Ø Контролира качествените изменения на съхраняваните сто­ки и материали и предлага мерки за тяхното съхраняване.
Ø Приема поръчки за доставка на стоки и материали и орга­низира доставянето им.
Наред със задълженията, които произтичат от тази длъжност, мениджърите поемат и много отговорности като – отговаря за правилното съхранение и разполагане в складовата база на стоките и материалите; носи отговорност при установяване на липси на стоки и материали от складовете; отговаря за спазване на правилата за противопожарна безопасност и безопасността на труда в складовата база. При изпълнение на длъжността се осъществяват организа­ционни връзки и взаимоотношения с ръководителите на производ­ствени звена, със счетоводството, с работниците и служителите в складовата база и с доставчиците на стоки и материали. Мениджърът осъществява контакти с ръководители и специалисти от други предприятия и маркетингови организации по линия на дос­тавяните стоки и материали.        „Пикадили” осигурява работа на много хора, около 2000 човека. При набора и подбора на персонал в „Пикадили” няма конкретни възрастови ограничения, дава се възможност на хора с желание за работа и развитие. Въпреки това поради динамичната работна среда преобладаваща част заемат младите хора. Съставът и структурата на персонала в отделните обекти има известни различия, но като цяло има следния вид:





































          В следната таблица са представени работните позиции в „Пикадили” ЕАД гр. Варна, както и данни за техния брой и средно месечно възнаграждение.[1]                                               таблица 1          
Наименование
Брой служители
Средно-месечно възнаграждение на един служител (в лв.)
Управител супермаркет
9
1200
Заместник управител супермаркет
13
950
Административен сътрудник (ВФК)
9
800
Работник поддръжка
5
650
Главен касиер
18
700
Отговорник отдел „Прием стока”
27
680
Отговорник отдел „Каси”
21
630
Отговорник стокова група
45
650
Отговорник „Щанд”
27
580
Организатор охрана
9
550
Транжор
27
520
Малък офис
19
600
Обслужващ магазин рампа
18
550
Касиер
147
520
Информатор-консултант
27
480
Обслужващ магазин склад
122
450
Отговорник грил
23
480
Продавач-консултант
127
430
Пекар
45
430
Пицар
27
430
Охранител
132
450
Тази таблица ясно ни показва ориентировъчния брой заети лица във фирмата, както и техните заплати. По данни на ГРАО[2] към 15 септември 2010 г.  живущите на територията на гр.Варна са 358 724 души, а приблизително 900 от тях работят в „Пикадили” като това прави приблизително 0.3% от населението на града.
Работната заплата на служителите в „Пикадили” ЕАД като цяло не зависи от образованието и квалификацията на служителите, тъй като има много хора с висше образование, но работят като касиери, продавач-консултанти и др. длъжности не изискващи висше образование. По принцип работната заплата във фирмата зависи не само от заеманата длъжност, но и от:
v Основната заплата
v Отработените дни за месеца
v Трудовият стаж във фирмата
v Различни допълнителни възнаграждения – доплащане за професионален опит; ВПРЗ[3] (Вътрешни правила за работната заплата).
Допълнителното възнаграждение за професионален опит във фирмата е 0.6%( след първата година) от основната заплата като същото се удвоява за период от една година, т.е. ако служителят работи две години във фирмата, то допълнителното му възнаграждение ще е 1.2% от основната му заплата и т.н. за всяка следваща година.
Допълнителното възнаграждение за трудовия стаж във фирмата е 10лв. увеличение на основната заплата на служителите за всеки шест месеца стаж.
Като цяло съвкупността от всички допълнителни възнаграждения и доплащания се явяват като стимул за работниците на „Пикадили” ЕАД.

Работно време на служителите в „Пикадили” ЕАД – гр. Варна:
S  Управител – обикновено неговото РВ е от понеделник до петък 8 – 17 часа,
S  Зам. Управител – обикновено работят на смени – първа(8:00 – 15:00) и втора(15:00 – 22:00), това е в дните от понеделник до петък, Работник поддръжка – неговото работно време е от понеделник до петък от 8:00 – 17:00 часа
S  Административен сътрудник - работно му време е от понеделник до петък от 8:00 – 17:00 часа
S  Работник поддръжка - неговото РВ е от понеделник до петък 8 – 17 часа,
S  Главен касиер – работи на смени: първа (09:00 – 16:00) и втора (16:00 – 22:30) през седмицата, а събота или неделя работи от 12:00 – 22:20)
S  Отговорник отдел „Прием стока” – обикновено са по трима в обект и работят на три смени: първа(8:00 – 15:00) междинна (11:00 – 18:00) и втора(15:00 – 22:00)
S  Отговорник отдел  „Каси” - обикновено са по две в обект и работят на две смени: първа(8:00 – 15:00) и втора(15:00 – 22:00)
S  Отговорник стокова група – обикновено са по повече от трима в обект и работят също на две смени: първа(8:00 – 15:00) и втора(15:00 – 22:00)
S  Отговорник „Щанд” - обикновено са по трима в обект и работят на три смени: първа(8:00 – 15:00) междинна (11:00 – 18:00) и втора(15:00 – 22:00)
S  Организатор охрана – те са по двама в обект и работят 2 дена и 2 дена почиват, като работното им време е на две смени: първа(8:00 – 20:00) и втора(10:00 – 22:00)
S  Транжор - обикновено са по трима в обект и работят на три смени: първа(8:00 – 15:00) междинна (11:00 – 18:00) и втора(15:00 – 22:00)
S  Малък офис - обикновено са по две в обект и работят на две смени: първа(8:00 – 16:00) и втора(12:00 – 20:00)
S  Обслужващ магазин, рампа – те са по повече от дванадесет в обект и работното им време е на три смени: първа(8:00 – 15:00) междинна (13:00 – 20:00) и втора(15:00 – 22:00);  
S  Касиер – те са по повече от 15 в обект и работното им време е на четири смени: първа(8:00 – 15:00), междинна (13:30 – 20:30), разпокъсана междинна (11:00 – 13:30 ; 17:00 – 21:00), втора(15:00 – 22:00);
S  Информатор-консултант - обикновено са по трима в обект и работят на три смени: първа(8:00 – 15:00) междинна (11:00 – 18:00) и втора(15:00 – 22:00);
S  Обслужващ магазин, склад - обикновено са по повече от трима в обект и работят също на три смени: първа(8:00 – 15:00) междинна (13:00 – 20:00) и втора(15:00 – 22:00);
S  Отговорник грил - обикновено са по трима в обект и работят на три смени: първа(8:00 – 15:00) междинна (11:00 – 18:00) и втора(15:00 – 22:00)
S  Продавач-консултант - обикновено са по повече от трима в обект и работят също на три смени: първа(8:00 – 15:00) , междинна (13:00 – 20:00) и втора(15:00 – 22:00)
S  Пекар - обикновено са по трима в обект и работят на три смени: първа(8:00 – 15:00) междинна (11:00 – 18:00) и втора(15:00 – 22:00)
S  Пицар - обикновено са по трима в обект и работят на три смени: първа(8:00 – 15:00) междинна (11:00 – 18:00) и втора(15:00 – 22:00)
S  Охранител - те са по повече от шестима в обект и работят 2 дена и 2 дена почиват, като работното им време е на две смени: първа(8:00 – 21:00) и втора(10:00 – 22:00).
На територията на града има и денонощен магазин – „Пикадили Център”, на който служителите му, полагащи нощен труд са с работно време: от 22:00 до 08:00 часа като работят 2 дена и 2 почиват.

Анализ на показателите за оценка на организацията на труда в „Пикадили” ЕАД.
         Основните показатели за оценка са свързани с производителността и ефективността на труда. Необходимите данни за анализа сме взели от годишните финансови отчети на фирмата за 2007г., 2008г. и 2009г. и сме  систематизирали в следната таблица:




Икономически резултати за периода 2007-2009г
  таблица 2
Показатели ( в хил. лв.)
2007г.
2008г.
2009г.
Стокооборот
161 564
197 966
217 931
Разходи за труд
10 754
14 925
17 606
Печалба
(188)[4]
3 803
1 337
Разходи за заплащане и осигуряване на живия труд
12 967
17 692
20 490
Брой търговски персонал
2 388
2 320
2 300
Нетен приход от продажбите
31 343
42 566
47 501
Брутен приход
35 984
49 239
57 119
Краткотрайни активи
8 878
13 269
15 009

Нека направим следните изчисления:
Производителност на труда 2007
Производителност на труда 2008
Производителност на труда 2009
От резултатите получени при изчисленията можем да направим извода, че производителността на труда в периода 2007г. – 2009г. е нарастнала, но за сметка на намаляващия брой на персонал. От което следва, че тяхната натовареност се е повишила. Тъй като призводителността на труда е пряко свързана с количеството на извършената работа от едно заето лице можем да каже, че този обем работа се повишава с всяка следваща година. В разгления период той нараства от 67,65 хил. лв. до 94, 75 хил. лв.
Що се отнася до ефективността на труда в организацията, нейните стойности са:
                                     
Е 2008 = ;  Е 2009 =
                                              
         Това е същевременно и показател за производителността на труда, който вече изчислихме по-горе.
                                              
Е 2007 =  ;  Е 2008 =  ;                                Е 2009  =
Ефективността на живия труд изчислена на база брутен приход (равен на прихода от продажби минус себестойността на продадените стоки, плюс приходите от други дейности) също както производителността се увеличава за сметка на намаление брой търговки персонал във фирмата. Нейните стойности за разгледания времемия период 2007-2009г. нарстват от 15,06 хил. лв.  до 24,83 хил. лв., а ефективността пресметната спрямо печалбата намалява от 1,63 хил. лв. до 0,58 хил. лв. Това се дължи на факта, че печалбата на „Пикадили” ЕАД е намаляла за периода повече от два пъти.
Друг показател за измерване на ефективността на организацията на труда е фонда за заплащане и осигуряване (ФТ).
                          
За изчисляването му ни е необходимо да знаем броя обороти на средния стоков запас (Обр).
Обр =   , където
Средния стоков запас =  , където КА е краткотрайните активи за текущ и предходен период.

Среден стоков запас 2007
Среден стоков запас 2008
Среден стоков запас 2009
8 982 хил. лв.
11 074 хил. лв
14 139 хил. лв.

По горепосочената формула сме изчислили обращаемостта в брой обороти и данните представяме в следната таблица.
Брой обороти  на среден стоков запас 2007
Брой обороти  на среден стоков запас 2008
Брой обороти  на среден стоков запас 2009
3,5
3,8
3,4

От получените резултати изчисляваме фонда за заплащане и осигуряване живия труд (ФТ).
След като изчислихме фонда за заплащане и осигуряване живия труд (ФТ) можем да разберем каква е ефективността на средно заангажираните средства за жив труд. Това ще стане по формулата:
                                              
Е2007 =                   Е2008 =

Е2009 =
         Друга група показатели за ефективност на живия труд се изчисляват на 100 лв. разходи за жив труд, а именно:
                                                
         Направените изчисления са представени в следната таблица.
таблица 3
2007г.
2008г.
2009г.
334,6 хил. лв.
329,9 хил. лв.
324,4 хил. лв.
(данните за брутния приход и разходите за труд виж от таблица 2)


         Ефективността на средно заангажираните средства за жив труд за изследвания период изчислена спрямо фонда за заплащане и осигуряване (ФТ) се увеличава, а ефективността пресметната на 100 лв. разходи за труд намалява.
         За да покажем състоянието на експлоатацията на търговките обекти по време свързано с резултатите от живия труд изчисляваме среден коефициент на сменност (КС) и непрекъснатост (КН).
КС = , където  е броя на обектите с еднакво работно време, а   е работното време на обектите от дадената група,   e законно установеното работно време на един работник (8 часа).
КС = 

КН  =

3. Фактори оказващи влияние върху организацията на труда в „Пикадили” ЕАД – град Варна.

         Първият от групата фактори, които оказват влияние на организацията на труда е стокооборота. Той нараства с всяка изминала година, което ни позволява да направим извода, че обстановката за пазаруване в обектите на търговската верига е приятна и комфортна, което води до привличане на нови клиенти-купувачи.
         Друг фактор, който оказва влияние на организацията на труда в организацията е броя търговски работници. За най – качествено и бързо извършване на работните задължения, е необходимо количеството на служителите да бъде оптимално. По този начин натовареността на отделния работник ще се намали, в следствие на което работния процес ще бъде най-ефективен и качеството на обслужване на клиентите на високо ниво.
         Наемането на почасово заети лица осигурява ефикасността на работата и намалява престоите на заетите лица на работните им места. Но ангажирането на този допълнителен трудов ресурс би довело до увеличаване на разходите на „Пикадили” ЕАД за заплащане и осигуряване.
         Интензивността на работа на служителите е фактора, който определя обема реализиран стокооборот през работно време. Търговката верига е снабдена със съвременни техники  и технологии, касови апарата, режещи машини и измерителни уреди. Следователно интензивността има потенциал за повишаване, което дава възможност за по-голям брой обслужени клиенти и нарастване на целия стокооборот.
           Заплащането на труда е може би най – съществения фактор, който оказва влияние на организацията на труда.  Неговото увеличаване или намаление ще има пряко въздействие за мотивиране или съответно демотивиране на служителите и върху качеството на извършената работа в „Пикадили” ЕАД.  
          
        
        


        











Глава трета: НАСОКИ ЗА УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА ОРГАНИЗАЦИЯТА НА ТРУДА В „ПИКАДИЛИ” ЕАД -  гр. Варна

1. Основни проблеми при организацията на труда в „Пикадили” ЕАД – гр. Варна.

         Подбора на кадрите, разделението на труда и структурата на персонала са важна част от организацията на труда. В „Пикадили” ЕАД – гр. Варна има ясно изразена структура на критериите за подбор на кадрите -  професионални и личностни, които включват: професионална квалификация, степен на образование, натрупан опит на същата или подобна позиция, както и личностни нагласи, мотивация за интензивна работа, очаквания към новата длъжност, способност за работа в екип, адаптиране към променяща се среда. Наличието на тези критерии предоставя възможността за осъществяването на прецизен подбор на кадри. Проблема в това отношение, е че горепосочените критерии се изпълняват некачествено и в нарушение от служителите ангажирани  в подбора, а именно отдел „Човешки ресурси”. В следствие, на което в търговските обекти на организацията  се наемат нискоквалифицирани, демотивиран и невежливи нови служители.
         Другия основен проблем е самия начин за извършване на подбора за необходимите кадрите на организацията. (виж схема 2) .  При преглед на схемата установяваме, че след определяне на потребностите и дефиниране на критериите за подбор, фирмата използва два източника за набиране на кандидати: вътрешен и външен пазар на работна сила. След направено проучване, според нас „Пикадили” ЕАД няма достатъчно публикувани обяви за свободни работни позиции в средствата за масова информация. Обявите се публикуват в специализирани посреднически организации, до които имат достъп ограничен брой хора (само тези записали се и заплатили да ползват услугите на посредника).
         Нека разгледаме броя на касиерите. Той е 147 за всички търговки обекти в град Варна и е изключително недостатъчен. Средния брой на касите в обектите на организацията е 9, от които в голяма част от работния ден функционират само 6 (с изключение на най-натоварените часове). Това поражда образуването на големи опашки и създаване на неудобства за клиентите.  

























Персоналът отговорен за поддръжката на материално- техническата база е твърде малко. Той е само 5 служителя, които трябва да отговарят за възникнали проблеми в 9-те обекта на „Пикадили” в град Варна. При установяване на технически проблем например в 6 от обектите и необходимост от незабавното му отстраняване, в един от магазините елиминирането на проблема ще бъде забавено, с което ще се наруши качеството на обслужване на  клиентите.
         Доброто обзавеждане и използване на работните места влияе върху трудовите разходи, рационалното използване на търговските площи и културата на обслужване на купувачите. Поради голямата натовареност системите за касово и електронно плащане  много често се пренатоварват и
блокират, с което отново се нарушава качествения работен процес.
         Работниците на склад губят много време, паради недоброто разположение на техническите средства в товаро-разтоварната зона.
         Охранителите в търговските обекти са недостатъчно като брой и не са добре разпределени. При 132 охранители за 9те обекта на търговската верига се падат средно около 15 човека за един обект, 6 от които за първа и 7 за втора смяна, при почиващи 2ма служители. Разположението им е следното: един на входно-изходния пункт, един на територията на паркинга, един е отговорен за количките за пазаруване, един на видеонаблюдението,  два (при първа смяна) и трима (при втора смяна) в търговката зала. От това можем да направим извода че броя на охранителите в търговската зала е недостатъчен, поради голямата и площ. От тук следва и недостатъчната сигурност, която се осигурява на територията на обектите на дружеството.
         Голям проблем в „Пикадили” ЕАД – град Варна е материалното и морално стимулиране на персонала. Демотивацията на служителите в търговската верига нарастна, когато техните месечни ваучери за храна и коледни премии бяха премахнати.
         Организацията предоставя на своите служители възможност за израстване в фирмената йерархия, но това става много бавно (и в някои случаи тази възможност се предоставя само на определен кръг от хора), което е предпоставка за морална неудовлетвореност.
         Като цяло работния режим е добре организиран, с изключение на служителите работещите нощна смяна (в „Пикадили Център” и „Пикадили Парк” – през летния сезон). Това са касиери, охранители, продавач-консултант на щанд, складови работници, отговорници търговска зала и каси, работниците заети с производство (пекар, пицар, транжор). Те    работят на 10 часови смени, при законно установеното работно време за нощна смяна 7 часа.
         Още един проблем отнасящ се до работния режим на търговските обекти на „Пикадили” като цяло е това, че само един от 9те обекта на дружеството в град Варна, работи 24 часа в денонощието („Пикадили Център”, намиращ се на ул. Битоля 1А). Ако например един лоялен клиент на търговската верига, живеещ в ж.к. „Младост” реши да извърши покупка след 22 часа, той трябва да пътува до центъра, (работното време на „Пикадили Младост” е до 22 часа), което при липса на личен автомобил е изключително неудобно. Другото възможно решение е той да избере някое по-малко квартално магазинче от типа Non-Stop, но от това губи „Пикадили”, защото клиента ще извърши покупката в друг търговски обект.
         Квалификацията на служителите е тясно свързана с ефективността на труда във вътрешната среда на търговия и нейното повишаване е от изключително голямо значение за подобряване на дейността по обслужване на клиентите. Проблема тук е, че организацията не предлага на своите служители специализирани курсове за повишаване на квалификацията. По този начин те не могат да овладеят достатъчно добре своята професия, специалност и професионални навици, необходими за бързо и качествено изпълнение на работните задължения. Освен това обучението на новопостъпили служители е изключително недостатъчно като часове и качество. Няма специализиран отдел за обучение и в 100% от случаите тази дейност се изпълнява от по-стар служител, но паради голямата натовареност той не може да обърне достатъчно внимание на стажанта. В резултат на това се получава един нов нискоквалифициран, неориентиран в работната среда и объркан служител, който няма да може да отговори на високите вече изисквания на клиентите!

2. Основни насоки за подобряване на организацията на труда в „Пикадили” ЕАД – гр. Варна

          След като представихме основните проблеми на организацията на труда в „Пикадили” ЕАД – гр. Варна, предлагаме и следните насоки за усъвършенстването и.
         Детайлно разглеждане на кандидатурите, качествено и съвестно изпълнение на критерии за подбор на персонал. На служителите от отдел „Човешки ресурси” би следвало да се упражнява по-строг контрол върху дейността от Управител или съответния ръководител.
 Повишаване на критериите за подбор, като степен на образование, компютърна грамотност, владеене на чужд език (един или два), предишен опит на подобна позиция, мотивираност и желание за работа в изключително динамичната среда на търговията,  лидерски потенциал/стил.   
         Другата основна насока за подобряване на организацията на труда (в частност избора на нови служители) е публикуване на обяви за свободни работни позиции в средствата за масова информация като преса, интернет, телевизия и радио. По този начин повече хора ще могат да разберат за предлаганата възможност за работа в търговската верига. Възможност за кандидатстване по интернет с попълването на необходимите документи в електронен вариант (CV, мотивационно писмо, препоръки). В зависимост от конкретните изисквания на работното място, преценка кой източник за набиране на кандидати е по-подходящ. За някои работни позиции би могло да се даде предимство на работещи в дружеството и притежаващи необходимото образование, квалификация, натрупан стаж във фирмата и амбиция за растеж в кариерата, а за други е по-подходящо да се наеме кандидат от външния пазар на работна сили.
         Що се отнася до броя на работещите в организацията към момента, за някои позиции е необходимо допълнително наемане на хора, поради недостатъчното им количество. Допълнително наемане на касиери, за да е възможно най-качествено обслужване на клиентите на всичките 9 каси, във всеки един обект на търговската верига. Тази необходимост е изключително силно изразена в дните на предстоящите коледни и новогодишни празници, когато се наблюдава усилено извършване на покупки от клиентите на „Пикадили”. Наемането на допълнителен брой касиери ще елиминира прекалено голямата натовареност на действащите към момента касиери.
         Съществува необходимост от наемане на още 4 човека на длъжност „Работник поддръжка”, за да може във всеки  един момент да има поне един свободен служител за 9те обекта на „Пикадили” в град Варна. По този начин ще се реши проблема със забавянето при отстраняване на технически неизправности и възможност за своевременно им отстраняване.
         Както беше посочено системите за плащания много често блокират поради интензивната им натовареност. За избягване на това неудобство ние препоръчваме задължителна седмична профилактика на системите и непрекъснато наблюдение на работата и от екип специалисти заети  само и единствено с тази отговорност.
         Други основни насоки за подобряване на организацията на труда са свързани с усъвършенстването на материално-техническата база, като товаро-разтоварителни рампи (конструирането на нови и модернизиране на досега действащите), в товаро-разтоварителната дейност на обектите от търговската верига. С повече и по-модерни рампи, имащи възможност за по-голяма натовареност ще се спести време за извършване на дейностите свързани с тях, ще се оптимизира процеса на приемане на по-големи количества стоки.
         Броя на охранителите има нужда от подобряване в насока на повишаване, за да е възможно разпределението им да бъде по-ефективно с цел осигуряване на максимална сигурност на клиентите и персонала в обектите.
         Премахването на ваучерите за храна и коледните премии на персонала в „Пикадили” доведе до демотивираност на служителите. Тяхното възтановяване ще въздейства положително върху качеството на извършената работа, работещите в дружеството ще почувстват отново социалната отговорност на фирмата към тях, което от своя страна ще подобри процеса на обслужване на клиентите.
         Наличието на по-бърза и прозрачна процедура по израстване във фирмената йерархия, достъпна до всички служители, а не само за някои от тях ще стимулира допълнително кадрите работещи в организацията. Ще се повиши вътрешно-фирмената конкуренция, което ще има преки последствия във връзка с повишаване качеството на извършената работа.   
         Следната насока за подобряване на организацията на труда в „Пикадили” ЕАД – град Варна е приложима само за обекта „Пикадили Център” (единствено той работи 24 часа). На лице е нужда от още работници, за да може тяхното работно време да се сведе до законоустановените 7 часа за нощен труд, (а не както е в момента – 10 часа). Другия възможен подход е преструктуриране на дневните смени за сметка на нощните.
         Съществува необходимост от 24-часова възможност за извършване на покупки в повече от един обект на веригата (поне още 2). Това ще доведе до по-голямо удобство за клиентите и привличане на нови такива в съответните райони.
         Последната насока, която бихме искали да предложим е в направлението на възможността за периодично повишаване на квалификацията на служителите и по-добро фирмено обучение на новопостъпилите такива. Това ще бъде възможно с наличието на периодични курсове и специализиран отдел за обучение на новите кадри. С тази мярка ще се предостави висококачествено обслужване на европейско ниво за клиентите на търговска верига „Пикадили”.
        
          
        
        














            

ЗАКЛЮЧЕНИЕ:


         Търговска верига  „Пикадили” ЕАД осигурява на своите служители възможност за работа в изключително динамичната среда на бързо развиващата се съвременна търговия с хранителни и нехранителни стоки. Фирмата има утвърдени позиции на варненския пазар за търговия на дребно. Доброто име на фирмата е изграждано с течение на годините, чрез подобряване на организацията на труда, внедряване на съвременна материално-техническа база, иновативни технологии за работа и европейски методи на управление. Организацията има много силни конкурентни предимства и е лидер сред търговките вериги от същия тип.      Като всяка търговска структура и „Пикадили” ЕАД има своите проблеми при организацията на труда, но чрез посочените насоки за усъвършенстване, те могат да се решат бързо и адекватно.
         Рационалното организиране и разпределение на труда е изключително сложен и трудоемък процес, който изисква значително количество парични ресурси и много добро познаване на нуждите на служители и потребители. Друго необходимо, но недостатъчно условие за ефективност и производителност на трудовия ресурс е добрия мениджмънт и детайлно опознаване на бизнес средата.
         Като част от доброто познаване на тази бизнес среда, относно служителите е работната заплата, която е може би най-важния фактор за качествената организация на труда. В настоящите условия на финансова и икономическа криза, множество фирми в търговския сектор въведоха рестриктивни мерки относно трудовото възнаграждение. Една от малкото организации, които не направиха това е „Пикадили” ЕАД – дружеството замрази, но не намали заплащането на своите служители.
         Следвайки насоките за подобрява организацията на труда и качественото фирмено управление, и въпреки навлизащите в търговията международни вериги от типа „дискаунтър”,  „Пикадили” ЕАД ще продължи да се развива във възходяща посока, привличайки много нови клиенти. С предлагането на повече работни места фирмата ще стимулира варненския трудов пазар, въздействайки положително на местната икономика.      
             
                          

Използвана  литература:

         1. Сълова, Н. Търговки мениджмънт. Варна: Наука и икономика, 2010.
         2. Желев, И., Шилева, Р. Икономика на труда. Варна: Университетско издателство Икономически университет, 2002.
         3. Търговски регистър: www.brra.bg
         4. Годишни финансови отчети за 2007г., 2008г., и 2009г. на „Пикадили” ЕАД.
         5. www.piccadilly.bg
        






[1] Данните са за 2010г. за обектите на „Пикадили” ЕАД в град Варна
[2] ГРАО - Гражданска регистрация и административно обслужване
[3] За този вид доплащане нямаме информация, тъй като фирмата не дава такава
[4]  В годишния финансов отчет е посочено, че организацията е работила на загуба. Невъзможно е да се изчисли основния показател за ефективността на живия труд.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Предварителен договор за покупко-продажба на жилищен имот

ДОГОВОР (предварителен, за покупко-продажба на жилищен имот) Днес ..., ..., 2002 год . в гр. София, на основание чл.18 и чл.19...