Икономически
университет
град Варна
Финансово-счетоводен факултет
Специалност “Финанси”
Стаж в ЕкспресБанк
Клон Прима гр. Добрич
Проверил: Стажант: Доц . д-р Любомир Георгиев Любомир Ст. Гутев
4 курс редовно обучение
факултетен № 9914
Най-новите изменения в банковата стратегия на Експресбанк са свързани с
увеличаване на дела на обслужваните граждани, като Експресбанк е единствената
банка която в рамките на година и половина пуска в продажба седем различни
кредитни продука за индивидуални клиенти и същевременно нови продукти за
корпоративни клиенти.
Съвременната стратегия на банката, свързана с намаляване на разходите
заради икнономическата и финансова криза е насочена към минимиализиране броя на
неактивните клиенти-граждани, както и към ограничаването на обслужването на
неклиенти на банката. В тази връзка всеки месец се организират т.нар. акции
„Неактивни клиенти” и се въвеждат допълнителни такси и комисионни за неклиенти.
Фирмената стратегия на банковата организация поставя и ударение върху
подобряване качеството на обслужване на клиентите, което води до създаването на
висококачествени продукти в посока частна и фирмена клиентелаи увеличаване на
продажбите. Също така се въвеждат нови по модерни компютърни и софтуерни
системи който улесняват работата на търговските агенти. За момента банката
работи с последната версия на програмата „Delta Banking”, която е световно признат лидер в областтна на банковото
програмиране.
През 2007 г. Експресбанк открива в България 14 нови офиса, като общият
им брой вече възлиза на 130 в цялата страна, като с увеличаването на свойте
офиси банката показва своят възходящ темп на развитие. Като само за периода от
2006 до 2007 година банковия доход
нараства с 17% спрямо 2006 година и достига 100 милиона. Брутната банкова
печалба расте с 7% и достига 41,7 милиона а нетната 32,4 милиона.
Индивидуалните клиенти на банката за 2007 година достигат 340 хиляди, а
корпоративните 13 хиляди, като делът на банката в потребителското кредитиране е
6,3%.
За 2008 година банката също бележи ръст, като общия размер на банковите
активи нараства с 40% и достига 2 645 милиона лева. Увеличението се дължи
главно на ръста на кредитния портфейл на банката с 45% до 1 986 милиона
лева, като основен фактор за това нарастване е увеличението на копоративните
кредити. Общия обем на депозитите за 2008 година нараства с 8% на годишна база
1 233 милиона лв.
Делът на Експресбанк по обем на активите сред останалите търговски
банки е 3,61% (на идивидуална база) към края на 2008 година, което поставя една
позиция напред 8ма спрямо 2007 г. Когато Експресбанк е на 9та позиция.
През 2008 г., групата Сосиете Женерал Експресбанк затвърждава свойте
пазарни позиций, и отчита добри финансвори резултати към края на 2008 г. В
много по конкурентна среда, банката реализира печалба след данъчно облагане за
2008 г., в размер на 35,7 милиона лева, надвишавайки нивото от 2007 г., с
10%.Експресбанк проключва 2008 година с нетен банков доход от 122,2 милиона
лева, което спрямо дохода от 2007 година предоставя ръст в размер на 19%.
Основен източнки на доход за 2008 година е нетния лихвен доход, чието
увеличение за годината е 17% или 12,8 милиона лв.
Този пазарен ръст се постига преди всичко чрез правилното управление на
капиталовата база. Ето защо Експресбанк увеличи капитала си с 50 милиона лева,
което увеличава капиталовата база и позволячва на банакта да следва
амбизиозната си стратегия за развитие на банковата дейност, стриктно спазвайки
регулаторните изисквания, при отчитането на пасивните и активни операций.
Пасивните банкови
операции включват следните две групи
операции:
1.
Операции свързани с формирането на собствения капитал.
2.
Операции свързани с мобилизирането на чужд капитал.
Първата и основна операция на всяка банка е
формирането на собствения капитал. Без осъществяването й е невъзможно да бъде
открита. Централната банка дава лиценз за банкова дейност само, ако е налице
минимално регламентиран размер на собствения капитал ( към момента размера на
този капитал е 10 милиона лв).
Регламентирането му се основава на
разбирането, че банките невинаги се стремят към увеличаване му, тъй като
собствения капитал има по-висока цена от привлечения. Очевидно банка с по-голям
собствен капитал би била по-ликвидна, но ангажираният капитал си има своя цена
и това се отразява на рентабилността.
Второ по значение място в пасивните операции заемат депозитите,
изразяващи мобилизирането на чужд капитал. Депозитите представляват 80-90% от
банковите пасиви. Те по своята същност са временно свободни срества на
финансови и нефинансови институции, както и спестяванията на физически лица.
В пасивните операции
съществено място сред привлечените средства заемат кредитите. Става въпрос за
кредити, които банката е получила на междубанковия пазар при нужда от ликвидни
средства. Обикновенно това са други търговски банки или Централната банка.
Статията “Задължителни специални резерви” представлява процес на
провизиране на раздадените кредити. Те са законово установени, като връзката
между непогасение и размера на провизията е права.
Позицията “Други пасиви” е твърде обширна. В нея се включват средства
за заплати на банковия персонал, такси и комисионни за ползвани услуги от
страна на банката.
За управление на банковата дейност е много важно ежедневно да се знае
общия кредитен ресурс, съществена част от който е задължение към клиентите. За
целите на това управление ежедневно се обобщава информация за състоянието и
изменението по всички синтетични счетоводни сметки, като остатъците по
валутните сметки се преизчисляват в лева по рефентния курс за деня на БНБ.
Банките акумулират паричен ресурс - не за да
го съхраняват, а единствено да го
трансформират в кредити, раздавани при цена по-висока от цената на
придобиването му. Тези операции се наричат активни или операции по капиталопласмента.
На кредитния пазар банките предоставят парични ресурси чрез:
1.Предоставяне на заеми с различен матуритет;
2. Покупка на лихвоностни или дисконтови ЦК или дългове.
Първият тип операции са с най-голям дял.
При осъществяването на всяка активна операция Банката стои пред
дилемата “рентабилност-ликвидност”.
Първата и най-съществена операция, която трябва да направи всяка банка,
е да създаде предпоставки за посрещане на ежедневните си задължения към
клиентите, т.е да осигури текущата си ликвидност. Тя се изразява във
формирането на касова наличност и приравнените към нея средства.
Ценните книжа са най-ликвидния, след касовата наличност, актив, при
наличието на следните две предпоставки:
1.Функциониращ вторичен пазар;
2.Наличие на качествени ценни книжа.
В тях банките авансират капитал - нормата на възръщаемост на който би
трябвало да е висока. В България ДЦК
осигуряват по-ниска доходност от банковите депозити. Закупуването и държането
на подобни ценни книги е продиктувано от относително ниския риск, както и от
последиците при данъчното облагане. Наред с това чрез тях се подобрява
ликвидността - когато са включени във
вторичния резерв.
При сконтовите операции, както и при форфетирането банките купуват
вземания на клиентите си, оформени с търговски полици, а при операции
“факторинг” - дългове, оформени с други платежни документи. Сконтовите операции
са ликвидни, ако полиците са качествени и при нужда банките могат да ги
ресконтират в Централната банка.
Минималните задължителни резерви се съхраняват в БНБ по депозитната
сметка за клирингови разплащания на
банка. Така търговските банки образуват ресурс, необходим на Централната банка,
за рефинансиране при ликвидна криза. От друга страна тези резерви са мощен
инструмент с пряко въздействие за кредитната експанзия на целия банков сектор.
Размерът на тези резерви позволява на банката да използва “овърдрафт” от БНБ по
депозитната си сметка. Всяка банка може да формира депозити в други банки. Тези
депозити, по своята ликвидност, са приравнени към касовата наличност. С тях
банката подобрява ликвидността си.
Банковата ликвидност е
изключително важна защото именно от нея зависи възможността на банката да
посреща свойте задължения, и свободната работа на кредитния портфейл на банката
в който влизат и следните видове кредити ослуги:
1. Кредит Експресо - това е първия потребителски кредит в България
без поръчител. Кредит експресо не е целиви крет, като оптуснатата сума достига
30 хиляди лева , а срокът за погасяването му достига 10 години.
Кандидатстването за този кредти, е много улеснено, като клиентите разбират дали
са удобрени 15 минути след кандидатстването. Друг коз който прави кредит експресо,
предпочитан на кредитния пазар у нас е липсатата на такси за раглеждането на
документките по отпускането на кредита, което е допълнителен плюс за клиентите
на Експресбанк
2. Кредит Фортисимо - това е потребителски кредит, който Сосиете Женерал Експресбанк
отпуска на своите клиенти на база обезпечение паричен депозит в лева или чужда
валута. Предмет на финансиране може да е всяка покупка на потребителски стоки, пътуване,
преместване, всяка извънредна нужда или семейно събитие. Сумата на кредита не
може да надвишава 90 % от сумата на депозита, който служи за обезпечение,
когато кредитът и депозитът са в една и съща валута. Сумата на кредита не може
да надвишава 75 % от сумата на депозита, който служи за обезпечение, когато
кредитът и депозитът са в различни валути. Друг плюсът на кредит фортисимо за
изразява в това, че хората предпочели този вид кредит, продължават да получават
лихви върху депозита приет като обезпечение за кредита.
3. Нецелеви ипотечен кредит – Този кредит е
насочен към млади семейства който изкат да придобият свое собтвено жилище.
4. Други видове кредитни услуги включени в
крединия портфейл на банката за физичесли лица са лизинг и оторизиран безсрочен
овъртдрафт – максимум 600 лв на месец.
Кредитните услуги който предлага банката на физически и юридически лица
са доста различни. Кредитите който се включени в кредитния портфейл на банката
са :
- Кредити за оборотни средства – с този вид кредит
Експресбанк дава възможност на фирмтие да финансират всекидневната си
стопанска дейност. Покупка на суровини и материали, покупка на други краткотрайни активи
или финансиране на текущи разходи.
- Инвестиционни
кредити - Това са кредити със срок до
10 години. Използват се закупуване на машини и оборудване,
лекотоварни и тежкотоварни транспортни средства, придобиване на недвижимо
имущество, строителство на сгради, реконструкция и разширяване на
съществуващи обекти, закупуване на предприятия, покупка на дялове и акции.
3.
Видове кредити за оборотни
средства – към тази графа спадат 2 вида кредити, овърдрафт и револвираща
кредитна линия – това е
краткосрочен банков
кредит, с който получавате възможност да погасявате и усвоявате средства
многократно в рамките на договорения срок до размера на определен кредитен
лимит. Кредити за оборотни средства се отпускат за период от 12 месеца с
възможност за подновяване за период до 60 мес.
4.
Кредити
със специално предназначение – това са кредити с койтосе финансират дългосрочни
инфраструктурни и дългосрочни проекти по схемата на т.нар. “проектно” или
“структурно” кредитиране.
Благодарение на иновативното си мислете и многото кредити предлагани от Експресбанк банката успява да се изкачи за една година с едно място в класацията на банките за предоставените бизнес кредити и през 2008 г., заема осма позиция. Докато през 2007 г., заемаще девета.
Класация на
банките според предоставените бизнес кредити за 2007г.(млн.лв.)
Банка
|
2007г.
|
2006г.
|
Паз.дял
%
|
Ръст%
2007/2006
|
Ръст 2006/2005
|
Ръст
2005/2004
|
1.УниКредит Булбанк
|
3456,3
|
2738,5
|
14,22
|
26,21
|
7,83
|
12,31
|
2.Обединена българска банка
|
2654,1
|
1222,5
|
10,92
|
117,11
|
17,66
|
34,40
|
3.Райфайзенбанк(България)
|
2574,4
|
1192,0
|
10,59
|
115,97
|
20,69
|
23,55
|
4.Първа инвестиционна банка
|
2089,1
|
1233,7
|
8,60
|
69,33
|
16,71
|
15,02
|
5.Юробанк И Еф Джи
|
2011,1
|
1241,9
|
8,27
|
61,93
|
1,72
|
34,05
|
6.Банка Пиреос-България
|
1949,0
|
791,7
|
8,02
|
146,17
|
60,83
|
29,09
|
7.Банка ДСК
|
1677,1
|
1018,7
|
6,90
|
64,63
|
42,68
|
21,94
|
8.Алфа банк
|
993,0
|
214,3
|
4,09
|
363,45
|
-4,58
|
70,31
|
9.Сосиете женерал Експресбанк
|
827,7
|
487,2
|
3,41
|
69,88
|
52,95
|
-5,06
|
10.СИБанк
|
766,6
|
493,8
|
3,15
|
55,25
|
20,55
|
29,26
|
Общо за банките
|
24305,1
|
13768,3
|
-
|
76,53
|
25,22
|
22,80
|
Източник: в-к Капитал
Голям принос за преместването на Експресбанк с едно място нагоре в
класацията за предоставени кредити има и голямото разнообразие от погасителни
схеми за кредитите. Погасителната схема е съществен елемент на договора за
предоставяне на кредити. Погасяването на дълга изисква неговото планиране.
Методите за погасяване на дълга зависят от срока на кредита, от характера и начина на
формиране на доходите на клиента. Практически се използват следните видове
погасителни схеми:
1.
Еднократно
погасяване на главницата и периодично погасяване на лихвата.Тази схема е
разновидност на първата с разлика, че периодично се плаща лихва.
2.
Погасяване
на главницата на равни части. При тази схема в края на всеки договорен период
се дължи еднаква част от главницата и полагащата се за нея лихва.
3.
Анюитетна
погасителна схема. При тази схема погасителната вноска е константна величина,
като кредитната тежест се разпределя равномерно във времето.
4.
Погасителна
схема с гратисен период. Тази схема се прилага при фондове, предоставени на
банките, за кредитиране на важни за националната икономика производители.
5.
Погасяване
на дълга с променливи срочни плащания.
При тази погасителна схема банката и клиентът определят погасителната
вноска за всеки перод, като изхождат от характера на дейността и от обема на
реализираните приходи.
Експресбанк също така предлага на своите
корпоративни клиенти и клиенти - физически лица следните финансови продукти и
услуги, включени в продуктовия портфейл на банката.
§ откриване и поддържане на разплащателни
сметки;
§ срочни депозити в лева и чуждестранна валута
при конкурентни лихвени условия;
§ касови операции, включително и инкасови услуги;
§ безкасови разплащания в местна и чуждестранна
валута;
§ разплащания в чекове;
§ електронно банково обслужване с версии на
български и английски език;
§ документарни операции (акредитиви, банкови
гаранции, инкаса);
§ покупко-продажба на валута при конкурентни
курсове;
§ операции с ценни книжа в страната и чужбина;
§ доверителни операции с ценни книжа;
§ нови продукти за българския пазар като валутни
сделки за застраховане срещу валутен риск: форуърди, опции, търговия с различни
видове ценни книжа на борсите в Западна Европа и др;
§ финансиране в зависимост от нуждите на клиента
и при договаряне на условията съобразно конкретната сделка;
§ кредитиране на малки и средни предприятия;
§ разплащания с дебитни карти;
§ овърдрафтни кредити по дебитни карти;
§ целеви кредит за домакинства
§ жилищно кредитиране;
§ потребителско кредитиране;
§ агро кредити
§ автомобилен кредит
§ експресни международни парични преводи Western Union
Съществена част от банковите услуги , предлагани от Сосиете Женерал
Ексрпесбанк се пада на банковите карти, като въпреки голямата конкуренция в
този сектро, банката отново е на едно от челните места в тази сфера. Банковите
карти предалгани от Експресбанк са :
1. Международни карти Master Cards – Gold и Platinium:
С този вид карти клиентите на банакта имат постоянен достъп до парите
си с възможност за ползване на комплекс полезни услуги както и безплатна
застраховка.
2. Международни карти VISA Classic:
С нея може удобно и сигурно да теглите/ плащате на АТМ и ПОС терминали,
както и да се правят безналични плащания
- в Интернет, хотелски резервации, наемане на коли под наем и др.
3
Международни
дебитни карти VISA Electron:
С VISA Electron клиентите на Експресбанк могат лесно и удобно да теглят
пари в местна валута от банкомати по цял свят. С нея можете да получите парите
си от всеки банков офис, както и да се
разплащат в над 27 милиона магазини хотели и ресторанти.
4. Обикновенна карта Maestro:
Това е най разпорстранената карта в България, която дава възмовност на
клиентете да теглят надеждно парите си от всички ATM и
ПОС терминали.
Друга част от банковите услуги предоставяни от Експресбанк са
множеството депозити предоставяни на корпоративни и физически клиенти.
Най-разпорастранени сред бизнес клиентите на Експресбанк са :
2. Темпо капитал – Това са свръхкраткосрочни депозити с минимален срок от 2 дни и еднодневно предизвестие, което позволява оптимално управление на ликвидността на разплащателната ви сметка при по-висока доходност.
Най-разпорастранените депозити сред физическите клиенти на банката са :
1.
Депозит Тактика – Това е депозит, съчетаващ гъвкав срок, нарастващ
лихвен процент и възможност за довнасяне на суми. Минималния срок за този вид
депозит е 6 месеца, като след изтичането на всеки 6 месеца лихвата се покачва.
2.
Спестовна
сметка Хоризонти – Това е вид депозит който дава възможност на клиентите да
довнасят или да теглят от свойте пари по всяко време без да се променя лихвата
по депозита.
3.
Депозит SG гарант – Това е вид депозти, който е за точно
определен срок, като лихвата по депозита зависи от времето на депозита.
4.
SG Рента – Това е
дългосрочен депозит, който дава възможност всеки месец лихвата по депозита да
бъде теглена, без да се променя лихвата по депозита.
Задоволявайки
потребностите на свойте клиенти, Експресбанк работи заедно и с други институций
и системи, който оказват голямо влияние върху нейната дейност. Една от тези системи е борика, която организира картовите разплащания. Системата е
свързана с мрежата на VISA net, което позволява операции с картови продукти на
VISA, а също така и чрез инициатирани разплащания чрез карти на EUROPAY,
MASTERCARD, CIRRUS. B България всички междубанкови трансфери се извършват в
рамките на 24 часа чрез системата БИСЕРА. Затова системата БОРИКА е свързана с
нея. Така се прехвърлят средства когато се извършват плащания с банкови карти
от разплащателната сметка на банката, обслужваща картодържателя-платец, по
разплащателната сметка на банката, обслужваща получателя на сумата.
Друга такава система е
системата “SWIFT” (Society For Wolrdwide Interbanking Financial Telecom) работи
със стандартизирани съобщения, обработвани по електронен път. Времето за
изпращане е 20 секунди, независимо от разстоянието между изпращача и
получателя. Сега в SWIFT членуват над 4800 финансови институции от 131 страни.
Всяка една от тях притежава уникален SWFT code, по който се индефицира пред
останалите. Получаването на ответен отговор от банката-кореспондент е
доказателство за извършване на плащането само, ако то съдържа нейния SWIFT код.
Системата позволява извършването на преводи, на покупко-продажба на валута, на
арбитражи, на заеми или депозити, на инкаса на различни платежни документи, на
акредитиви и гаранции. Комуникационният й потенциал се използва и за
предоставяне на информация за състоянието на ЦК, на цените на стратегическите
суровини.
Последна но не и
поважност е системата за организацията на междубанковите разплащания.Тези безкасовите
муждубанкови разплащания стават чрез БИСЕРА (банкова интегрирана система за
разплащане), създадена от БНБ и поддържана от Банксервиз АД.
Бисера е
грос-сетълмент систеам, т.е. всяка платежна операжия се осчетоводява и
приключва отделно. Плащанията се обработват индивидуално и последователно на
принцита първи влязъл, първи излязъл. Операцията може да се извърши, ако
банката-наредител има достаъчна наличност по разплащателната си сметка в БНБ.
Непокритите нареждания автоматично се нареждат на опашката за чакане до момента
на акумолиране на достатъчно ресурс за извършването им. Чакащите нареждания
може да престоят до 10 работни дни и след това се връщат на банката-наредител,
като системата уведомява БНБ и банката-получател. Системата в сегашния си вид
напълно отговаря на изискванията на Европейския монетарен съюз и принципа RTGS
( Real Time Gross Settlement) БИСЕРА поддържа разплащане само в национална
валута.
Но когато се налага да се осъществят
валутни преводи в България или чужбина се налага използването и на банки
кореспонденти. Някой такива банки с който работи Експресбанк са : SOCIETE
GENERALE New York,AMERICAN EXPRESS BANK New York, SOCIETE GENERALE Paris,
DEUTSCHE BANK AG Frankfurt am Main и много други. Общия брой на банките кореспонденти
с който работи експресбанк са 18.В заключение може да се отбележи че в условията на изключително силна конкуренция и силни кредитни ограничения, Експресбанк успява да се развива, като от 2006 г., до сега Експресбанк запазва и увеличава пазарните си позиции, особенно в банкирането на дребно,като в същото време постигна висока печалба и много добро равнище на финансова и оперативна ефективност.Банката задържа своите водещи позиции в корпоративното банкиране в частния сектор и позициите си при банкирането на дребно. Ключови фактори за тези постижения са агресивната политика в развитието на клоновата мрежа и алтернативните дистрибуторски канали,както и непрекъснатото предлагане на нови банкови продукти и услуги с бърз достъп до клиентите и високо качество на обслужване.
Няма коментари:
Публикуване на коментар